2018. április 26. | 17:13

Vajon mi lehet a különbség egy stílus vegyítése és egy stílus ötvözése között. Utóbbira hoztam egy példát, Max 1978-as Volkswagen Bogarával prezentálva!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Tudom, már megint a stílusokkal hozakodok elő? Igen, de mindezt nem azért teszem, mert ne lenne jobb témám a tuning cikkeimen belül, hanem mert a stílusok kialakulása, terjedése, mutálódása esetenként pedig egyesülése viszi előrébb az egész tuning műfajt. Igen, azt is tudom, hogy a tuning az legyen egy felni, ültetés, motor és beltér tuning, nem kell ez az állandó részletezés. Viszont ezzel a hozzáállás beolvadna az Alapjárat a már számos hazai és külföldi autósportáloknál domináló síklátásába, azaz adjuk le a lényeget, a többséget úgyis csak az érdekli. Én az ellenkezőjét vallom, minél több információt igyekszem belesűríteni egy adott cikkbe, hogy ne csak élvezd az olvasást, hanem legyen egyben hasznos is. Ugyan nem a tuning stílusokból fogsz vizsgázni, de ha jártasnak érzed magad a témába, akkor elengedhetetlen „tudást” adok át számodra, cikkek formájában. Itt az újabb „leckém” Max Edward 1978-as VW Bogara személyében.

Tuning stílusok ötvözve, nem keverve

Van különbség a kettő között, ha hiszed, ha nem. Az ötvözés nem csak a fémiparban ismert fogalom, hanem a tuningban is. Ha egy tuner ötvöz két (vagy akár három, négy) stílust akkor ügyelnie kell az arányokra, csak úgy, mint egy alapfém ötvözésénél, hogy azok tulajdonságai ne változzanak negatív irányba.
Custom VW Bogár BBS felniken

Keverésnél viszont a tendencia az, hogy csak feldobálnak minden irányzatba sorolható, esetenként giccses kiegészítőt egy adott autóra, nem figyelvén az arányok megtartására. A végeredményeket azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy melyik esetnél a szerencsésebb. Max viszont azon szerencsések közé tartozik, akiknek nem kellett részletezni, hogy miért is érdemes ötvözni a stílusokat, mintsem keverni. A teljesség igényével vegyítette a tuner a versenystílust, a Bogárhoz igazán illő germán-irányzattal, aminek az eredménye egy sportosan szolid Bogár lett, egy kis őrülettel megspékelve. A sztori azonban még nem itt kezdődik, hanem amikor 2011-ben Max megvásárolt egy 1978-as VW Bogarat.

A valódi világautó, a VW Bogár

Sokan nem tudják, de VW Bogár Type 1-es nem az 1980-as évekig készült, hanem egészen 2003-ig, hiszen a ’70-es évek közepétől a VW két leányvállalata Brazíliában és Mexikóban folytatta a típus gyártását, a fennmaradó és töretlen érdeklődésnek köszönhetően. Végül 2003-ban került le végleg a Type 1-es a gyártósorokról közel 22 millió összpéldánnyal büszkélkedve.
A „nelásskirács” és a „pókhálós” BBS-ek mind-mind közel állnak a VW Bogár kultuszához

Ezzel a világon az egyik legeladottabb gépkocsivá vált, aminek kultuszáról és populáris vonatkozásairól azt hiszem, szintén nem kell sok szót ejtenem. Max bogara az utolsó NSZK-ban gyártott típus és évjárat volt, hiszen az 1972-től gyártósoron lévő 1200-as, 1303-as illetve 1303S típusok ’78-ig voltak elérhetőek az európaiak számára. Azután már csak a kabrió modellek voltak gyártásban, 1980-ig. A tuner tehát az említett évben vásárolta meg, felújításra szoruló 1641 köbcentis, 50 lóerős boxermotorral felszerelt 1303-as bogarát, aminek már a projekt kezdetén ismerte végső formáját, hiszen a gondolatai között már megfogalmazódott az egész. Azonban a türelem itt is rózsát terem, pontosabban egy menő kult-Bogarat, mivel Max tudta, hogy mi a legfontosabb egy retró autó tuningolásánál. Először is a teljes felújítás, hiszen egy rozsdahalmazra nem lehet komoly autót építeni.
A Porsche Pasha kárpitok, ülések és kormány egészen új formát adnak a beltérnek is

A felújítás néhány év alatt befejeződött és pár éves használat után Max úgy döntött, belevág a Bogár sorsának beteljesítésébe.

Levegős futómű, BBS, minden, ami kellhet a Bogárnak

Max tisztában volt azzal, hogy hogyan is szeretné ötvözni a ’70-es évek versenystílusát és a Bogár oldschool kisugárzását ideális módon. Ehhez először is 2”-al szélesített a sárvédőkön, hiszen már tudta, hogy a gyári felnik nem lesznek többet az autón. A komplett futóművet az Airlift Perfomance-tól rendelte, akik a csomagba a teljes levegős futóműn kívül a kormányösszekötőket, a gömbfejeket és még a toronymerevítőket is betették. Az Airlift 3H vezérlésnek köszönhetően Max bármikor, akár még az Iphone-járól is vezérelhető (50 méterig) a levegős rendszerét, ami nem csak show-elemnek hibátlan.
Fitment, tökéletesítve – a 2”-os szélesítések bizony indokoltak voltak

A 17x7,5” valamint 17x9”-os BBS RS felnik méretei is tökéletesen ki lettek matekozva, mivel a szélesített ívek alá hibátlanul becsusszannak ezzel a mérettel. A komplett Pure 400 fehér fényezés, a 78-as versenycsíkozás és a teljes krómtalanítás megteszi a hatását és egy őrült, de mégis barátságos összképet alkot a sportos BBS felnikkel. A beltér is kapott némi motorsport feelinget, tekintettel a Porsche ajtóborításokra, 964-es ülésekre valamint a háromágú kormányra. Az 1640 köbcentis boxer is igényelt némi plusz törődést (a teljes felújítást követően persze), Eagle hengerperselyekkel, módosított vezérléssel és 44-es Solex karburátorokkal. Max büszke a végeredményre, kifejezetten azért, mert sikerült a kis ikonnak megtartani eredeti formáját egy igencsak menő stíluskombinációba csomagolva. A jövőben szeretne még egy nagy dobást végrehajtani a Type 1-en, persze szigorúan a gyári formák ismételt megtartása mellett. Te is kíváncsi vagy, hogy mégis mit tervez Max? Forrás: