2017. február 13. | 10:39

Annak ellenére, hogy a V6 népszerűbb, mint a soros hathengeres motor, egy józan emberi lény tud mindkettő mellett érveket és ellenérveket is felhozni.

A hathengeres motorok széles körben elterjedtek az autóiparon belül. Képesek meghajtani akár sportos szedánokat, limuzinokat, SUV-kat, teherautókat vagy akár sportautókat is. Ebben a cikkben azok kaphatnak alapvető információkat, akik most ismerkednek a hathengeres motorok világával.

Alapvetően V6-os motorral is sokat találkozhatsz, de ez nem azt jelenti, hogy ne lenne rengeteg előnye a soros elrendezésű blokknak. A sorhatos motorok hengerei egymás mellett helyezkednek el, vagyis a hengerközepeket szimbolizáló tengelyek egy síkban fekszenek. Az egyes hengerekhez tartozó hajtókaroknak saját forgattyú-csapjuk van, és néhány rendhagyó példától eltekintve a főcsapágyak száma mindig a „hengerszám+1”. 

A sorhatos motor könnyebben karbantartható, hozzáférhető, valamint a hosszú blokk magas szintű kiegyensúlyozottságot eredményez működés közben, a tömegközpontot is jól be lehet lőni. Hátránya a relatív nagy magassága, több helyet foglal a motortérben, így elsőkerék-meghajtású autókba nemigen lehet beszerelni. A BMW tradicionálisan ragaszkodik a soros hathengeres motorjaihoz.

Az első dolog, ami előnyként említhető a V6 mellett, hogy sokkal kompaktabb méretű, mint egy soros hanthengeres. A V-motor olyan, mintha két darab soros motor lenne egy főtengelyre felfűzve, s egymáshoz képest egy bizonyos szöggel szétnyitva, az egymással szemben álló hengerek azonos forgattyúcsapágyon helyezkednek el.  Ez egy jó dolog, mert nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé, a rövidebb főtengely merevebb, kevésbé leng, alig hajlamos a törésre. A V6 hátrányai között felróható, hogy nem olyan kiegyensúlyozott, mint egy hathengeres, nehezebb szervizelni, kevésbé hozzáférhető.

Amennyiben érdekel egy jó állapotú, hathengeres BMW, nézd meg ezt a bemutatót!