2017. június 01. | 17:00

A Mazda Group B-s álmait az első generációs RX-7 alapjaira épült raliautó váltotta volna valóra, de az aranykorszak elitjébe nem volt alkalma bekerülni

A rali motorsport legemlékezetesebb periódusa kétség kívül az a négy év volt, amikor a Group B-s autók szelték a versenypályákat. A brutálisan erős gépek a nézők tengerében rótták az íveket, sajnálatos módon sok baleset is történt, ami a sorozat vesztét okozta.

Emlékezetes képek maradtak hátra a rali rajongók nagy örömére, a legendás versenyautók, mint a Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16, Audi Sport Quattro, Austin Metro 6R4 és a Ford RS200 ráadásul kiváló alapot adtak a mai, modern raliautók készítőinek.

De azt tudtad, hogy a Mazdának is volt Group B-s autója? Volt bizony, de homályba veszett, mert későn csatlakozott be a partyba és esélye sem volt a nála sokkal erősebb, fejlettebb gépek ellen. A Mazda 1984-ben csatlakozott a bajnoksághoz a Mazda Rally Team Europe névvel. Számukra a kihívás az volt, hogy megalkossanak egy, a versenykritériumoknak megfelelő RX-7-et, amivel versenybe majd versenybe szállhatnak a Group B elitjével.

A képeken látható típus tehát egy 1985-ös Mazda RX-7 raliautó, alvázszáma szerint: MRTE 019. A B csoport szabályrendszere olyan autók építését engedélyezte, amiknek alap modellje legalább 200 példányban már legyártásra került. A Mazda 20 ilyen spéci autót gyártott, a motort az átdolgozás után Evolution névvel látták el és a B-255-ös kódot kapták meg. Végül csak 7 darabot szereltek össze teljesen 1984 és 1985 között, a többi pótalkatrészként várta a sorát.

Az autó a ’84-85-ös szezonban versenyzett, de sem technológiailag, sem pedig teljesítményben nem tudta felvenni a versenyt, ráadásul hátsó kerék meghajtással rendelkezett. Azért az 1985-ös Acropolis Rally-n pontot érő, 3. helyezést ért el Ingvar Carlosson pilótával.

Mint a legtöbb gyártóra, a Mazdára is rámaradtak az autói a csoport betiltása után, egy autó lett totálkáros, tizenkilenc maradt épségben. A ’90-es években a megmaradt alkatrészeket eladták, a megmaradt példányokat átalakították, leginkább Rallycross versenyekre.

A képeken látható autót 1985 júniusában építették, soha nem volt használatban, évekig Belgiumban porosodott, a 2000-es években került Skandináviába, most egy rali fanatikus, David Sutton birtokában van. Egy kisebb, hat hónapos restauráláson esett át, megkapta az eredeti rali matrica pakkot és meggyőződtek róla, hogy minden a helyén van-e.

A Mazda motortere a dupla-rotoros, 13B Wankel-motort rejti, 300 lóerővel. A teljesítmény érdekében jobb tömegelosztást kapott, módisított 51 IDA Weber karburátorokat, amik az üzemanyagot és levegő keverékét az MFR (Mazda Factory Race) rotorházakba szállítják a perifériás beviteli nyílásokon keresztül.

A B-csoport autói mind kísérleti anyagokból készültek, az üvegszálas első és hátsó sárvédők, burkolatok, motorháztető sokkal agresszívebbé tették a Mazda raliautóját, ezeknek is köszönhető, hogy az RX-7 kevesebbet nyomott, mint 1000 kg.

Íme egy kis ízelítő a Wankel duruzsoló hangjából:

 

Forrás:

TopGear

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!