2018. február 07. | 12:09

Egy elmebeteg Miata roadster, ami az emberek kiakasztása érdekében épült. Az meg hab a tortán, hogy egy rendszámmal rendelkező Hellafail Mazdáról van szó.

Társszerző: Bolgár Krisztián

A tuning világa folyamatos átalakulásokon esik át, a túlzásokkal teli, őrült, rohanó világban egyre több olyan tuningautó készül, ami sokszor orvosi mentálhigiéniai felülvizsgálatot igényelne, persze a tulaj számára. Az internet, valamint a versengés uralta földön manapság már bármit megnézhetsz, berendelhetsz és persze véleményezhetsz. A tuning műfaja is ebbe az irányba halad, mint ahogyan azt már korábbi tuning bemutatóimban is részleteztem, felhígulnak és vegyülnek a stílusok. Legalábbis a divat ebbe az irányba tereli a lelkes tunereket, akiknek a saját örömük kielégítésén kívül még elég fontos a többi ember, egyszóval a környezetének a véleménye alkotásáról. Igyekeznek minél letisztultabb vagy éppen minél őrültebb autókat építeni, kielégítve a saját, továbbá sokuk ízlésének igényét. Meg persze vannak az olyanok, mint Tyler Fialko, aki köszöni szépen és nem kér más véleményből. Célja az őszinte és dühödt érzelmek kiváltása, ezzel egy bizarr élvezethez hozzájutva. Mindenesetre Tyler elsőszériás Miatája több, mint őrült, sőt, a maga módján még művészet is.

Egy beazonosítatlan stílus a kis MX5-ön

A Hellaflush stílust tárgyaló beszámolómban már olvashattál az őrült kerékdőlések, ültetések és felnik univerzumát megtestesítő műfajról. Ha egy átlagos autókedvelő, rajongó vagy, akkor már egy egyszerű ültetés illetve eltúlzott méretű felni ötvözése is komoly kilengéseket kelthet az ingerküszöböd közelében.
Nyers őszinteség – Tyler nem burkolja valódi stílusát, szerinte az felérne egyfajta hazugsággal

Ebben az esetben a képeken látható Miata már szívroham közeli állapotba is hozhat, de remélem edzett az elméd az ilyen alkotások befogadására. Leszögezném, hogy nem az indulatkeltés a célom ezzel a cikkel! Tyler Mazdája egyébként egy beazonosítatlan stílust képvisel, ami több kategóriából tevődik össze. Itt van például az extrém kerékdőlés illetve radikális ültetés. A műfaj a Hellafail, vagy más néven Ony Kyan Extreme. A stílus még a 2008-as években kezdte el gyűjteni a potenciálisan őrült tunereket. Szinte kivétel nélkül csak japánok képviselik komolyabban a Hellaflush stílusból kifejlődött ágat, de az internetnek hála a világban hamar elterjedt a stílus ismerete. Persze a legtöbben viccesnek, undorítónak vagy értelmetlennek találták, de léteznek olyan tunerek, akik átérzik a műfaj nyújtotta furcsa élvezeteket, többek között az emberek ledöbbenő tekinteteit és egyéb kiszámítható reakcióikat.
„Egy brutális Mazdát akartam, ez volt a biztos”
Tyler őrült stílusérzéke nem egyről a kettőre alakult ki, hosszú idő kellett neki is, amíg belátta, hogy menthetetlen és csillapíthatatlan a vágya egy őrült japán autó birtoklása felett. Eleinte a bosozoku-stílus érintette meg, ami tökéletes választás egy polgárpukkasztó autó megépítéséhez. A kezdeti célok egy oldschool JDM vas volt, mint például egy Toyota Cressida vagy Nissan Laurel. A bosozoku műfaj ugyanis ezeken az autókon lett kitalálva, így értelemszerűen a legbölcsebb választás lett volna Tyler részéről. Azonban közbejött egy kihagyhatatlan ajánlat, mégpedig egy 1991-es első generációs Mazda MX5-ös.
A 18”-os felnik szélessége már közelít átmérőjének méretéhez

Tyler nem hagyhatta ott az alkalmi vételt. Ugyan az eredeti terve nem ez volt, számításait nem gondolta, hogy át kellene húznia. A kiváló kondícióban lévő Miata ideális alapnak bizonyult, és tekintettel arra, hogy bosozoku MX5-öt még Japán sem látott (ami nagy szó), ezért Tyler feje fölött megjelent az a bizonyos villanykörte. Eldöntötte, hogy a roadstert vértezi fel a stílusra jellemző megoldásokkal, mint az ultraszéles és mély felnik, őrült kipufogók illetve hardcore karosszéria. A végső eredmény azonban nyomokban hasonló, de egy egészen eltérő külső lett.

Az MX-5 őrült maskarája

Tyler a projekt kezdetekor tisztában volt azzal, hogy az emberek többsége el fogja ítélni, amit művel a Mazdájával, de azt is tudta, hogy nincsen olyan, hogy rossz reklám. Ezért is lehetséges például az, hogy Tyler Youtube csatornáján már majdnem 200 ezer feliratkozó várja, hogy új videót töltsön fel eszeveszett alkotásairól.
Tyler Mazdája egyértelműen hétvégi szabadidő autózásra lett kitalálva, de ettől függetlenül Ő szívesen elmegy vele bevásárolni, esetleg csúszkálni a hóban

A Mazda külseje éppen ezért teljesen „levetkőzött” és egyedi karosszériamódosításokon esett át. Az egyedi diffúzor, valamint első spoiler után legyártották a különleges szoknyákat, valamint orbitális hátsó spoilert is, ami már elindította az autót a Tyler fejében megépített képzelet irányába. Az egyedileg épített három-három projektoros fényszórók mellé még egy szélvédőn elhelyezkedő fényhíd is felkerült, de a front nem csak emiatt elgondolkodtató. Az egyedi olajhűtő ugyanis a lökhárítón kívülre lett felfogatva, ami már az említett bosozoku-stílus védjegye. Tyler elkészítette az egyedi sárvédő szélesítéseket is, amik már képesek voltak a gigantikus SSR Evo felnik befogadására, méreteik 18x12”, illetve 18x14”. A Mazda független kerékfelfüggesztése jól jött a projekt kivitelezéséhez, hiszen elöl és hátul is egyedi lengőkarok lettek legyártva a Hellafail stílust idéző kerékdőlés érdekében. Az 1.8-as blokk érintetlenül maradt, csupán egy egyedi nyitott rendszert kapott az autó, aminek kipufogóvégei a csomagtartón keresztül ontják a gázokat a levegőbe.
Ívek és formák. Az MX-5 csupán alapvonásai egy részét őrizte meg

A beltér egyelőre nincs befejezve, Tyler további célja az autón többek között ez is, valamint egy őrült szín felfestése a jelenleg még nyers kasznira. Azóta belefogott egy valódi bosozoku-projektbe, amihez szerzett egy Toyota Cressidát. Kíváncsian várom, hogy mi lesz annak a végeredménye, remélem te is! Forrás: