2018. február 09. | 12:49

Felbukkant ismét három blokk, amiknek feladata már közel sem az A-ból B pontba történő eljuttatás lehetőségének kielégítése, hanem a hatalmas mosoly felrajzolása a sofőrre.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Íme teljesítménymániás cikksorozatom utolsó része. Ha olvastad az első két részt, akkor nem fog váratlanul érni, hogy ismételten japán klasszisokat részletezek, illetve mutatok be. Azonban a Honda/Nissan/Mazda uralom megtörik, mivel most a Toyota legendás 2JZ blokkját, valamint egy másik szupersztárt, a Nissan SR-szériáját vettem górcső alá. Feltűnik egy nem várt vendég is, amit viszonylag kevesen ismernek a tuning és autós világban egyaránt. Ez pedig nem más, mint a Subaru fő blokkpalettája, az EJ-széria.

SR-széria

Másnevén a „mindenes”. Az eddig taglalt blokkok közül talán ez a legkézenfekvőbb választás, mind a tárcád, mind a józanész számára. Rendkívül kedvelt motorcsalád, amely hatalmas számban készült közel 16 éven át. A CA-szériából kifejlesztett SR18-as verziók most kevésbé fontosak jelen esetben, annak ellenére, hogy azok is megbízható választások lehetnek, de korukat tekintve (1990-1997) nem lenne gazdaságos komolyabban beléjük nyúlni. Az SR20DE/SR20DET-vel viszont már más a helyzet. A mindenes blokk számos kifutott Nissan modellben megtalálható, többek között a különböző Silvia modellekben, valamint 200SX/240SX generációkban. Európában, sőt még itthon is elég könnyű hozzájuk jutni, állapotuk változó, de nem lehetetlen egy jó kondícióban lévő darabot kifogni. Képzeletbeli blokkod egy SR20DET kódjelzésű műremek, amely egy turbófeltöltővel rendelkezik már gyárilag is. A teljesítménye nem csekély, közel 245 lóerő. A 20 év alatt kikopott teljesítményt viszont célszerű egy alapos felújítással kezdeni, ami az összes csapágyat és hengerfejcsavart érinti. Ha ez megtörtént, akkor a teljesen alumínium blokkban kicsit nagyobb kompressziót kell kelteni, ami kovácsolt dugattyúkkal valamint egy kis hengerfej síkolással el is érhető. A kisebb zárási szöggel rendelkező vezérműtengelyek, erősebb szeleprugók, többek között pedig a nagyobb szívósor beszerelésével lehet folytatni a lóerő hajhászást. Turbó területén ismét hatalmas a paletta, de a katalógusból kiválasztható legjobb egység a Garrett GTX3071R feltöltője. A feltöltődhöz illő turbócsövezés és intercooler beszerelését követően már csak egy komolyabb olajhűtőre lesz szükség, ami ennél a szintnél mondhatni már kötelező. Benzinellátás területén a szokásos nagyobb befecskendező szelepek illetve AC pumpa a lista a fennmaradó részei, elektronika szempontjából pedig egy erre kifejlesztett ECU rendelése. Az eredményen most sem fogsz meglepődni, ismét 500 lóerő. Költségeid az alkatrészekre és a tuningra 2,2-2,4 millió forint intervallum között mozog.
Ennek a 2JZ-nek a tulaja nem elégedett meg a középméretű feltöltőkkel. A teljesítmény adata pedig inkább félelmetes, mintsem érdekes

EJ-széria

Avagy a fekete bárány. És mitől is az? Tekintettel arra, hogy az eddig taglalt szériák soros elrendezésű motorok voltak, addig a Subaru jellegzetes hangú motorja boxer elrendezésű. A 4-hengeres mérnöki kreativitás 1988 óta van gyártásban a Fuji Nehézipari Kft. gyártósorán. A 16-szelepes, horizontálisan elhelyezett blokkok SOHC és DOHC kivitelben is elérhetőek, szívó, vagy feltöltős variációban, 96-320 lóerő közötti értékeken belül. Boxermotor esetében azonban nem választhatod akármelyik kiadást, előnyös az EJ205 vagy EJ257-es gyárilag is beturbósított modelleket beszerezni (2002-2007-es Subaru Imprezák). Az alapod legyen most a gyengébb, EJ205-ös. Elérhetősége változó, tekintettel arra, hogy a második generációs rali legenda még mindig nem a legelterjedtebb a bontók köreiben (minőségét ez is bizonyítja). Abban az esetben, ha sikeresen megkaparintasz egy potenciális mosolygyárat, egyből bele is lehet nyúlni abba a sűrűn piszkált tárcába. Az 500 lőerő eléréshez ugyanis a blokk tartalmát kötelezően ki kell cserélni, beleértve a dugattyúkat, hajtórudakat, hengerperselyeket illetve az olajszivattyút. Nagy öröm viszont, hogy a gyári vezérlés könnyedén eljátszik a ráváró teljesítménnyel. Feltöltőre fordítva a szót, ismét nagyban lehet játszani, mert az EJ-szériák szeretik a túlméretes turbóházakat. Íratlan tény, de a Full Race MHI TF06-18K kódjelű feltöltője a legideálisabb választás, rövidített cooler csövezéssel és nagyobb hűtővel természetesen. Megnövelt teljesítményű olajszivattyú, 1000 ccm3-s injektorok, AC pumpa és szívósor. Nem egyszerű, és nem is olcsó mulatság, a labor és az ereklyék ára 2,4-2,6 millió forintig is elszállhat, de a jellegzetes boxer hangot semmi sem pótolhatja, hát még az óriási turbód sziszegését.
Boxer EJ erőforrás, hatalmas turbóval és clean motortérrel

JZ-széria

A blokk, amit biztosan ismersz a beszámolóknak köszönhetően. Hírnevének mibenléte pedig nem hagy sok fejvakarást maga után, a Toyota egyszerűen telibe talált ezzel a sorhatos generációval, amit mi sem bizonyít jobban, hogy 17 éven át lettek beszerelve különböző Toyota modellekbe a 1JZ és 2JZ típusok. A 1JZ-k voltak előbb, az 1990-es születéssel, majd rá egy évre érkezett a testvér, immáron VVT-i vezérléssel és fejlettebb befecskendező rendszerrel valamint ikerturbóval felszerelve. Az előbbi 24-szelepes 1JZ-k könnyebben és olcsóbban beszerezhetőek, hiszen számos régi Toyota modellbe lett gyárilag is beépítve. A 2JZ-kel együtt, természetes „élőhelyük” Japán, USA és a „JDM dingók” földje, Ausztrália. Játssz nagyban és az MK4-es Supra blokkját hozd át valamelyik óceánon keresztül. A 2JZ-GTE tökéletes választás, a maga dupla feltöltőjével illetve 320 gyári lóerejével. Az 500-as álomadat ennél a szériánál a legegyszerűbb elérni, hiszen már az alapod is közel áll ehhez az értékhez. Amire figyelni kell, hogy az olajpumpa és a vízpumpa képes hamar megadni magát, pláne a korai 2JZ verziókban. Ha ezeket kicseréled, lényegében csak a feltöltőkre kell koncentrálni (majdnem). Katalógusból ez is kiválasztható és a szokásos intercooler/csövezés párossal egybe is kötkető. A benzinellátásban nagyobb injektorokra és AC pumpára lesz szükség, ECU szempontjából pedig az AEM gyártón belül érdemes szemezgetni. Ha ezzel megvagy, már lényegében van is egy 500 lovas blokkod, de ha marad még elszórni való pénzed, akkor a vezérműtengelyek és szelepek területén is vásárolhatsz izgalmasabb darabokat. Persze csak óvatosan, hiszen egy 2JZ blokk 500 lóerőről könnyen 1000-re növekszik (az 1500-1700 lóerős erőforrások sem ritkák). Az elköltött pénzed a szokásos 2,5 millió forint körül mozog, de a bemutatott szériák közül talán ez a lehető legjobb befektetés hosszútávon ilyen teljesítmény mellett, mivel ezek az erőforrások bizony bírni fogja a terhelést (komolyabb belenyúlás nélkül).
Egy 550 lóerős SR20DET egy Honda Prelude-ban

Összesítve a célom az volt, hogy bemutassam számodra, hogy ugyan rengeteg stresszel és fejvakarással együttvéve, de lehetőséged van viszonylag olcsón - papírmunkát, alapblokkokat, szállítást nem számolva - félezer lóerőt előállítani, nem kell feltételen tizenmilliós sportautókban gondolkodni. Forrás: