2018. január 29. | 12:51

Érdekelt már, hogy hogyan lehet egy olcsó autó értékét megtriplázni? Csupán egy kultikus felni és ültetés kell hozzá!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Sokan vannak az autós világban, és ez a szám folyamatosan csak növekszik. Egyre több ember szeretne saját autót birtokolni, de a helyzet az, hogy nem csak Magyarországon számít luxuscikknek (nem vicc!) egy autó birtoklása. Közép- és kelet-európai régiókban úgyszintén, ahogyan a keleti világhatalom, Oroszország esetében is. Ennek okait szintén nem az én tisztem firtatni, vagy kiokoskodni, a lényeg az, hogy sokak kezdik úgy autós pályafutásukat, hogy a lehető legolcsóbb megoldást keresik. Egy olcsó autót, olcsó fenntarthatósággal, persze ezek miatt rengeteg kompromisszummal. Viszont ha már átélted az első autó elhozásának a varázsát, amikor kigurulsz az előző tulaj kertjéből, vagy a kereskedés parkolójából, akkor már érted, hogy miről is beszélek. Az orosz állampolgárságú Mark ugyanezt az érzést kereste, amellett, hogy az olcsóság és a stílus lebegett a szeme előtt, ami nem éppen a legkönnyebb szempontok társítása autók esetében sem.

AvtoVAZ Samara és annak ékes történelme

A Lada-kultusz egyik legmegosztóbb típusa egyértelműen a Samara, amely rengeteg embernek okoz örömet, vagy olykor bosszúságot mind a mai napig. Egy egyszerű kiskategóriás kisautó, amelyet kezdetben a szovjet, majd később orosz AvtoVAZ gyártott 1984-2013-ig. Igen, jól olvasod, 2013-ig gyártották, persze a 2000-es évektől már faceliftezett, újított verziókban.
A 2113-as új frontot kapott, illetve modernebb benzinmotort és belsőteret elődjéhez képest

A hosszas gyártási idő a nagy kereslet miatt nyúlt el ilyen sokáig, amely nagy része az orosz piacon volt jelen, illetve azokban az országokban, ahol kevésbé szigorú a károsanyag kibocsátás szabályozása. A Lada célja az 1979 szilveszterében debütált első generációs Samarával a nyugati piacra való betörés volt, amivel olyan konkurenst igyekeztek megalkotni, amely olcsóságával, újszerű stílusával és egyszerű felépítésével alákínál a Volkswagen Golfjának, az Opel Kadettjének, vagy a Ford Escortjának. Azonban a cél a német autógyárak közreműködésével sem sikerült igazán az orosz márkának, mivel a Volga egyik mellékfolyójáról elnevezett Samara soha nem volt képes akkora sikereket elérni, mint amekkorát a kocka Ladák elértek. Ennek ellenére az 1.1-es, 1.3-as és 1.5-ös benzinmotorral szerelt, 3 karosszéria kivitelben készült Samarák szép számmal elözönlötték Európát is, az olcsó vételáruk miatt. Az 1990-ben megjelent szedán változat volt a legsikeresebb a külföldi piacon, amely a többi típussal együtt megkapta az új injektoros befecskendező rendszerét. A Samara a 2000-es évek után lényegében csak megújult fronttal, újult belsőtérrel illetve fékrendszerrel változott, egy jobb sebességváltóval szerelve, 2007 után pedig egy 1.6-os injektoros motor épült minden „szamárba”.
Az improvizált fotózásnak köszönhetően Mark nem mosta le autóját, de épp ez adja az eredetiségét az autónak

Egy olcsó Lada, némi stílussal

Az orosz tuning világban az elmúlt néhány évben exponenciálisan megnőttek a különleges illetve extrém építések. Ennek főbb oka az internet, valamint annak hozománya, az internetes vásárlás. Oroszországba is eljutottak a ma divatos tuning trendek, mint a Hellaflush vagy azok al-ágazatai, továbbá a drift és japán Bosozoku stílusok. Egyszóval az oroszok élnek-hallnak az extrém japán stílusokért, valamint JDM-autókért. Ettől függetlenül sokan nem engedhetik meg maguknak a JDM-piacos autókat, hiszen a fizetésekhez mérten ott sem olcsó egy JDM-sportautó. De az oroszok sajátos stílusukkal kitalálták (persze nem ők voltak az elsők, de náluk terjedt el a legjobban), hogy olcsóbb autókat is lehetne japán stílusokkal felruházni. Ekkor jött képbe a legelterjedtebb népautójuk, a Lada. Sokan kezdtek el kocka Ladákat átépíteni, egyedi futóművel ellátni, esetleg különleges motorokat belerakni, annak ellenére, hogy az autó közel sem ilyesmire lett tervezve. Egyszerű felépítése miatt viszont nem is olyan bonyolult műveletekkel lehet igazi tuning gépeket varázsolni ezekből az autókból.
a 14”-os SSR-felnik lehetővé tették a nagyobb mértékű ültetést

Mark amikor megvásárolta autóját, gondolt a tuningra, de négy éven át nem volt olyan stílus, amit szívesen „rárajzolt” volna a Samarára. Majd megismerkedett a Hellaflush-sel.

Egy kis japán pikantéria a Lada 2113-ra

Mark 2002-es faceliftes Samarája már nem szenvedett attól a típusbetegségtől, mint a legtöbb 2000-es évek előtti modell. Tehát nem rozsdásodott úgy, mintha az kötelező lenne. A stabil karosszériának köszönhetően ezért Mark koncentrálhatott másra is az autó körül. Többek között az újonnan megismerkedett a Hellaflush-stílussal, ahol a hangsúly a felniken és az ültetésen van. Mark tudta, hogy ez az Ő műfaja, mivel így lehet egy olcsó és egyszerű autóból a legegyszerűbben egyedi autót varázsolni. A kezdés egy készlet SSR Longchamp felnit jelentett, ami egy hamisítatlan japán versenyfelni, melyekkel kiválóan el lehet kezdeni egy japán-orientált stílust. A felnik ára egyébként duplája, mint egy átlagos Samara piaci ára, de Mark úgy gondolta, hogy megérdemli autója. A felújítás után a 14x7” méretű felnik nem ültek a legszebben az autó alatt, hiszen azok mínuszos ET (besajtolási) méretei miatt túlságosan kilógtak a kaszni alól. Ezt Mark egy egyedi hátsóhíd hézagolással oldotta meg, aminek eredménye egy szintén Hellaflush stílusú -7°-os kerékdőlés.
Így már befért: egy kis kerékdőlés, és máris „helyén” a felni

Az egyedi levegős rendszer installálása még hátra volt, amit Mark saját kezével tervezett majd épített be. A teljesen gyári Samara csupán egy felniszettet és egy ültetést kapott, de a hatás elképesztő! A képeken is jól látszik, hogy Mark ugyanúgy használja az autóját, mint a beavatkozások előtt, ráadásul a közel sem jó minőségükről elhíresült orosz utakon. Tehát ebből látszik, hogy az ilyesmi csak fejben dől el, hogy ki akarja bevállalni és kompromisszumot vállalni az ügy érdekében és ki az, aki nem. Forrás: