2018. március 01. | 15:43

Egy leselejtezett tiszti SWAT Ford Crown Victoriából vajon lehetséges egy hamisítatlan tuning verdát összerakni?

Társszerző: Bolgár Krisztián

Már téged is biztosan érdekelt, hogy mégis mi lehet az a négyajtós szedán, amit az amerikai filmekben szinte kivétel nélkül látni lehet (feltéve, ha van autós jelenet), legyen az sárga taxi New Yorkban, rendőrautó Los Angelesben vagy nyomozó verda Floridában. Ez a gép viszont nem csak a filmvásznon, hanem a valóságban is ennyire elterjedt, már ami Észak-Amerikát illeti. Az említett szedán a Ford Crown Victoriája, amit igencsak könnyű összekeverni a Lincoln Town Carral vagy a Mercury Marauderrel. Ennek oka, hogy a GM azonos platformra gyártotta ezeket az autókat. Az óriási példányszámban gyártott modellek közül pedig számtalan típus szolgál valamilyen hivatali, önkormányzati, felügyeleti szervezeteknél, ügynökségeknél, de a polgári felhasználásban, sőt még a tuning életben is elég nagy befolyása van az amerikai szedánnak. Azonban egészen 2015-ig senkinek nem jutott eszébe Hellaflush-stílusban megépíteni egyet sem. Alex 4 évvel ezelőtt jutott hozzá a SWAT különleges egység által használt, leselejtezett Crown Vitoriához, majd a vétel után hamar belevetette magát a tuning világába.

A közkedvelt Ford rendőrautó

Ismételten egy kis amerikai autógyártás történelmi visszatekintő következik. A Crown Victoria név nem egy új fogalom a Ford háza táján. Még 1955-ben jelent meg az első Crown Victoria-kivitelű Ford Fairlane, amelyben a Crown jelző a különleges B-oszlop kialakításból érkezett, amely az egész tetőt átölelő pántszerű konstrukció volt (crowning).
A legelső Crown Victoria modern a Ford Fairlane modellből. A különleges formából és B-oszlopból ered az elnevezés

A Victoria pedig a „victoria carriage” kasztnikialakításból érkezett. A mindössze egy éven át gyártott limitált kiadás után 23 évet kellett várni, hogy megjelenjen a legújabb Crown Victoria-modell, immár a különleges kasztnik nélkül, a Lincoln Town Car mintájára épülve. Az 1980-1991-ig gyártott Crown Victoria már kupé és szedán kivitelben is készült, illetve már a ’80-as években közkedvelt rendvédelmi és seriff jármű volt.  Az első hivatalos generáció viszont 1992-ben jelent meg és 1997-ig volt gyártósoron. A Ford röpke 14 hónap alatt tervezte meg a közös platform gyártósorát a kanadai Ontarióban, amelynek fő szempontja a költséghatékony, népszerű és egy sémán alapuló típusok létrehozása volt. A Chevrolet Caprice mintájára készült első generáció azonos alvázzal, futóművel, méretekkel és karosszériával került gyártósorra a Lincoln Town Carral és a Mercury Marauderrel. A modellek mindegyike egységesen a 4,6 literes SOHC Modular V8-as blokkot kapta, amely 210 lóerőt biztosított az 1,7 tonnás karosszériák számára. Ez már bőven elegendő volt mind a civil, mind a szervezeti felhasználásra, így az 1998-ban megjelenő második generáció is ezt az erőforrást örökölte, átalakított szívósorral és kipufogórendszerrel, ami viszont már 240 lóerőt jelentett a 100 kilóval nehezebb második széria számára.
Whoop-Whoop – sajnos a rendőrségi villogókat le kellett szednie a tunernek, de a CIA-ügynökös hatás így sem marad el

Civil felhasználásra egészen 2007-ig készült a Crown Victoria, de a CIA, FBI, rendőrség, SWAT és megannyi amerikai hivatali, rendvédelmi szervek számára 2012-ig volt gyártósoron.

A tuningolt kommandós Crown Victoria

A Crown Victoriák nem véletlenül lettek olyan elterjedtek a titkos szervezetek, hírszerző, illetve kommandós egységek köreiben. Megfelelő teljesítmény, megbízható konstrukció - az egyik legstabilabb amerikai szedán, ami valaha készült -és persze végtelen alkatrészhálózat, ami a sűrűn ütközésekbe, lövöldözésekbe torkolló üldözések során igencsak fontos szempontnak számítanak. Ezen nézőpontok miatt viszont a mindennapi emberek számára is egy bevett, strapabíró gépjármű lett, ami természetesen a tuning közönséget is megihlette. A Victoriákat a legtöbb esetben a lowrider tunerek szeretik átalakítani, tekintettel arra, hogy az óriási kaszni alá könnyedén be lehet applikálni a hidraulikus futóművet. Alexander azonban nem chicano és nem is szereti a mexikói hip-hopot. Ezért Ő teljesen másik irányba képzelte el autójának stílusát, amit egy rendőrségi árverésen szerzett meg, mondhatni aprópénzért.
Az egyedi króm Zauber felnik tökéletes fitmentet alkotnak a szedán körül

A SWAT különleges rendvédelmi szervezet által használt második generációs Crown Victoria nem volt a legszebb állapotban (horpadások, lövésnyomok, betört ablakok), de szerkezetileg hibátlan állapotnak örvendett. Ezáltal Alexandernek nem is kellett komolyabb pénzösszeget a vásárlásra fordítania, hiszen elég alacsony áron ütötték le az autót az árverésen.

Némi csinosítás kijárt a meggyötört Fordnak is

Ez volt Alexander fő gondolatszála, miután rendbe szedte leharcolt tiszti ex-zsaru verdáját. Sajnálatos módon a villogókat és a szirénákat nem hagyhatta fent a tuner, de a gallytörő rács és a kereső lámpák fent maradtak, mint ahogyan a rendőrségi rádió is beépítve maradhatott. Alex első és legfontosabb teendője a levegős futómű beépítése volt, hiszen a 4x4 fan tuner ha nem a hegyekben jár, szeret minél közelebb kerülni az aszfalthoz közlekedés közben. Ezért egy Viar kompresszor, Accuair csövezés, tartály, valamint Airlift lufik és 9 módon állítható AVS vezérlés került beépítésre. Eleinte a tuner nagyon élvezte a 18”-os gyári lemezfelniken a mindennapos gurulást, hiszen már úgy is nagyon jól nézett ki az autó, de szeretett volna valami különleges felnit is a nem mindennapi SWAT gépe alá. Így jött képbe a VIP-stílus, illetve 18”-os Zabuer Glanzes-ek. Az egyedi peremeknek köszönhetően a háromrészes felni 19x9,5” valamint 19x11” méretekre hízott.
Az amerikai sztrádán hajtva nem szívesen látod meg ezt a frontot visszapillantódból

Alex megmutatta az amerikai tuning világnak, hogy így is lehet egy igazán menő autót kreálni, egy amúgy kicsit sem erre szánt alapból. Az egyedi Crown Victoria üdítő látvány minden autós találkozón, annak ellenére, hogy ezrével rohangálnak minden államban ezek a Ford modellek. Ilyenből viszont csak ez az egy van. Te is bevállalnál egy ex-rendőr autót, mint potenciális tuning alap? Forrás: