2018. február 07. | 11:36

A hatalom megszerzése után hamar adódik a kérdés: milyen autó hátsó ülésén terpeszkedjen a kormányzás fáradságától elcsigázott vezető? Meglepő választások is adódtak a történelem folyamán.

Ízléssel kormányozni nem egyszerű. Főként, hogy az általános rettegés korszakában a biztonság az elsődleges szempont az autóválasztásnál is, ez látható a ma használt páncélozott Audi A8-okon és a golyóálló, 6-8 tonnás amerikai elnöki Cadillaceken. Ám a múltban egyes államok vezetői hihetetlenül stílusosan gördültek át a városon érdekes limuzinjaikban, a kormányzás nehézségeit egy időre a sofőrnek átadva. Bármennyire kényelmes és jó kiállású volt mindig is az aktuális S osztályú Mercedes, néhány ország állam- vagy kormányfői a német prémiummárkák zászlóshajóinál különlegesebb autókat választottak maguknak hivatali limuzinnak. Ezekből gyűjtöttem össze néhányat.

Franciaország: Életmentő Citroën DS

A franciák ismertek kifinomult ízlésvilágukról, és ez természetesen az elnöki limuzin kiválasztásánál is szerepet játszik. A stílusos francia autó meg mi más is lehetne, mint Citroën?

Charles de Gaulle-t gyönyörű Citroën DS-e nem csak parádézni vitte, hanem az életét is megóvta. Történt ugyanis, hogy miután jóváhagyta Algéria függetlenedését, merényletet követtek el a DS-ben utazó elnök ellen. A géppuskatüzet jól állta a limuzin, és a kilőtt kerék miatti dőlést is ellensúlyozta a hidropneumatikus futómű, így gyorsan biztonságos helyre tudtak hajtani az elnökkel az összesen 140 golyót begyűjtő autóval. Innentől kezdve de Gaulle a korábbinál is erősebben ragaszkodott a DS-ekhez.

Minden idők egyik legtetszetősebb elnöki autója is természetesen a franciákhoz köthető. George Pompidou elnök kérésére 1972-ben négyajtós nyitott verziót gyártottak a Citroën SM-ből, és a nyúlánk kabrió igazán különleges és hatásos megjelenést biztosított az elnöknek és későbbi utódainak. A variáns megtetszett más vezetőknek is, így Leonyid Brezsnyev szovjet főtitkár, Idi Amin ugandai diktátor, Haile Selassie etióp császár és Reza Pahlavi iráni sah is birtokolt ilyen autót.

Írország: Van élet a Mercedesen túl is

Talán elsőre nem is jutna az ember eszébe, de az ír politikai vezetés is elöl járt a különleges limuzinok használatában. Számos más ország gyakorlatához hasonlóan az írek is hagyományosan a Mercedestől vették is az állami autóikat, 1947-ben mégis másképp döntött Seán T. O'Kelly elnök, és egy Rolls Royce Silver Wraith beszerzéséről gondoskodott. Ez az akkori elit köreinek autóparkját figyelembe véve nem is volt annyira különös, az annál inkább, hogy az autó egészen O'Kelly utódja, Éamon de Valera elnök 1973-as visszavonulásáig szolgálatban maradt. A már meglehetősen archaikus megjelenésű limuzint de Valera az 1975-ben bekövetkezett haláláig megtartotta magánhasználatra.

De nem csak Rolls Royce-szal lehet kitűnni a tömegből. 1990-ben került hivatalba Írország első női elnöke, Mary Robinson, aki hibátlan stílusérzékkel a tüzes olasz márka, az Alfa Romeo modelljét részesítette előnyben a szokásos Mercedes helyett. Az Alfa 164 ritka látvány volt a szigetországban, az elnöki sofőr biztos szívesen használta ki a harapós Busso V6 adottságait egy-egy sietősebb út során. 

Japán: Ha állami autó, akkor csakis hazai

A japán nép büszke ipari fejlettségére, így szóba sem jöhet más nemzet terméke, amikor az állami autókat kiválasztják. Az adott kor legmagasabb szintű technológiai és luxusszintjét kínáló modelleket természetesen a Toyota gyártja a japán uralkodó számára. A V12-es, első generációs Toyota Century-k 1967-től kezdve 30 éven át csupán apróbb változtatásokkal szolgáltak a flottában, 1997-ben azonban teljesen áttervezték a modellt. A miniszterek a szimpla Century-ket használják, ám a császárnak a Century Royal jár. Akihito császár limuzinjában gránitból készült fellépők segítik a beszállást, és mi más, mint rizspapír-tetőkárpit hirdeti a hagyománytiszteletet az uralkodó utazása közben is.

Kelet-Németországban is a Citroënre esett a választás

Az egykori Német Demokratikus Köztársaság első emberei számára - ha a saját kényelmükről volt szó - valahogy nem bizonyult kielégítőnek a Trabant-Wartburg-vonalon mozgó hazai kínálat. Az NDK kommunista állampártja központi bizottságának főtitkára, majd egyben az államtanács elnöke, Erich Honecker inkább a francia elegancia felé hajlott, és a Tissiertől két, egyedi gyártású Citroën CX Turbo Prestige modellt rendelt. Ironikus módon mire elkészültek a limuzinok, Honeckernek már nem volt alkalma kipróbálni a tespedést bennük, mert a berlini fal leomlásával sürgősen Argentínába kellett távoznia. Az egyik Citroënt végül elárverezték, jelenleg magántulajdonban van.

Egyesült Államok: Névre szóló limuzin

Volt élet a mai guruló páncélszekrény, a Cadillac-monstrum előtt is. Az USA elnöki limuzinjának egykor mi mást is választottak volna, mint a Ford által pont az egykori elnök tiszteletére elnevezett Lincolnt, annak is a Continental modelljét. A Laundaulet limuzint úgy alakították ki, hogy a teteje egy részen levehető, hogy az elnök állva tudjon integetni benne az őt üdvözlő tömegeknek. Sajnos a legstílusosabb elnök, John F. Kennedy is pont egy nyitott Continental hátsó ülésén utazott, amikor a tragikus merénylet következtében életét vesztette. Ennek következményeként azóta a biztonság szerepel az első helyen, és az őt követő elnökök már nem teszik ki magukat ilyen kockázatoknak, hanem golyóálló behemótokban kénytelenek utazni. 

Olasz elnöknek stílusos olasz limuzin

A legmenőbb autógyárak országában az állami vezetők egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy unalmas német limuzinokkal utazzanak. Giovanni Gronchi elnök hosszútávra ellátta az állami flottát stílusos modellekkel, amikor 1960-ban, II. Erzsébet brit királynő olaszországi látogatásakor négy darab nyújtott tengelytávú, négyajtós, nyitott Lancia Flaminia 335 Presidenziale beszerzéséről gondoskodott. Érdekesség, hogy mind a négy modellt a mai napig bevetik olasz állami reprezentációs események során.

Stílusból és szépérzékből csillagos ötös: az olasz elnöki Lancia Flaminia 335 Presidenziale egykor…

 

... és napjainkban.

 

Vatikán: Pápamobil

Igaz, hogy a pápa nem tartozik a hagyományos értelemben vett állami vezetők sorába, mégis érdemes megemlíteni Ferenc pápa autóválasztását. A pápák tradicionálisan „pápamobillal” közlekednek, ami jelenleg egy M osztályú Mercedesből átalakított golyóálló modell. Ám Ferenc pápa visszafogott és spártai életmódjáról ismert, így ebben a kérdésben sem a luxust választotta, hanem szokatlant húzott: egy fapados, amúgy szép állapotú, fehér Renault 4-esre esett a választása. Az 1984-es gyártású autót a katolikus egyházfő használtan, 300 ezer kilométerrel az órájában kapta Renzo Zocca veronai paptól 2013-ban. A bakancs-Renault-t a szentatya azóta is előszeretettel és élvezettel vezeti, a svájci gárda legnagyobb aggodalmára.

Forrás: Petrolicious

  • Címkék:
  • Top