2018. február 06. | 17:11

Miért választ valaki egy LS Lexust, egy hasonló értékű német vagy angol presztízs márka helyett? A Toyota rövid történelmi áttekintéséből még ez is kiderül!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Féljetek németek! Ezzel nem a magyar és német külpolitikai kapcsolatot akarom megrontani, hanem egy régebbi cikkre utaltam, ahol az LS Lexusra ez a tökéletes jelző lett feltüntetve. Ami azt illeti, nem csak a Lexusra használható ilyesfajta jelző, hanem az egész anyavállalatra, a Toyotára is, hiszen elképesztő történelemmel rendelkezik az első számú japán autógyár. Az óriás sógunná növő vállalat mai eredményeit a 19. századig visszamenőleg kell keresni, amikor Toyoda Sakichi megalapította a Toyoda Loom Works-öt.

Toyota és Lexus 1867-től napjainkig

Ugyan nem akarom hosszan taglalni a Toyota történelmet, mivel egy részletesebb bemutatót igyekszem összerakni a márka múltjáról. Ettől függetlenül annyit elárulhatok, hogy a Toyota alapítója egy bizonyos Toyoda Sakichi volt, aki a kezdeti feudalista japánban a textiliparban igyekezett elhelyezkedni. Nehéz elhinni, de ekkor már a Toyota alapelveinek kialakulásának folyamata megkezdődött.
Az első LS és egyben első Lexus. Az UCF10 lehengerlő siker volt, különleges mérnöki megoldásai miatt (pl. Bose aktív futómű).

Sakichi fia, Toyoda Kiichiro 1930-ban kezdett dolgozni egy motor elkészítésén, amikor elhatározta, hogy a textilipar helyett inkább az autóipar felé viszi el a vállalatot. 1935-ben legördült az első A1-es Toyota, majd ’37-ben megalakult a Toyota Jidōsha. A II. világháború után a megszálló hatalmak a Toyotának engedték egyedül, hogy a romok eltakarítására teherautókat gyártsanak. Kiichiro unokatestvére, Toyoda Eiji állt az elnökség posztjára, aki kidolgozta a Toyota legendássá vált TPS-rendszerét. Számos pénzügyi furfangot alkalmazva, Eiji rengeteg kiskaput használt ki, hogy a vállalat világcéggé válhasson. 1955-ben legurult az első sikeres Toyota-modell, a Crown, majd 1966-ban a Corolla. A Toyota soron következő elnöke Toyoda Shoichiro lett. A 80-as években már felmerült a Toyota vezetőségében, hogy egy luxusautó részleget is létre kéne hozni, de csak hosszas kutatómunka után döntött úgy a kis fogyasztású és kompakt autógyártásra szakosodott Toyota, hogy belefog a luxus platformba is. 1989-ben debütált a Lexus márkaként bevezetett, a japán luxusautó gyártás első (pontosabban második, hiszen a Toyota Century már létezett) mérföldköve, az LS400-as. A japán piacon a 4 literes V8-cal szerelt UCF10-modellkódú típus Toyota Celsiorként futott. Az amerikai piacra való betörés bebetonozta a Lexus sorsát, hiszen a 7-es BMW vételára alá ajánló LS400-as jobb vételnek bizonyult az autórajongók számára.

Nagy sikerek, fejlődő Lexusok

Az UCF10-es után 1994-ben érkezett a frissített verzió, az UCF20-as LS400-as, ami a nagy sikereken felbuzdulva fejlesztett ötsebességes automata váltót, megújult külsőt, új navigációs rendszert és belső tér kialakítást kapott. A Toyota erős reklámkampányba kezdett, azonban az amerikai kormány által tett megszorítások miatt az UCF20-as sosem volt képes akkora sikereket elérni, mint elődje (a Toyota legnagyobb piacánál, Amerikában). A 2000-2003-ig gyártott UCF30-as LS430-as Lexus már egy 4.3 literes V8-as erőforrást és egy teljesen átszabott külsőt kapott. A Lexus ezzel a típussal véste be magát végleg a luxus szedánok világába, hiszen az autó rendkívül jó eladási adatokkal és már kiforrott vásárlói körrel rendelkezett. Megkapta a világon első V8-asként az ULEV, magyarul az ultra alacsony károsanyag kibocsájtással rendelkező autó címet.
Andrew nem véletlenül választotta az LS430-ast. Jó ár-érték arány, megfelelő felszereltség és rengeteg elérhető tuning alkatrész.

Egyszóval az LS430-as biztos pont volt a Lexus fejlődésében és hatalmas sikereket ért el az üzletemberek, bankárok, no meg persze tunerek köreiben is. A Japán inspirálta stílusok, mint a VIP vagy a Hellaflush potenciális alanya lett az LS430-as (elődökkel és utódokkal együtt), itt van például Andrew VIP LS430-a, melynek VIP-stílusa utánozhatatlan megjelenést biztosít a szedán számára.
„Valami őrület akartam, egy widebody LS430 luxus szedánt”
A kanadai Andrew Lauchmansigh gyerekkori álma vált valóra, amikor végre megengedhetett magának egy olyan luxusautót, amire mindig is vágyott. Sokan a legújabb és legfelszereltebb luxusra vágynak, mások pedig beérik egy idősebb, de legalább bizonyított konstrukcióval. Andrew utóbbi csapatba tartozik, ezért döntött egy 2003-as LS430-as mellett, aminek sorsát már az autóvásárlás előtti években megtervezte. Egy hardcore építést akart, finomkodások és kompromisszumok nélkül. A jakuzák által kreált VIP-stílus mellett voksolt, amely stílusban nem hat idegenül a karosszéria vertikális irányú megnyújtása. Ezért a tuner a legendás VIP-stílusban érdekelt K-Break céghez fordult, akik elküldték neki (ellenösszeg fejében) a Platinum bodykitet, amely tartalmazta az első illetve hátsó lökhárítót, csomagtérajtót és a szoknya spoilert is.
Az oldalanként 5 cm-es szélesítés még karakteresebbé tette a szedánt.

Ami viszont nem volt a készletben, az az oldalanként 5 centivel szélesedett sárvédők, amik megalkották az áhított formát, persze a megfelelő fekete árnyalat felvitele után. Érkezhetett a szintén VIP-stílusba sorolható Leon Hardiritt Waffe felnikészlet, 19x11” és 19x12” méretekben, amiknek elképesztő méreteik indokoltak, pláne ebben a műfajban. A lehasalt óriás effektus elérése érdekében Andrew még egy Accuair levegős futóművet is rendelt az ikonikus japánhoz, amit Megan Racing lengőkarokkal valamint összekötőkkel egészített ki, a megfelelő (még ésszerű) kerékdőlés alkalmazása érdekében. Andrew autója túlzás lehet számodra, de a tuner számára közel sem az. Abban viszont egyetérthetsz a tulajjal, hogy ez az LS430-as őszinte tekintélyt parancsol az utakon, illetve ami a legfontosabb, hogy tulajdonosa a legnagyobb örömmel furikázik vele a mindennapi életben. Kell ennél több a boldog autózáshoz?
A VIP-stílus ikonikus beltér eleme: a Fusa vagy Tsuna kötél a belső visszapillantón

Forrás: