home Tech Ötvenedik születésnapját ünnepli a Mazda forgódugattyús motorja!

Ötvenedik születésnapját ünnepli a Mazda forgódugattyús motorja!

0 people like this.

A Mazda 1967-ben dobta piacra az első forgódugattyús erőforrással ellátott autóját, a Cosmo Sportot, így éppen 2017-ben ünnepli 50. születésnapját ez a különleges motor.

Annak ellenére, hogy ma már egyik gyártó sem használja ezt a meghajtást, a Mazda identitásának – és az autótörténelemnek – olyan fontos része ez a motor, hogy megérdemel egy külön cikket.

Ötvenedik születésnapját ünnepli a Mazda forgódugattyús motorja
Ötvenedik születésnapját ünnepli a Mazda forgódugattyús motorja

A forgódugattyús motor Wankel-motorként ismert a feltaláló, Felix Wankel után, aki az 1920-as években álmodta meg ezt a fajta erőforrást. A koncepció azonban csak a II. világháború után indult útjára, amikor a német NSU autógyár megkezdte az együttműködést Wankellel az ötvenes évkben. Amíg egy normál belső égésű motorban a henger alakú dugattyúk fel-le mozognak, a Wankel-motor egy olyan lekerekített háromszöget használ, mely az égéskamrában forog körbe. Az alapelv még mindig ugyanaz: szív, sűrít, gyújt, kipufog, ám a forgódugattyús megoldás abban tér el, hogy minden egyes fázis a kamra különböző részében megy végbe, ahogy a forgórészek körbejárnak.

A technológia előnyei világosan látszottak az ötvenes és hatvanas években: a forgómotorok sokkal könnyebbek és kisebbek a sztenderd társaiknál, plusz a vibráció is alacsonyabb mértékű, illetve maga a mechanizmus is összességében egyszerűbb. Ezenkívül megbízhatóbbak is voltak magas fordulatszámon, ezt bizonyította a Mazda 1991-ben, amikor megnyerte a Le Mans-i 24 órás viadalt a forgómotoros 787B típusú autóval. Ez a mai napig az egyetlen japán és az egyetlen forgómotoros versenyautó, mely diadalmaskodott a francia hosszútávú versenyen. Ám nem a Mazda volt az első a forgómotoros autók terén: az NSU 1964-ben dobta piacra a Spider sport autókat.

A Mazda azonban szorgalmasan dolgozott a színfalak mögött, és kifejlesztette a saját, két forgórészes motorját, melynek végeredménye a Cosmo Sport lett 1967-ben. A Mazda az összes többi gyártónál több forgómotoros autót hozott létre, és ez a motor a márka alapelemévé vált az elmúlt öt évtizedben.

A Cosmo Sportot soha nem árulták Egyesült Királyságban. Az első modell a szigetországban az RX3 volt, mely 1971-ben jelent meg: 104 lóerő, négysebességes váltó. Mivel a súlya csak 875 kg, az RX3 teljesítménye lenyűgöző a korához képest, a hangja párját ritkítja. Néhány teszt után megállapíthatóak azok a sajátosságok, melyek minden motor jellemzői voltak a hetvenes években: bőgve indul, majd felveszi azt a karakteres hangot, mely egyedi jellemzője ennek motornak. Az úton haladva a motor átveszi az irányítást a vezetési élmény terén. Rendkívül érzékeny és sokkal finomabban éri el a 7000-es fordulatszám határt, mint bármelyik négyhengeres versenytársa abban az időben.

Az RX3 volt az első modell, ami megjelent az Egyesült Királyságban
Az RX3 volt az első modell, ami megjelent az Egyesült Királyságban

Az RX3 kipufogója érdes és élettel teli, így aki ezt a coupét vezeti, számítson arra, hogy egész nap fülig ér a szája. Válts vissza, taposs a gázpedálra, és egy lángcsóva fog kijönni a kipufogócsőből. Érezni fogod, ahogy átjár ez a tűz, amikor fogod a váltót. Szervokormány híján sok érzés átjön a kormánykeréken, nehézkes gyorsan vezetni, mert lassú a tengely, a fékek messze elmaradnak a mai elvárásoktól, és a felfüggesztés is eléggé ugrálós.
Ezek közül azonban még mindig egyik sem számít, ha egy RX3-mat vezetünk: a kisméretű izomautó, a lenyűgöző motor és a klasszikus autók sármja mindenkit levesz a lábáról. Azt is bizonyítja, hogy a Mazda kiváló manuális váltós motorokat gyártott már a hetvenes években is.

A következő forgómotoros Mazda, amit kivesézünk kicsit, az RX7 a kilencvenes évekből. Az első generáció 1978-ban jelent meg, a harmadik verzió 1991-ben, és egészen 2002-ig gyártották ezt a típust. Szerintem az RX7 méltósággal öregszik, és ma is olyan elképesztően néz ki, mint a kilencvenes években. Az íves felépítés és az üveg az elegancia érzését keltik, a szpoilerek pedig az agresszió érzését segítik elő, amire egy ilyen teljesítményű autónak szüksége van. 276 lóerővel az RX7-es nem egy lajhár, a súlya 1200 kg, és körülbelül 5 másodperc alatt van százon. A motorhang nem olyan fülsiketítő mint az RX3-nál, az RX7-es hangja is magával ragadó, különösen a két turbófeltöltő sípoló hangja, amikor leveszed a lábadat a gázról.

A Mazda RX7-et egészen 2002-ig gyártották
A Mazda RX7-et egészen 2002-ig gyártották

Ezek a turbófeltöltők jelentik a megoldást a Wankel-motorok egyik problémájára: a nyomaték hiányára. A gépi meghajtás azt jelenti, hogy az RX7-es nyomatéka 357Nm, mely segíti a megfelelő teljesítmény leadását. Az alacsony vezetési pozíció, precíz váltó és gyors kormánymű miatt úgy érezheted, mintha egy valódi sportautóban ülnél. Könnyű vezetni, és kiválóan viselkedik az úton.

Az RX7-et az RX8 követte: 2003 és 2010 között volt elérhető a piacon. 2007-bes egy különleges kiadás jelent meg a Mazda forgómotor negyvenedik születésnapjára. Az RX8 tíz évvel később is modern érzést kelt. A két forgórészes motort továbbfejlesztették a kibocsátás és üzemanyag gazdálkodást javítva, a turbók viszont kikerültek a gépezetből, így a 228 lóerős RX8-as gyengébb mint az elődje. 211 Nm nyomatékkal a motorja is kevésbé rugalmas, így keményen kell nyomnod neki, hogy kihozd belőle a legjobbat. Ez azonban nem túl nagy kérés, mivel az RX8-as akár 9000-es fordulatra is képes, a manuális sebességváltó pedig könnyű és precíz, fantasztikus szórakozás. Az RX8 az eddigiek közül messze a legkifinomultabb autó, ám még mindig meg van az a karakteres forgódugattyús hangzása, vezetni pedig kiemelkedő élmény, még durva útviszonyok mellett is.

Az RX8-as modernebb az RX7-nél, és teljesen más világot képvisel, mint az RX3, ám így is érezhető a Mazda családi kapcsolat az autók között. A forgómotor megtartotta a kellemes karakterét az eltelt ötven év alatt, mindegyik autó nagyon tehetséges és öröm őket vezetni.

A Mazdar RX8 jóval modernebb, mint az RX3, a családi kapcsolat azonban érezhető
A Mazdar RX8 jóval modernebb, mint az RX3, a családi kapcsolat azonban érezhető

A Mazda jelenlegi kínálatában nem található forgómotoros autó, mivel a Wankel-motorok sokat esznek és nehéz megfeleltetni őket a kibocsátási szabályoknak is. Több olajat is fogyasztanak, és a forgórészek kevésbé megbízhatóak alacsonyabb fordulaton. Ám a motor még mindig él, mivel állandó sebességre tervezték, a Wankel-motor a hatótávolság meghosszabbításában is segíthet.

A Mazda elejtette, hogy egy ilyen technológiát alkalmazó autón dolgoznak, egy új hibrid sportautó mellett, mely forgómotort fog használni, nagy teljesítményen. Ennek előfutára az RX Vision volt 2015-ben. Alig várom, hogy kipróbálhassam őket.

Forrás:

Autoexpress

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS
0 people like this.

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat