2018. június 13. | 11:30

Az A1 Grand Prix egy Formula-sorozat volt, melyet a Nemzetközi Autómobil Szövetségratifikált. Rendhagyóan a Formula 1-es szezonon kívül rendezték az északi féltekének téli időszakában.

Az A1 Grand Prix (A1GP) széria rendhagyónak számított, hiszen a versenyzők csak saját nemzetüket képviselték, nem egy csapatot, ahogy megszokhattad a különböző kategóriákban, ezért általában Motorsport Világkupa néven népszerűsítették. A Sky Sports támogatta a sorozatot, elég optimistán vágtak bele a projektbe, de arra ők sem számítottak, hogy az első verseny lenyomja a Premier League-et nézettség tekintetében, ami azért nem szokott sűrűn előfordulni. Több órán keresztül átlagban 250 000 néző volt kíváncsi az élő közvetítésre, összehasonlításképpen a Formula 1 hozzávetőlegesen 700 000 nézőt csábított a képernyők elé. A nemzetalapú koncepciót egy dubaji üzletember, Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum sejk álmodta meg 2003-ban. A sikeres első szezont követően 2006. szeptember 29-én bejelentette, hogy eladja. Abban az évben decemberben véglegesítették is, a sejk részesedését a RAB Capital vette át, a sorozatot magát pedig a portugál üzletember, Tony Teixeira, majd 2009-ben fel is számolták a sorozatot. A sorozatban olyan tehetségek versenyeztek (a teljesség igénye nélkül), mint Sebastian Buemi, Karum Chandok, Nico Hülkenberg, Narain Karthikeyan, Vitantonio Liuzzi, Nelson Piquet Jr., Adrian Sutil vagy éppen Jos Verstappen.

Az A1GP autói

Minden csapat ugyanolyan autókat kapott, a kasztnik karbonból készültek, melyek a Lola B05/52 névre hallgattak. A motort a Zytek szállította, egy gumibeszállító abroncsait lehetett csak használni, mégpedig a Cooperét. A ZA1348 kódnevű 3,4 literes, V8-as motor 520 lóerő (550 lóerős PowerBoost-üzemmódban) leadására képes és mindösszesen 120 kg-ot nyom, így az egyik legkönnyebb motor a kategóriájában. A Ferrari érkezésével teljesen új autót kapott a bajnokság: a motor 4,5 literes, V8-asra cserélődött, amely 600 lóerő (450 kW) leadására volt képes PowerBoost-módban, azonban 40 kg-mal nehezebb az elődjénél. OZ Racing felniket használtak, melyen Michelin gumikat koptattak a pilóták. Az autó, melynek az F2004 szolgáltatta az alapot megtankolva és pilótástul 700 kg-ot nyomott.

A hétvégék menete az A1GP-nél

A versenyhétvégéket három naposra tervezték, pénteken két egyórás szabadedzéssel kezdtek a pilóták, majd szombaton reggel volt még egy, délután az időmérővel folytatták a programot, majd vasárnap két futammal zárult. A csapatok általában öt szett száraz és két szett esős körülményekre való abroncsot kaptak, természetesen szélsőséges körülmények esetén a sliceket ki lehetett cserélni. Úgy érzem érdemes bővebben is mesélnem az időmérő menetéről, mert elég egyedülálló volt. Helyi idő szerint 14:00-kor kezdődött, és amennyiben nem kellett megszakítani az edzést, 55 perces volt. Eddig nem is tűnik egyedinek, azonban most jön a csavar! Ezt az időt négy 10 perces etapra osztották, köztük 5 perc szünetet tartva. Minden autónak 3 kört engedélyeztek felmenetelenként, ebbe beletartozott a fel-, illetve levezető kör is. Az első két session legjobb idői határozták meg a sprint verseny rajtrácsát, a főfutamnál ugyanezt az elvet használták, de a harmadik-, illetve negyedik etapok idejét alapul véve. A sprint verseny legfeljebb 24 perc plusz egy kör volt, ezenkívül minden csapatnak kötelezően ki kellett állnia a boxba a negyedik és a nyolcadik kör között. Továbbá a pilótáknak lehetősége volt használni négy alkalommal a PowerBoostot a sprint alatt. Ez a funkció lehetővé tette a motor maximális teljesítményének elérését, amely 550 lóerő (410 kW), abban az esetben, ha a gázpedál állása 80%-nál nagyobb, illetve a sebesség meghaladja a 60 km/h-át. Magától kikapcsol, ha a fojtószelep 40% alá esik. A főversenyt vasárnap délután rendezték és körülbelül 180 km, de legfeljebb 69 perc plusz egy kör lehetett. Két kötelező boxkiállást szabtak meg, az egyiket a nyolcadik és a tizenhatodik kör között kötelező volt elvégezni, a másodikat pedig a verseny végéig kellett. A PowerBoost ebben a versenyben nyolc alkalommal volt elérhető, izgalmas előzéseket láthattak a nézők ennek köszönhetően.

Az A1GP pontrendszere

A pontrendszer is eltért kissé a megszokottól, ugyan is nem a pilóta birtokolta a pontokat, hanem a nemzet, illetve annak csapata. Ez azért volt jó, mert sok pilótának egyéb kötelezettsége is volt, így tudták váltani egymást pontvesztés nélkül. Az első 10 helyezett kapott pontot a főversenyen 15 pontot ítéltek a győztesnek, 12-őt a másodiknak, 10-et a harmadiknak, majd 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 a továbbiakban. A sprinten az első 8-at pontozták, ennek megfelelően 10 pontot zsebelhetett be a győztes, majd 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 leosztásban a többiek. Ezen kívül pontot, illetve pénznyereményt kapott az a csapat, aki a leggyorsabb kört futotta a fő- vagy a sprint versenyen.

A 2005/06-os szezon

Az első szezont 12 fordulósra tervezték (24 futam, hétvégenként kettő); azonban törölték a curitibai, brazil hétvégét, így 11-re csökkent. 2005 szeptember 25-én rendezték a nyitóhétvégét a nagy-britanniai Brands Hatch-ben, melyet Nelson Piquet Jr. nyert. A téli szünet kezdetére Franciaország jelentős előnyt épített ki, Svájc 28 ponttal maradt el mögötte. Az első szezon végén Franciaország nyert jelentős előnnyel Svájc és Nagy-Britannia előtt. Az a Katherine Legge volt az első nő, aki A1 GP-s autót vezetett Dubajban, aki ugyanabban az évben Formula 1-es Minardival is futott tesztköröket. Azóta megfordult többek közt a Formula-E-ben és a DTM-ben is, majd annak ellenére, hogy brit, azóta Amerikában versenyzik.

A 2006/07-es szezon

A második szezonban változások történtek a versenyek időtartamának és távolságának növelésével a résztvevők és a tévénézők érdekében. 2006. október 1j-én indult a szezon Zandvoortban és 2007. április 29-én Brands Hatch-ben ért véget. Új nemzetek vettek részt, mint Szingapúr és Görögország, azonban Ausztria, Japán, Portugália és Oroszország nem tért vissza a második szezonban. Azonban a második évad utolsó négy fordulójában Dél-Afrikában, Mexikóban, Kínában és Nagy-Britanniában versenyeztek. Németország tetemes előnnyel nyert Új-Zéland és Nagy-Britannia előtt.

2007/08 - A hanyatlás kezdete?

A harmadik szezonban már csak tíz ország szerepelt, mint versenyhelyszín és 22 nemzet indított csapatot. A bajnok Svájc lett Új-Zéland és Nagy-Britannia előtt. Amíg a költségek nőttek, addig az érdeklődés csökkent a sorozat iránya felé, mind nézettség, mind rendezők és nemzetek tekintetében is. Érezték, hogy valamin változtatni kell.

A negyedik szezon – a Ferrari színrelép

A holtszezonban az A1GP és a Ferrari egy hatéves együttműködési szerződést írt alá, miszerint az olasz istálló fogja szállítani a V8-as erőforrásokat, illetve az autókat, amelyeknek a korábban a Formula–1-ben egyéni és konstruktőri világbajnoki címet is megszerző F2004 adta az alapját. A versenynaptárban eredetileg 10 helyszín szerepelt, de három pályát is ki kellett venni különböző okok miatt. A szabályokon is változtattak, méghozzá rövidebbre vették az időmérőt, az eddigiekkel ellentétben a szabadedzéseken nem ülhetett be más pilóta és átszabták a pontozási rendszert is. Neel Jani, az előző évi bajnok figyelmeztette Teixeirát, hogy a csapatok 90%-a ellenzi a radikális és gyors változtatásokat. Az sem elhanyagolható tény, hogy a költségeket is megdobta, nem kicsit, többek közt erre sem voltak felkészülve. Az évadot végül Írország nyerte, Svájc és Portuália előtt.

A törölt szezon

A nyitófutamot Ausztráliában rendezték volna a Nikon SuperGP betétfutamaként, azonban öt nappal előtte törölték. További kételyek merültek fel az idény kapcsán, ugyanis Kína, Malajzia és Hollandia is visszalépett a rendezéstől. Ezek az események a sorozat végét jelentették.

Az A1GP felszámolása

A Ferrari részvételének célja az volt, hogy megkönnyítse az A1GP folyamatos pénzügyi életképességét és támogatók folyamatos bevonzását a megjelenési lehetőségek vonzóbbá tételével. A szezon kezdetén jelezték, hogy a széria veszteséges, azonban az RAB Capital 200 millió dollárt fizetett a kilépő dubaji alapítónak a 80%-os részesedéséért. Szerkezetátalakításra hivatkozva felszámolta az A1 Grand Prix Operations Ltd.-t. Innentől kicsit zavaros, hogy mi is történhetett pontosan, mert a szériának voltak tartozásai a kötelezettségeiből adódóan, amelyeket nem tudtak teljesíteni. 2010-ben és 2011-ben megszellőztették, hogy visszatér a sorozat, de végül minden próbálkozás meghiúsult. 2014-ben az ISRA megvásárolta az A1 Grand Prix (Lola-Zytek) első három évben használt autóit és létrehozta az Acceleration 2014 nevű rendezvénysorozatot, amely betétfutamaként szerepeltek ezek az autók Formula Acceleration 1 néven. A rendezvénysorozat járt a Hungaroringen is, amire nagyon sok ember volt kíváncsi. Egy évet élt meg a sorozat, aztán szárnyra keltek pletykák, hogy összevonják az Auto GP-vel, a fúzió azonban meghiúsult és eltűntek a rivaldafényből ezek a gyönyörű autók.

A legemlékezetesebb eset az A1GP történetében

A 2006/07-es szezon pekingi versenyén történt, hogy a hátsó egyenes végén lévő szűk hajtűkanyart, amely 180 fokot fordult balra. Nem tudták biztonságosan bevenni az autók, így megálltak a kanyar közepén, az edzést le is kellett inteni. Rövidebb pályát rögtönöztek, amely egy kevésbé szűk hajtűt tartalmazott, azonban ez sem volt ideális. Az időmérőt egy másik jelenség is tarkította, ugyanis az aknafedelek elmozdultak a helyükről az autók szívóhatása miatt. Az edzést megszakították, és a szabadedzésen elért eredmények alapján indultak a versenyen. Ezt még tudták fokozni a rendezők, ugyanis bejelentették, hogy a biztonsági autó mögül indul a mezőny a másnapi futamon, mert az első kanyar szintén nem biztonságos. Ennek megfelelően mind a két verseny eseménytelen volt, különösen a sprint, amely szinte teljesen a biztonsági autó mögött zajlott, miután a pályabírók nem tudták kivinni a pályáról az egyetlen megforgott autót.

Összefoglalásképpen: az elgondolás remek volt és mint láthattad, működött is az első szezonban, azonban a túl korai és kapkodó változtatási hullám túl nagy költségekkel járt, amit nem tudott elviselni a sorozat. Pletykák szerint érték a sorozatot olyan vádak, miszerint nem elég biztonságosak az autók, ezt azonban az FIA elhessegette. Személy szerint sajnálom, hogy nem valósult meg az újraélesztésére tett kísérletek!

Forrás: