2018. április 04. | 13:10

A tunerek „nem érdekel” stílusát tökéletesen prezentáló Danny egy olyan RX8-as Mazdát rakott össze, ami megjelenésével nem a laikusok „kedvence”

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ain’t care? Avagy mit is jelent ez? Kicsit fel kell lapozni az utcai szleng szótárat a mondat megértéséhez, de komolyabb szakértelem nélkül is kilehet következtetni, hogy a „don’t care” mondatból származik a kifejezés. Hogy mindezt miért hozom fel? Mivel a terjedelmes cikkeimen belül eddig még egyszer sem taglaltam egy nagyon fontos emberi tulajdonságot (sem), amivel megannyi tuner jellemezhető. Ez nem más, mint a „egyszerűen nem érdekel” szindróma. A jelenség az USA leglazább államából, a Hawaiin uralkodó szörfös kultúrából származtatható, aminek közvetlen és közvetett hatásai is voltak a ma domináló tuning stílusokra nézve. A szörfösökről pedig azt azért te is tudhatod, hogy igencsak laza emberek, akiket semmi más nem érdekel (erős túlzás) csak a hullámok lovaglása. Az, hogy ez naplopásnak vagy életművészetnek számít, azt döntsd el te magad, de szörfös stílus a hawaii tunereknél is otthagyta a keze nyomát. Kialakult a Hellaflush, a lazaság megtestesítője, amely stílusba közvetetten Danny Mazda RX8-asa is besorolható.

A leglazább tuning stílus

A Hellaflush-stílusbeszámolómban már kitértem arra, hogy mégis mi sorolható az építési irányzatba és mi nem. Az viszont kimaradt, hogy a Hellaflush-stílust kedvelő, alkalmazó tunerek mind-mind követik az „egyszerűen nem érdekel” filozófiát azzal, hogy olyan megjelenési formát választanak autóiknak, ami a legtöbb ember számára egyszerűen nonszensz.
A 18”-os Leon Hardiritt felnik a VIP stílus felé viszik el a kupét

Viszont éppen ez a cél, de a filozófia eredetét viszont előrébb kell keresni, mint a Hellaflush 2000-es évekbeli kialakulása. Legközelebb talán akkor kerülsz az említett szemlélet kialakulásának időpontjához, ha a hot-rod/rat-rod-érát firtatom, ahol az egykori hot-rod építők azért alakították át a ’20-as, ’30-as évekbeli autóikat, hogy egy egészen más, gyáritól eltérő gépet valósíthassanak meg. Amikor érzékelték, hogy a különleges, egyedi megjelenésű autóik miatt a legtöbb ember kinézi őket, esetenként megbélyegzik a fellengzős stílusuk miatt, egyre inkább igyekeztek minél extrémebb és minél vadabb megoldásokat alkalmazni. Ez a dacos hozzáállás a hot-rod és úgy az egész tuningipar megindulásához vezetett. Hiszed vagy sem, de a mai tunerek is ezt a filozófiát követik, persze azt is meg kell jegyezni, hogy az egész műfaj már teljesen átalakult. Az elsődleges szempont (jó esetben) a saját ízlésed, világot beteljesítése, de a soron következő szempont egy tunernél a többi ember kiakasztása, ledöbbentése vagy csak szimplán az elismerésének bezsebelése.
BN Sport aero készlet, ami optikailag még „lejjebb rakja” a Mazdát

Egy RX8-as vegyített stílussal

Danny-nél is a fő szempont Mazdájának építésekor a számára legvonzóbb stílus(ok) képviselése és ízlésének megmutatása külvilág számára. Természetesen már a projekt elején leszögezte, hogy csak az építő jellegű megnyilvánulásokat hajlandó magára venni, hiszen akinek más az ízlése és ennek hangot is ad, azzal nem szeretne vitába szállni, ezzel beteljesítve az ain’t care-látásmódot. Ez azokra a tunerekre jellemző, akik valóban azért építik autójukat, mert abban örömüket lelik és nem pedig divatból vágnak bele egy autó tuningolásába (bizony, ma már ilyen is van). Danny-nél pedig az utóbbi jelenségről nem lehetett beszélni, aki két olyan stílus ötvözését gondolta ki, ami leginkább jellemző az ízlésére.
VIP belül is. A visszapillantóról lógó Tsuna kötél a japán stílus egyik tradicionális kiegészítője

Egy VIP-stílusú RX8-ast szeretett volna, Hellaflush fitmentel (felni/sárvédő kapcsolat). Előbbi stílust jól ismerheted, ha elolvastad a témával kapcsolatos cikkemet. „Tradicionális” VIP sosem lehet az RX8-asból, de VIP-inspired már annál inkább.

VIP-inspired RX8-as, selyem kék fóliával

A tuner öt éven át tartó átépítése során volt ideje bőven kigondolni, hogy pontosan mit is szeretne a Wankel-blokkos, első generációs RX8-tól. Hosszas átgondolások után a külső terén egy BN Sport első/hátsó lökhárító mellett döntött, Mint Blue hátsó spoilerrel, sárvédő szélesítéssel és egy Avery „holdfény kék” árnyalatú autófóliával. A sárvédők nem véletlenül híztak meg néhány fontos milliméterrel, hiszen a 18x10,5” illetve 18x12” méretű Leon Hardiritt Ordens felniknek kellett a hely, amik a Megan Racing lengőkaroknak valamint az Air Force/Airlift levegős futóműnek köszönhetően megteremtik azt a bizonyos Hellaflush kapcsolatot, amire Danny annyira vágyott.
Hihetetlen kiállás – a levegős rendszernek köszönhetően pedig a közlekedés sem vészes a Mazdával

A VIP-inspired stílus a felni típusában valamint a beltér megoldásokban nyilvánul meg, ahol zongora fekete fóliázás, bőr tetőkárpit, B-oszlopok, Junction Produce „Tsuna” kötél, Grason DAD váltógomb és egy ütős multimédiás rendszer dominál. A kétrotoros Wankel-erőforrás gyárilag 191 lóerőt termelt meg a négyajtós quad-coupé számára, de Danny továbbnövelte a blokk teljesítményét egy Racing Beat Revi szívósorral, Cusco aktívszén-tartállyal és egy egyedi 2,5”-os kipufogórendszerrel, 3”-os G8-as kipufogóvégekkel. A fékrendszer is megérdemelte a gondoskodást, ezért egy R1 Concept féktárcsa-szett került fel a VIP felnik mögé. Danny sikeresen elérte azt, ami sok tunernek nem sikerül: maximálisan elégedett autójával, ami nem csak annak köszönhető, hogy mindent aszerint csinált, mint ahogyan kigondolt, hanem nem hagyta, hogy mások véleménye szabja meg az autójának külsejét. Ez az, ami igazán számít ennél a szemléletnél. Szerinted jól találta el Danny a stílusát? Forrás: