2018. március 16. | 15:27

Verstappen hároméves F1-es tapasztalattal, három futamgyőzelemmel a háta mögött egyre éhesebb a sikerre, a világbajnoki győzelemre.

Az Autocar részéről Mark Tisshaw készített egy némileg a kulisszák mögé betekintést engedő interjút Max Verstappennel még nyáron Barcelonában, néhány nappal a Spanyol Nagydíj előtt. Egy átlagos fiatal versenyzőtől talán azt várnád, hogy karrierje elején megfontolatlanul beszél, és közhelyeket puffogtat, amiket előre betanítottak neki, ám Max nem ilyen. Nincs benne sem félénkség, sem arrogancia, csak nyugodt önbizalom és hit önmagában. Mielőtt válaszolt volna arra a kérdésre, hogy a világ leggyorsabb pilótája-e, Verstappen egy hosszú szünetet tartott, valószínűleg udvariasságból, mintsem bármiféle kétségből a válasz igenlő voltát illetően.
„Nehéz megmondani. Talán van valaki Afrikában, akit nem ismersz…”
Az átfogalmazott kérdésre, mely szerint ő-e a leggyorsabb srác a Forma-1 jelenlegi mezőnyében, így felelt:
„Pilótaként mindig nagyon magabiztos vagy,” mondja, most a mosoly szélesebb, de a válasz még mindig diplomatikus.
Max Verstappen egy igazi jelenség mióta a sportág valaha volt legfiatalabb versenyzőjeként debütált a Száguldó Cirkuszban 17 évesen. A holland a legfiatalabb futamgyőztesként vonult be a történelemkönyvbe, tette mindezt szinte esélytelennek számító Red Bull versenyzőjeként azon az ominózus hétvégén, amikor Danyiil Kvjat helyére ültették. Mesésen alakult számára és a csapat számára is az a vasárnap. A most 20 éves Verstappen az F1 egyik legkeményebb versenyzőjeként ismert: a pilóta, aki kész egy olyan rést támadni, ami úgy tűnik, nincs is ott. Max ösztönös tehetség, amit a 2016-os esős brazil futamon bizonyított leginkább, ahol szinte emberfeletti módon fogta meg a keresztbe pördülő autóját. Ugyanezen a versenyben tizenhatodik volt 15 körrel a vége előtt, és mégis dobogón végzett. „Gyorsan vezetni egy autót” - ez motiválja Verstappent. Nem vágyik Sebastian Vettel rekordjának megdöntésére, aki 23 éves korában, ugyanúgy a Red Bullal világbajnok lett. „Akkor mindig jól érzem magam, ha egy autóba bepattanhatok,” mondja. „Futamokat akarok nyerni és harcolni a bajnoki címért, nem számít milyen idősen. Nem célzom azt a rekordot.” Verstappen négyévesen kezdett gokartozni, komolyabban nyolcéves korától versenyzett. Azonnal sikeres volt. Az apja, az ex-F1 pilóta Jos Verstappen, jól ismert; az anyja, Sophie Kumpen kevésbé, bár ő kétszeres belga gokart bajnok volt, Jenson Button és Jarno Trulli kortársa, mindkettőt megverte. Verstappen szerint az apja nagyobb hatással volt rá fiatalkorában, mint az anyja. „Mindent megtett értem: a szerelőm volt, a motor-beállítóm, minden gokartomat ő késztette fel.” Tehát a gének szerepet játszanak a tehetségében? „Biztosan segítenek a versenyző szülők, de ezt ki kell használnod és keményen kell dolgozni a pályán kívül is ahhoz, hogy mindez megtörténjen.”

Nem tudja meghatározni mikor érezte, hogy ő mindezt megvalósíthatja. „Kicsit belenősz. Nem hiszem, hogy mondhatod, „Most megvan a tehetségem hozzá“. Kell egy kis szerencse is. Tehát az évek alatt jobb és jobb leszel. „Amíg 12 éves nem lettem országos gokart versenyeken vettem részt, hetvenötből azt hiszem hetvenhármat megnyertem. Látod, hogy van ott tehetség, de hogy mekkora, nem tudod, mert csak ezután mész nemzetközi versenyekre. Mint mondtam, jól ment, de az gokartozás volt és még meg kell tenned egy lépést az autókig.” Nem vezetett versenyautót 2013 októberéig, de 10 hónapon belül, még mindig csak 16 évesen, jogosítvány nélkül a Toro Rosso F1 pilótája lett 2015-re. Az egyetlen F1-en kívüli verseny szezonja az Európai F3 bajnokságban volt, ahol 10 futamot nyert. Az idősebb Verstappen segített megtanulni a fiának azoknak a réseknek észrevételét, amit mások egyszerűen nem látnak. „Ez valami nagyon természetes. Nagyon fiatal korom óta gyakoroltam az apámmal és barátaimmal. Mini versenyeket csináltunk a gokart pályán – csak öt kör. Egyszer elsőként rajtolsz, majd utolsóként, utána középről. Elkezdesz olyan pontokon előzni, ahol nehéz, néha sikerült, néha nem. Azt hiszem, innen szereztem a tapasztalatot”

Komoly benyomást tett a társaira is. Korábban azon a délutánon a hivatalos verseny előtti FIA sajtótájékoztatón Lewis Hamilton mellett ült, aki a kutyáját is hozta, Verstappen nagy szórakozására. „Nagyon rossz, őszintén szólva...”, így értékelte Hamilton ironikusan Verstappen előrehaladását. „Berobbant az F1-be és remek munkát végzett. Fejlődik, hosszú az út. Hihetetlen karrier van előtte.” Verstappen nincs lenyűgözve Hamiltontól vagy bármelyik más riválistól, és nem is fél tőlük. „Természetesen tiszteled őket, de én nem nézek fel rájuk.” Kényelmesen érezte magát Hamilton társaságában, ketten viccelődtek és mosolyogtak néhány feltett kérdésre. Kölcsönös tisztelet volt megfigyelhető. Érdekes, hogy Fernando Alonso Verstappent nevezte meg először „szintén nagyon gyorsnak” magához hasonlítva, Hamilton vagy Vettel nevének említése előtt. Talán meglepő, de Verstappen nem tekintett senkire hősként mialatt felnőtt, még az apjára sem. „Az egy másféle kapcsolat volt. Nem hősként gondoltam rá, mert az apám, a barátom, mi mindig mindent együtt csináltunk, ez egy más jellegű tisztelet.” Nem tagadta azt a tényt sem, hogy más, mint a versenytársai: „Ez a nagyon fiatal koromból származik. Ahogyan engem felkészítettek, az egészen másként történt, mint ahogy általában sok pilótát az F1-ben és többi sportban. Az apám egykori F1-es pilóta. Rengeteg időt töltött velem, megtanította, hogyan lehetek jobb versenyző, hogyan kormányozhatok a jó irányba, nagyon fiatal korom óta. Azt hiszem ez sokat segített nekem abban, hogy az a pilóta legyek, aki ma vagyok.” Bár nem az konkrét vágya, hogy a legfiatalabb világbajnok legyen, a cél a korától függetlenül a bajnokká válás. Bölcs annyira, hogy tudja, a legjobb pilótának is kell a legjobb autók egyike ahhoz, hogy a cím megnyerésére esélye legyen. „Ha nem a tiéd a legjobb autó, sosem lesz meg. Még akkor is nagyon tehetségesnek kell lenned, koncentrálnod kell és jó versenyzőnek kell lenned általában véve. Egyenletes teljesítményt kell nyújtanod, és nagyon jól kell dolgoznod a csapattal.” Nem látott semmiféle párhuzamot Vettellel, aki szintén a Toro Rosso csapatától került Red Bullhoz, ahol aztán világbajnok lett. „Nem csak Sebastian, bármelyik pilóta megnyerhette volna a címet azzal az autóval. Ez egy nagyszerű csapat, mely esélyt adnak a fiatal pilótáknak az F1-ben való versenyzésre.”

A pályától távol Verstappennek egy új élethez kellett alkalmazkodnia. Belgiumban nőtt fel, azonban Monacoba költözött. Ott robogózik, kedveli a tengerparti utakat, bár egy Aston Martin DB11-et már megrendelt. Meglepőnek tűnhet, de ugyanolyan boldog utasként, mint a volán mögött az úton. A további hobbijait firtató kérdésekre így felelt Verstappan:
„Gokartozás és a vízen lenni. Szeretek a vízen lenni, síelni. Szeretek jetskizni. Minden, aminek motorja van, bejön.”
A víz szerepet játszott azon a napon Braziliában, mikor Verstappen bemutatta a szokatlan mentését az elázott Interlagoson. Elmondása szerint amikor érezte az autót csúszni, rátaposott a fékre azzal a szándékkal, hogy mind a négy kereket blokkolja, hogy ezáltal tovább csússzon, és ne csapódjon át belülre. Nyomta a féket egy ideig, akkor engedte fel mikor kicsit kormányzott, azzal a szándékkal, hogy egyik oldalon se találja el a korlátot, mindezt háromszámjegyű sebességgel haladva szinte vakon. „Egészen nagy pillanat,” ez Verstappen tömör összefoglalása. Úgy véli, nem lesz könnyű futamokat nyerni 2018-ban, várhatóan a Mercedesekkel és a Ferrarikkal kell majd harcolnia az elsőségért, valamint csapattársával, Daniel Ricciardoval. Kérdés, hogy már idén lesz-e esélye a világbajnoki címre, de ha talán ennek még nem is érkezett el az ideje, akkor a jövőben biztosan így lesz. Hosszútávra tervez az F1-ben, még 15 év múlva is szeretne a sport részese lenni, szóval ideje van bőven. Forrás:
  • Címkék:
  • F1