home Nagyvilág Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet

Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet

0 people like this.

Egy autót nem öltöztet jobban semmi, mint azok kerekei. Az öltöztetés királyainak listája pedig igencsak hosszas, de leszűrtem nektek nyolc márkát, amik a legelismertebbek a piacon akár történelmükkel, akár innovációikkal.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Lehet, hogy kissé túlzás a cím, de a listában felsorakoztatott felnik mind-mind remekműveknek számítanak a szakma világában. Nincs szó bálványimádásról vagy túlzásról, de a felnigyártás a tuningiparban műszaki és művészeti ág összefonódásának az eredménye, egyre több olyan márka alapul, amelyeknek dizájnjai teljesen rendhagyóak és különlegesek.

Nem kell „wheelhead”-nek lenned, hogy elismerd ezeket a márkákat. Tény, hogy a felvonultatott brandek közül a legtöbb garnitúra árai megegyeznek egy átlagos hazai használtautó árával, de őszintén, az autód legfontosabb ékszerére nem érdemes költeni?

1. BBS

A „nagy öreg”. Nem véletlen a név, hiszen Heinrich Baumgartner és Klaus Brand az 1970-es évek közepén alapította meg a BBS-t, a németországi Schiltach településen. A BBS elnevezés is innen ered, pontosabban a Baumgartner, Brand, Schiltach kezdőbetűiből. Kezdetben is a versenysportban való elhelyezkedés volt a célja a két alapítónak, ezért egyértelmű volt, hogy alumíniummal fognak foglalkozni.

BBS RS felnik, egyedi peremekkel és körítéssel

Azonban a kezdetekkor nem a felnik, hanem autóalkatrészek lett a fő profilja, majd két évvel az alapítás után, 1972-ben megszülettek az első könnyűfém felni tervek a mérnökök asztalain. A ’70-es évek közepén, miután megnyílt első viszonteladójuk boltja külföldön (Franciaország), a cég új neve BBS Kraftfahrzeugtechnik AG lett, és már kizárólag csak felnik szerepeltek a palettájukon.

Folyamatosan fejlődött a BBS presztízse, rengeteg sportágban, például a Forma-1-ben vagy a Group 5-ben terjeszkedett, gyártott versenyautók számára egyedi felniket. Legnépszerűbb modellje az örök klasszikus pókhálómintás BBS RS-széria, amelyből rengeteg kivitel készül. A Super RS-modell még mindig rendelhető 19” és 20”-ban a hivatalos oldalról.

2. Work

A hamisítatlan japán minőség. Németország mellett természetesen Japán a másik legnagyobb „felnihatalom” (mögöttük Olaszország és Amerika). Az 1977. március 8-án indult el hivatalosan a Work Equip Japan cég, vagy a BBS-el ellentétben a legendás mérnök, Takeshi Tanaka (nyugodjon békében) egyből az akkor még csak bontakozó tuningfelni-iparra alapította cégét.

Work Meister felnik egy S2000-es Honda alatt, Spoon fékrendszerrel

1979-re már az egy- és kétrészes felnik után megjelent az egyedi, háromrészes technológia (külön szerelhető felniharangok és középrészek) is, amit eredetileg a versenysportágak miatt találtak ki a könnyebb szerelhetőség érdekében. Mára a háromrészes felni garnitúrái a legkelendőbbek és persze legdrágábbak is. A japán precizitással készült háromrészes készletekre nem ritka, hogy 2-6 hónapot is kell várnia a megrendelőnek, mire megérkezik.

A Work sorra halmozza a sikereket, mind a mai napig, folyamatosan bővül a gyártelepe Oszakában. Egyre több viszonteladóra tett szert, főleg az USA-ban és Ázsiában. Legkedveltebb modelljei az Equip, Rezax valamint a Meister szériák.

3. Enkei

A csendes milliomos. Kevesen tudják, de az Enkei céget 1950-ben alapították, ezzel egyike a legidősebb japán felnimárkának. Több mint félévszázados tapasztalata az iparban meg is látszik, hiszen mára az Enkei évente 10 millió felnit értékesít. Ehhez persze hozzájárul az is, hogy a versenysport mellett az Enkei az autógyártással is kapcsolatban áll, így ő az egyik legnagyobb forgalmazója a General Motors és egyéb nagy autógyárak számára.

Enkei NT03RR versenyfelnik egy Impreza féltengelyei mögött

1986-ban kezdett el tevékenykedni a Forma-1-ben és egyéb sportágakban is, de az Enkei terjeszkedése lényegében lefedi az egész Közel-Kelet és Amerika (Dél, Észak) területét. Leghírhedtebb modelljei az RS05RR, NT03RR és Raijin modellek (főként egyrészes felnik).

4. VIP Modular

Avagy a lelkes zöldfülű. A VIP Modular márka 2004-ben alakult, pontosabban mérnökei akkor kezdték el az első vonásokat meghúzni. A cégalapítóknak egyértelmű tervük az volt, hogy a felni iparba valami újdonságot csempésszenek, megőrizve a magas minőségi előírásokat és történelmi jellegét.

Vip Modular luxusfelnik, extrém fitmenttel és gumiméretekkel

A cég neve is sugallja, hogy ők inkább a nagyobb átmérőjű luxusautókra tervezett kerekek világában igyekeztek elhelyezkedni, ami sikerült is az amerikai cégnek. A márka jellemzését pedig szlogenjével tudnám legjobban definiálni, ami így szól:

„Minőség alkotta, pályához igazodott és utcára ajánlott”.

A közkedvelt típusai a VR széria 06-a, 13-a és a VX család 210-es modellje.

5. O.Z.

Az olasz díva. 1971-ben egy olasz benzinkúton alapította meg Silvano Oselladore és Pietro Zen az O.Z. SPA-t. A célok egyértelműen a könnyűfém versenyfelnik széles választékának gyártása volt, ami elég hamar beteljesült az O.Z.-nak is. Emellett a motorkerékpárok számára is gyártanak garnitúrákat. 1989-ben a japán piacot is meghódították, majd 1999-ben az Aprilia motorkerékpárok kizárólagos felni importőre lett.

OZ Rally Racing felnik hamisítatlan környezetében, egy rali A1-es Audi-n

Az egyik legszínesebb motorsport múlttal rendelkezik az olasz márka. 1984-től a Forma-1-ben, majd 1990-től a WRC Raliban is tevékenykedett, de a Formula-2 meg persze a GP3 MotoGP versenyágakból is „kivették a részüket”. Nem csoda, hogy a tuningipar számára is egy kedvelt márka lett, híres garnitúráik az Ultraleggera, a Challenge, Superturismo illetve Rally Racing.

6. Rays Engineering

A japán óriás. Ismét egy japán cég, ismét a 70-es évek eleje. Az 1973-ban alapított Rays célja a versenysport és az utcai autók (tuning) felnipalettájának kibővítése. A Rays ezek mellett számos tuning alkatrészt gyárt, ezért külön felni részleget indítottak Volk Racing néven.

A Volk Racing leghíresebb készlete, a TE37, amelyből rengeteg kivitel készült

A Volk Racing számos versenysportban kamatoztatta tudását, mint például a Super GT, a JTCC-ben (japán túraautó bajnokság), a BTCC-ben (brit túraautó bajnokság) vagy a Forma Nippon és Forma-1. Továbbá számos autógyártó gyári tuning részlegeinek is hivatalos importőre már évek óta, mint például a Mazda MPS, a Nissan Nismo, a Mitsubishi Ralliart vagy a Toyota TRD modelljei számára.

Érdekesség, hogy például a 2017-es Hyundai Tucson Night Trim-verziója gyárilag 19”-os Rays Versus felniket kap. Legendás típusai a márkának a TE37-es generáció, a BZ-generáció és a Gram Lights-modellek.

7. Giovanna

Az olaszos amerikai. A Giovanna volt az első igazán luxusfelniket gyártó cég az Egyesült Államokban, amely nevéből adódóan az olasz designt igyekezett tükrözni felnijein. Ez sikerült is a kaliforniai cégnek és mára több millió luxusautón, SUV-on illetve kisteherautón pörögnek az impozáns – főként – krómgörgők.

GFG Forged felnik, egy Bentley Continental alatt

A Gioavanna idővel elindította a különböző leányvállalatait, mint a Koko Kulture, Koko Solid, GFG Forged és Gianelle Designs. Mindegyik márkája külön stílus és árkategóriát képez, de kivétel nélkül a luxusipart képviselik. A világon a legtöbb formatervvel a Giovanna márka rendelkezik, ami nem is csoda, hiszen öt különböző márka mérnökei már képesek újdonságokat tervezni. Az eredeti Giovanna felnik legnépszerűbb kivitelei az FM858, a Drama vagy Lemans.

8. Rotiform

Az újító formák. Az amerikai Rotiform márkát két lelkes felnifan, Brian Henderson és Jason Whipple alapította még 2009-ben. Megunták, hogy mások márkáiért vannak oda és vissza, úgy gondolták, hogy újító formákkal, meg a felnik terén szerzett tudásukkal könnyedén be tudnak indítani egy saját céget. Ezt meg is próbálták, az újító formaterveiknek, illetve a közösségi média berobbanásának köszönhetően hamar el is terjedtek.

Rotiform BLQ, az olasz dizájn ihlette, de német autók alatt elhíresült garnitúra

A hírnevet hozó felni a Lamborghini Gallardo OEM-felnijeinek formái voltak, amit saját elgondolásukban valósítottak meg a BLQ-típusként (ami egyébként a Bologna rövidítése, ahol a Gallardok készültek). Ezek után sorra jöttek az újabb és újabb típusok, megjelentek a kettő- és háromrészes felnik is a Rotiform palettáin. Legimpozánsabb készleteik a már említett BLQ, NUE, TMB és SNA típusok.

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat