2017. június 19. | 17:43

Dráma dráma hátán, de végül ez tette izgalmassá a 2017-es Le Mans-i 24 órás hosszú távú versenyt

Az idei Le Mans-i 24 órás verseny leírását a tavalyi verseny végeredményével kezdem, mert fontos az idei szempontjából. Előző évben a Porsche egyik LMP1-es versenyautója nyert, mert a Toyota ugyanezen kategóriájának indulója a verseny 23. órájának 54. percében, valamivel több, mint 5 perccel a vége előtt megállt és nem ment tovább, így a Porsche lett a befutó. Erre való tekintettel az idén a Toyota 3 db autóval indult a tavalyi kettő helyett, nem sokat fejlesztettek, inkább több esélyt adtak a győzelemre. Az előző évben az LMP1 (Le Mans Prototype 1) még az Audi is indult a R18 E-Tron típusú járművel, de 2017-re a Volkswagen konszern tulajdonosai/pénzügyi vezetői nem nézték jó szemmel, hogy a cégcsoporttól két márka is induljon és bizony a technikai fejlődésre való tekintettel az Audi V6-os TDi erőforrása került likvidálásra. Mire gondolok? Le Mans mindig a technikai fejlődés előfutára volt és lesz is a közeljövőben. Itt próbálják ki a márkák azon újításaikat, melyek a későbbikekben sorozatgyártásba kerülnek a gépjárműiparban. Nézzük például a lézer fényszóró világítás technológiáját: az Audi a 2010-es évek elején kezdte tesztelni Le Mans-ban és ma már lassan elérhető több személygépjárműben is. A Porsche egy 2 literes V4-es turbós erőforrással megy, ami ugye benzines üzemű és jelenleg a benzinmotoros fejlesztések dominálnak, míg az Audi diesel erőforrást használt, ami ma már kevésbe van előtérben… Természetesen az LMP1 a vezető osztály a hosszútávú, úgynevezett endurance versenysorozatban, gyári csapatoknál kötelező a kettős hibrid technológia alkalmazása is. Jövőre a Peugeot is tervezi a visszatérést az LMP1-be, de ők csak egyszeres hibrid technológiát akarnak, ellenben a jelenleg életben lévő szabályokkal, a Toyota viszont azt nyilatkozta, ha ilyen irányban módosul a szabályzat, akkor viszont ők elhagyják az LMP1-et - kár lenne értük. Apropó kategóriák:

LMP1

Maximális hengerűrtartalom: 5 500 ccm (gyári csapatnál nincs korlátozva), hengerek száma szabadon választott, lehet benzines üzemű vagy diesel, viszont a turbónyomás maximum 4 bar lehet. Szabályozott az üzemanyagtank térfogata, a keréknyomás és egyéb más paraméter is és kötelező a kettős hibrid technológia a gyári csapatban. Minimális súly: 878/833 kg gyári/privát csapat.

LMP2

Maximális hengerűrtartalom: 4 200 ccm és kizárólag benzines motor lehet, a hengerek száma is maximum 8 lehet, viszont a turbónyomás nincs limitálva és nem kell hibrid rendszer se gyári, se privát csapatnak. Minimális súly: 930 kg.

GTE Pro/Am

Maximális hengerűrtartalom: 5 500 ccm szívó vagy 4 000 turbós/kompresszoros benzines motor, kizárólag egy tengely lehet hajtott az autóban, minimális súly 1 245 kg. Érdekesség, hogy sárga fényszórókkal kell menniük a verseny alatt. LMP1-es autókról pár paraméter, általában ezeket emelik ki és mindenki ezekről beszél, ha Le Mans szóba kerül. Ezek ennek a kategóriának a királyai, legerősebb és leggyorsabb gépek, érdemes pár paramétert megismeri róluk: Toyota TS050 Hybrid 2.4 literes V6 turbós motor + hibrid rendszerek: Bővebben a Toyota TS050 Hybrid-ről Porsche 919 Hybrid 2.0 literes V4 turbós beniznmotor + hibrid redszerek:7 Bővebben a Porsche 919 Hybridről Lépjünk tovább, lássuk, mi történt a versenyen: A verseny szombaton 15.00-kor kezdődött. Az LMP1-ben 6 autó, 2 Porsche, 3 Toyota és egy Privát Enso Nismo indult. Az LMP2-ben már több, 25 autó, a GT kategóriában összesen 29 autó indult.  A verseny percről percre momentumait az alábbi linken lehet megnézni, leírni ennél részletesebben nem lehetne: http://formula.hu/live-cikk/2017/06/17/le-mans-elo-ben-24-oran-at Összességében az érdekessége az volt ennek a futamnak, hogy az élenjáró hibrid technológiák nem bírták hosszútávon az iramot és a viszonylagos meleget, 2 Toyota és 1 Porsche műszaki hiba miatt kiesett, tehát az induló 6 LMP1-ből, 5 hibridből 3 kiesett és a nyertes Porsche 919 hibridet is 70 percig szerelni kellett a technológia hibájából fakadóan. Az első helyet az utolsó 1,5 órában vette át a 2. Porsche 919 Hibrid a Jackie Chan Racing színeiben versenyző LMP2-es Oreca-tól. Nagyon szoros befutó volt az GTE Pro mezőnyében is, ott a Corvette Racing autóját az utolsó körben egy lassú defekt miatt az utolsó kanyarban előzte meg az Aston Martin Racing versenyautója. Hihetetlen volt, ezekért a pillanatokért érdemes nézni a Le Mans-i 24 órás viadalt. Balesetek viszonylag elkerülték ezt a 24 órás versenyt, kisebbek voltak, inkább a műszaki hibák lettek meghatározóak idén. Kíváncsi vagyok, jövőre lesz-e szabálymódosítás és jön-e a Peugeot vissza az LMP1-be. Fotók: TravelDestinations
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!