home Tech Ha nincs piac, teremtsd meg magad – BMPSEC 2013-as Mazda 3

Ha nincs piac, teremtsd meg magad – BMPSEC 2013-as Mazda 3

0 people like this.

Mit tehet az ember, ha szüksége lenne egy tuning alkatrészre, de azt egyetlen gyártó sem forgalmazza? Hát legyártja magának! Brian pedig egy egész készletet készített.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Előfordult már veled, hogy vennél valami igazán különlegeset az autód számára, de legnagyobb ledöbbenésedre, nem volt kapható sehol? Hiába van egy kommersz típusod, attól még előfordulhat, hogy nem minden tuning alkatrész kapható hozzá. Ilyenkor két opció létezik.

Beletörődsz és „duzzogva” veszel valami alternatívát, ami stílusban hasonló, esetleg még olcsó is, vagy fogod magad, illetve ha az egy olyan alkatrész, akkor egyedileg megtervezed vagy megtervezteted, legyártod vagy legyártatod és a probléma már meg is van oldva. Briannel az utóbbi történt, mivel a második generációs Mazda 3-hoz nem árultak olyan alkatrészarzenált, amivel a tuner felvértezte volna autóját.

A dolog odáig fajult a lelkes tunernél, hogy a végén még egy céget is alapított egyedi alkatrészeire, amely most bontogatja szárnyait. Ha 3-as Mazdát szeretnél módosítani, mindenképp olvasd el a cikket, ha nem, akkor is!

A hiány nagy úr egy tuning Mazda esetében is

A szükség bárhol felütheti a fejét. Jelen esetben egy kaliforniai srácnál, Brian Manál jelent meg, aki évek óta az autók varázsában él és szabadideje nagy részét is autói reszelgetésével tölti. Mivel a hegyvidékes San José városában él a tuner, elég sűrűn az a program, hogy haverjaival kinéznek a kanyon szerpentines útszakaszaihoz.

Mazda 3 18”-os Volk TE37-ken
Circuit Heart – azaz „pálya szív”, amely szlogen jól tükrözi Brian cégének mentalitását

Igazi autóvezetési extázis a gyönyörű látképpel rendelkező, jó minőségű aszfalton közlekedni, de a bökkenő az volt, hogy Briannek nem volt annyira alkalmas 3-as Mazdája erre a feladatra. Brian ugyanis még 2015-ben újította be 2013-as, utolsó kiadású, faceliftes, második generációs Mazda 3-át, amely már a harmadik generáció SkyActiv 2,5 literes erőforrását kapta meg.

A 167 lóerős teljesítmény egészen kecsegtető az 1,3 tonnás ötajtós számára, de Brian akarva-akaratlanul a Mazdaspeed3 263 lóerejéhez mérte autója teljesítményét. Az sem segített a dolgon, hogy a tuner baráti köre leginkább Subaru BRZ-kel és Nissan 350Z-kel jöttek a kanyonhoz, amely sportautókkal nehezen tudta a lépést tartani a kis Mazda.

Az ok egyébként, amiért a tuner nem akart egy Mazdaspeed3-verziót, hogy egész egyszerűen (eleinte) nem is gondolkozott a versenyzésben. Csupán egy szép ültetett 3-as Mazdát szeretett volna, amit minden nap használhatna. Az MPS-verzió 150-200 kilóval volt nehezebb az extrák miatt a széria 3-nál, ami szintén fontos szempont volt Briannek (azért mégiscsak számított arra, hogy versenystílusnál fog kikötni).

Mazda 3 GT szárnnyal
Brian ilyen külsőt csak egyedileg tudott varázsolni a Mazdája számára, de így utólag már kicsit sem bánja a befektetett időt és energiát

Minden létező Mazda tuningcucc után a saját a befutó

Brian 2015 óta már számos formában átalakította a Mazdát, volt már rajta minden kapható szélesítő készlet, négyféle felniszett és egy rakás futómű variáció. Végül a kanyon megbabonázta Őt és egy time-attack – hillclimb hibrid szörnyeteget szeretett volna megvalósítani.

A gond csak az volt, hogy ilyesféle alkatrészeket nem lehet kapni második generációs Mazda 3-hoz (még az elsőhöz se nagyon). Ezért Briannek el kellett gondolkoznia azon, hogy vagy feladja álmát autójával kapcsolatban és beletörődik abba, ami van, vagy pedig a kezébe veszi az irányítást.

Szerencsére a tuner nem adta fel a dolgot, illetve nem volt hajlandó beletörődni, hogy nem építheti meg álmai 3-asát. A tuner egyik ismerősével megbeszélte, hogy gyártsanak le a Mazda számára egy teljesen egyedi bodykitet. Mivel Brian barátja rendelkezett CAD-CAM ismeretekkel és CNC-géppel, így gond nélkül meg tudták tervezni az egész gyártási folyamatot és utána legyártani az elemeket.

Mazda 3 facelift hatchback
A Volk felnik, semi-slick gumik és a Sparco kagylóülések a beltérben elengedhetetlen pálya autózási kellékek

Az eredmény egy óriási, állítható hátsó szárny lett, egyedi JDM-stílusú szélesítésekkel, egyedi motorháztetőbe szerkesztett szellőzőkkel, óriási első splitterrel, légterelőkkel valamint egy oldal spoilerrel, amely késszerű kialakításának köszönhetően az autó leszorító erejét igyekszik maximumon tartani.

Az eredmény egy hamisítatlan time attack-külső, ami ugyan nem volt még szélcsatornában tesztelve, de egyértelműen érezhetően javít a vezetési stabilitáson, ami Brian újdonsült céljai közé tartozott.

Egy nyerő készlet a Mazdára és máris lehet céget alapítani

Valahogy így ment végbe Brian és haverja számára is, akik a kaliforniai Mazda tuner közösség egyik aktív tagja. Ezáltal számos másik Mazda 3 tuner is megkörnyékezte Briant, hogy honnan is lehetne beszerezni a készletet.

Az eredmény a BMSPEC márka megalapítása volt, amin keresztül Brianék a komplett készletet tudják értékesíteni, nem mellesleg más típusok számára is alkalmasak, mivel a legtöbb alkatrész univerzális kialakítású (pl. Honda S2000, Ford Focus stb.).

Mazda 3 JDM szélesítéssel
Tudom, hogy mi jár a fejedben – igen, az autó rendszámmal rendelkezik és a tuner mindennap használja ezzel a külsővel

Brian 3-as Mazdája – ami időközben egy demóautóvá nőtte ki magát – egy 18”-os Volk TE37-es felniszettet, semi-slick gumikat és egy feszes futóművet kapott a BC Racing jóvoltából. A 2,5 literes sornégyes blokk teljesítménye 300 lóerőre lett feltornázva, amivel tökéletesen meg is elégszik a tuner (tekintettel a súlycsökkentés mértékére is).

Brianék hibátlanul észrevették, hogy az elsőkerekes autókkal rendelkező tunerek számára kevés time attack-stílusú karosszéria elemet árulnak a gyártók, így a BMSPEC megalapításával főként ezen a tulajdonosok igényeit igyekeznek kielégíteni. Mi ez, ha nem a hiányzó piac felismerése (a saját bőrén), majd pótlása és a profit bezsebelése?

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat