2017. október 17. | 15:10

A Mazda Wankel-motorja hamarabb visszatérhet, mint hinnéd, de nem úgy, ahogy gondolnád. Ugyanis a tervek szerint nem egy sportautó szíve lesz!

Hitomi Mitsuo, a Mazda hajtásláncért felelős főnöke azt mondta, hogy a Wankel-motor hatótávnövelőként fog visszatérni az autógyártól elkövetkező elektromos modelljében. Hitomi ugyanazokkal indokolta a hatótávnövelő motorrá való „lefokozását” a Wankel-motornak, mint amiért szerethető, hiszen méretéhez képest sokkal erősebb a többi belsőégésű erőforrásnál, míg közel sem generál annyi vibrációt.
A Mazda RX-Vision igaz, csak tanulmányautó, de egyben a reményt jelentette sokáig, hogy visszatér a japán gyártó a Wankel-motorokhoz

A Mazda első elektromos autója 2019-ben fog megjelenni várhatóan, közösen egy hibriddel. Kyomen Akira, a járműfejlesztésért felelős programmenedzser már elárulta, két variánst terveznek az elektromos autójukból, egyik tisztán elektromos, másik hatótávnövelővel felszerelt változat lenne. Japán, Európa és Kína lenne a fő piaca a Mazda teljesen elektromos autójának, miközben arra számítanak, hogy Észak-Amerikában majd a hatótávnövelt változat lesz az elterjedtebb. Leginkább azért, mert ott nagyobb az egy nap alatt autóval megtett út, így ott sokkal inkább előnyösebb lehet egy Wankel-motorral megtoldott típus.
1967 és Mazda Cosmo, történelmi mérföldkő, mint az első Wankel-motoros Mazda

A két modelles elektromos autó mellett a Mazda stratégiája, hogy kifejleszt egy teljesen új platformot is, amit szintén 2019-ben láthat majd a nagyközönség. A platform legnagyobb újítása az lenne, hogy valahol az elektromos és a hibrid rendszerek között helyezkedne majd el. Ha a szívedhez kaptál, hogy ilyen méltatlan módon bánnak a Wankel-motorral, azt kell mondanom, megnyugodhatsz. Ugyanis Hitomi elmondta, a Mazda egy nagyobb, sokkal erősebb Wankel-motoron is dolgoznak jelenleg. Ez a motor egy nagy teljesítményű sportautóba tervezik majd építeni, amit a Mazda MX-5 fölé pozicionálnak.
A Mazda később olyan halhatatlan autókat gyártott Wankel-motorral, mint az RX-7, a képen egy '86-os példány

Persze a Wankel-motor attól még Wankel-motor marad, a konstrukció hibái még mindig megvannak, nevezetesen a rövidebb élettartam, az olajfogyasztás miatti magasabb károsanyag-kibocsátás, valamint a magasabb üzemanyagfogyasztás is. Ez nyilván kihatna az értékesítésre is, de egyelőre úgy látják, hogy lennének potenciális vevők a forgódugattyús Mazdára. A Wankel-motort eredetileg a Cosmo Sportban mutatták be még 1967-ben, utána megannyi sportautóban szolgált erőforrásként, köztük a harmadik generációs RX-7-ben, ahol egy 1.3 literes két rotoros dolgozott duplaturbóval megerősítve.
Harmadik generációs Mazda RX-7, a kétrotoros duplaturbós motor valami hihetetlen teljesítményt kölcsönzött neki

Hogy számos gyengesége ellenére mekkora potenciál van a Wankel-motorban – ami nem mellesleg nemrég ünnepelte 50. születésnapját – jól mutatja, hogy a Mazda 787B az egyetlen Wankel-motoros autó, amelyik indult és győzni tudott a 24 órás Le Mans-on. Forrás: Motortrend