home Tech Tuning stílusok – Hellaflush, a félelmetes lazaság megtestesítése

Tuning stílusok – Hellaflush, a félelmetes lazaság megtestesítése

0 people like this.

Forma a funkció felett? Igen, ültesd le az autód használhatatlan mértékig, majd használd!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Bosozoku bemutatómban már megrengettem a kedélyeket, mégpedig azzal, hogy a nagyvilág tuningstílusai nem a szomszéd Józsi sportdobos Ladájánál kezdődnek, majd a Béla German stílusú kettes Golfjával záródnak be. Az internetnek hála a különböző égtájakról érkező irányzatok bizony egyre szélesebb körökbe is eljutnak és emiatt egyre több ember kezdi megkedvelni, illetve még több tuner kezdi el alkalmazni a stílusokat.

Persze ahol rajongótábor van, ott ellentábor is, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy elvegyék a kedved a bűnös gondolataidtól, hogy „igen, nekem ez tetszik”. Ne aggódj, ha teszel a véleményekre és a saját világod kiteljesedésén ügyködsz, akkor van egy stílusom számodra, amit mindenképp meg kell ismerned! Ez pedig a Hellaflush.

„A francba is, ez rohadtul Hellaflush”

A felkiáltás alkalmazása az alcímben nem véletlen, hiszen az USA legszebb államában kiötlött stílus történelmében komoly szerepet játszott. Hogy tessék, történelem? Igen, az „idióta” ültetésnek illetve a „még idiótább” felnik világának bizony van történelme. Az egész a 90-es évek elején kezdődött. Egy rakás kölyök Hawaii szigetén azzal töltötte minden idejét, hogy Maisto játékautóikból kiszedték a rugókat, kitörték a kereküket és úgy játszottak az új kreációkkal.

Lada Samara ültetve
Szolid Flush stílus alkalmazva egy Lada Samarán. Egyszerű, de nagyszerű

A csapatnyi gyerek időközben felnőtt – köztük Rod Chong, aki a mai drift/tuning élet egy meghatározó fotóművésze – és játékautóikat valódi autókra cserélték. Mivel Hawaii-államban hatalmas a JDM-befolyás, ezért javarészt Nissan Silviával, Toyota Suprával és megannyi vérbeli utcai japán vassal töltötték idejük nagy részét. A barátság és az ismeretség megmaradt, ezért számos estén az volt a program, hogy a játékautókon alkalmazott külsőt próbálták elérni, immáron nagy méretekben is.

Mivel akkortájt (2003) nem gyártottak még az extrém külső eléréséhez szükséges alkatrészeket, ezért a berendelt import cuccokat egyedileg alakították át (állítható futómű, lengőkarok stb.), majd szerelték be autóikba. Az utcai drift gépek ennek hatásárára már azt a külsőt viselték, amit elképzelt a banda gyerekkorában. Az egyik eseménydús este végén, mikor már mindegyik autó összeállt, a kompánia egyik tagja, Jerry felkiáltott:

„Dude, that’s f#@’; Hellaflush!”

A felkiáltás megpecsételte az általuk kigondolt stílus nevét is, ami valószínűleg a Hell=pokol/pokoli és Flush=lehúzott, azaz pokolian lehúzott egyéni szóösszetétel alapján pattanhatott ki a tuner fejéből. Az alkalmazott stíluselemeket azonban ők sem saját kútfőből szedték, hanem különböző európai-, illetve japán tuningmagazinokból.

A robbantott gumik, minél szélesebb felnik, extrém besajtolási (ET) értékeket a bosozoku-stílusból hozták át, de a különböző driftmagazinokból is szereztek inspirációkat (pl. a sűrű matricázást, ismertebb nevén a matricbombát).

VW Passat B5.5 és egy Nissan 350Z
A Passat stílusa Flush kategóriába sorolható, míg a 350Z viszont már erőteljesen a Hellaflush-műfajba

A Hellaflush alfajai

Mint ahogyan az a bosozoku stílusbemutatóm esetében is ecseteltem, a Hellaflush ahhoz hasonlóan is lényegében egy gyűjtőfogalom, aminek egyáltalán nincsenek szigorú határai vagy „szabályai”. Vannak „alapkövetelmények”, de azon túl minden a tunerre van bízva, hogy mit művel autójával, illetve a stílussal. Ennek köszönhetően számos stílusréteg alakult ki a Hellaflush világában.

Slammed stílusú Lexus GS
Óriási felnik, hatalmas ültetés és némi kerékdőlés. Az eredmény egy Slammed Lexus GS

Flush Style

Az egyik legelterjedtebb és legvisszafogottabb verziója a Hellaflush stílusfának. A lényeg, hogy itt nem alkalmaznak semmiből sem extrém és eltúlzott méreteket. Az ültetés mértéke is visszafogottabb, valamint a felni/gumiméretezés is értelmes határokon belül van. A felni ET-száma azonban itt is fontos, hogy minél kisebb, mínuszosabb értéket mutasson (pl. ET-10).

Mexiflush, vagy másnéven Stance

Itt már más a helyzet, mert az extrém méretek befigyelnek a stílus kialakításában. A szempont az, hogy a felnid minél szélesebb legyen (kötelező –ET szám) és a lehető legperesebb (azaz legkisebb profilmagasságú) gumiabroncsot „robbantsd” rá a felnire. Ezután a létező legalacsonyabb ültetést kell elvégezni és kész is Mexiflush-autód. A lényeg, hogy a felni/gumi kombináció minél inkább kilógjon a sárvédő alól.

Hellaflush

A névadó stílusnak van talán a legnagyobb rajongó- valamint ellentábora. Itt már mondhatni semmi sem szent, a prioritás a lehető legalacsonyabb hasmagasság, legszélesebb felnik, gumik illetve az ültetés optikai és fizikai hatásának növelése érdekében a nagymértékű (-5°-10°) kerékdőlés alkalmazása. Ez esetben az autó tényleg képregénybe illő fitmenttel és megjelenéssel rendelkezik.

Hellafail, másnevén Ony Kyan Extreme

Ez a stílus lényegében csak Japánban terjedt el, hiszen ott mindenre vevők a tunerek, pláne az őrült műfajokra. A főként kei autókon és japán luxuskocsikon alkalmazott stílus tartalma a Hellaflush stílusban taglalt követelmények. Csupán a kerékdőlés mértéke növekszik meg hihetetlen mértékig: -15°-tól már Hellafail az autó, de Thaiföldön építettek már -30°-os kerékdőléssel rendelkező autót is (persze közúti használatra alkalmatlanok, csak kiállítási darabok).

Slammed, pontos fordítással „lecsapott”

Az autó külseje a futómű és felni módosítások után leginkább egy teljesen berogyott, futómű nélküli gépre hasonlít, ami persze meg sem közelíti a valóságot. A több ezer dolláros futóműveknek köszönhetően az autó abszolút húzza a hasát a földön, valamint a kerékdőlés mértéke (a sárvédő mögé bematekozott felnik) itt a még nagyobb ültetés létrehozatalát teszi lehetővé (mivel a felni átmérők is túlméretezettek, nem csak a szélességük).

HellaFlush Stílusmagyarázó ábra
Segítség a különböző Hellaflush-stílusokhoz

Összefoglalva, a Hellaflush-stílus nem a funkcionalitás elvét követi, sokkal inkább a megbotránkoztatást és a „nem érdekel” szemléletet széles körökben. Azt azért hozzá kell tennem, hogy ezek az autók javarészt már levegős futóművel közlekednek, egyszóval bármikor változtatható az alacsony hasmagasság, akár a gyári magasságig is kiemelve.

A forma a funkció felett elv azonban örök ennél az irányvonalnál és még egy jó darabig az is marad. A hihetetlen hírnevének köszönhetően a stílus nem mostanában fog megszűnni, sokkal inkább átalakul, aminek folyamata most is zajlik, tehát nem is olyan soká, újabb alfajokat írhatok a jelenlévőkhöz.

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS
0 people like this.

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat