2018. január 17. | 14:22

Csak a csúcskategóriás típus nyújthat vezetési élményt, vagy egy alapfelszereltségű modell is, ami utólagosan dupla akkora teljesítménnyel bír, mint annak széria csúcsverziója?

Társszerző: Bolgár Krisztián

A tökéletes tuningautó nem létezik. Azért nem mert, mindeninek más a tökéletes. Így ha a tömeget veszed, akkor tényleg nincs olyan, hogy hibátlan. De ha azt nézed, hogy egyénenként kinek mi a fontos, máris más a helyzet.
A GT-R optika jót tesz a szelidebb külsejű szedán számára, de a 600 lóerős teljesítményt mégsem árulja el teljes egészében

Sokaknak inkább több legyen a külső, a megjelenés, mint a tartalom, többeknél pedig pontosan az ellenkezője, tehát inkább több tartalom és szolidabb megjelenés. Dustin is inkább a szolid, kicsit sleeper megjelenésre „gerjed” és egy félelmet keltő, belsősáv pucoló műszaki tartalomra. Ezért választott egy szedán Skyline-t egy GT-R helyett és pakolt bele egy közel 600 lóerős 2JZ Toyota motort.

Egy Skyline az Skyline, 4 ajtóval is

Akárhogy is, egy Skyline és egy vele egy szinten lévő bármely japán klasszikus akkor is izgalmas és különleges autónak számít, ha nem a csúcs kivitelről van szó. A BNR34-es kupékon kívül számos kivitel készült az ENR34-es szedánokból is, többek között izgalmas verziók is, mint például a GTX-turbo. A szedánok köré sosem épült ki akkora kultusz, mint a kupék esetében, de rajongótábora a szedánoknak is van jócskán. Itt van például Dustin, aki nem csak muszájból választotta a kettővel több ajtós verziót. Dustinról még annyit érdemes tudni, hogy 2005-ben vágott bele első, komolyabb projektjébe. Egy Lancer Evo VI-os műszaki tartalmát építette be egy Mitsubishi Mirage kasztnijába, úgy, hogy az Evo karosszéria elemeit is megörökölte a kevésbé sportos Mitsu, mint például a widebody készletet. Az eredmény egy Evo/Mirage hibrid, amely a szürreális vezetési élmény mellett teljesen egyedi látképet festett az új-zélandi tájakon. Persze ezután jött a csavar, amikor Dustin kitalálta, hogy az egyedi „hibridjéből” még nagyobb teljesítményt szeretne kihozni.
A 20”-os GT-R felnik hibátlanul passzolnak az idősebb R34-es sárvédőihez (persze ez is megfelelő gumiméret kérdése)

A 2.5 literes stroker blokk turbófeltöltőinek cseréje (nagyobbakra persze) után sikerült elérni az 500 lóerős álomhatárt. A győzelemnek viszont ára is volt, hiszen az összkerekes autó versenypályán és a hegyekben hihetetlen vezetési élményt nyújt, de az utcán és a városban mondhatni használhatatlan. Ezért is döntött úgy Dustin, hogy hasonló teljesítményt varázsol elő egy 4 ajtós szedánból.

„Az optika azért legyen GT-R”

Miután Dustin beújította „unalmas” szedánját, az első gondolata az volt, hogy ebből az autóból egy tökéletesen letisztult kinézetű szörnyeteget lehetne kreálni. Pontosan ez volt az álma és ezt már azelőtt is tudta, mielőtt beújította volt az új szerzeményt. A letisztult külsőhöz azonban a gyáron belüli legagresszívabb optika kellett. Ezért Dustin a GT-R verzió első/hátsó lökhárítóit, az alumínium géptetőét és a 20 mm-el szélesebb alumínium sárvédőit is beszerezte, ami egyébként nem egy egyszerű művelet, pláne egy szigetországban lakó számára. Az Uras szoknya, toldatok, spoilerek és a xenon első fényszórók után az autó elég tarka színekben pompázott, ezért Dustin egységesen a Mazda piros színére fújatta a kasztnit, amit egy R35-ös GT-R 20x10” méretű felnijeivel egészített ki. A teljesítménynövelés előtt meggondolt tunerként a fékrendszert is kezelésbe vette Dustin, ami szintén a legújabb Skyline-ról érkezett. A GT-R Brembo fékeket, ami elöl 6-dugattyús féknyerget, 380 mm-es tárcsákat és hátul 4-dugattyús féknyerget, szintén 380 mm-es tárcsákat jelentett.

A fapadtól egy speciális Nissan extráig

A tuner szedánja eredetileg az R34-es széria legalapabb motorjával, a 150 lóerős RB20DE szívó sorhattal volt szerelve. Elegendő, de nem túl izgalmas motor egy Skyline számára. Dustin is így gondolta, így elkezdett agyalni az új erőforrás kigondolásában. A befutó egy olyan agyonhajszolható sorhatos, turbós blokk lett, ami azon kevesek egyike, ami a GT-R RB26DETT erőforrásának vetélytársának tudható be.
A gyönyörű tájak minőségét mindenképpen csak emeli az egyedi Skyline

A szóban forgó motor a Toyota Supra 2JZ-GTE-je, amely szintén okkal került Dustin tulajdonába. Az egyszerű ok pedig, hogy a tunernek sokkal könnyebb volt egy 2JZ-t beszereznie, mint bármely ezzel megegyező teljesítményű és terhelhetőségű erőforrást, mint például az RB26-t. A jó hír, hogy a motortérben amúgy is egy sorhatosnak hagytak helyet, így bőven volt terület, ahova be lehetett passzírozni a teljesítménynövelő alkatrészeket is. Ilyen berendezés például a Garrett GTX3582-es turbófeltöltője, amely Dustin esetében egy 60 mm-es Tial pillangószelephez és egyedi intercooler csövezéshez kapcsolódik. Az átlagon felüli turbófeltöltő és körítése átlagon felüli teljesítményt is eredményez, amit a Getrag hatsebességes nyomatékváltója és a Tomei GT-R differenciálműve igyekszik tökéletesen átadni a kerekek számára. A varázsszám az 591 féklóerő és az 1.5 baros turbónyomás. Ezekhez az adatokhoz a futóművet is kezelésbe kellett venni, hogy legyen esély az autót kordában tartana. Ezért Tein Flex állítható futóművek és toronymerevítők épültek be az autó alá, illetve a géptető alá.
Ami sokaknak váratlan élmény lehet: a 2JZ Supra motor a Godzilla eredeti szíve helyén

Dustin immáron már boldog, mert van egy szörnyetegként is kinéző hétvégi Lancer/Mirage hibridje, és egy szörnyetegként viselkedő „hétköznapi” Skyline szedánja, legendás 2JZ motorral. Dustin nem lesz depressziós egy darabig, az biztos. Forrás: