2018. március 02. | 15:09

A Mazda tömeggyártásban lévő nyolc leggyorsabb modellje eddig még nem volt listázva, de én összeszedtem neked a leggyorsabb típusokat. Hamisítatlan Zoom-Zoom Mazdák!

Társszerző: Bolgár Krisztián

„A gyerekek ösztönösen tudják. Néhány felnőtt még emlékszik rá. Egy különleges autógyár nem hajlandó feladni. A felnőttek nyelvén a vezetés élményének örömét és a mozgás szabadságát jelenti. De mint általában, a gyerekek ezt sokkal jobban megfogalmazzák, ők ezt egyszerűen csak "Zoom-Zoom"-nak hívják. Mi erre törekszünk minden nap. Ezért alkotunk ilyen autókat."
A szellemes idézet számos Mazda fórumon, honlapon, szervizkönyvben megtalálható, amivel a legendás „Zoom-Zoom” szlogenjét írja körül a hirosimai gyártó. A Mazdáról sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy egy kiköpött teljesítmény megszállott autómárka. Ettől függetlenül rengeteg izgalmas sportautót adott már a világnak, amik közül nyolcat ki is válogattam neked, mégpedig a létező leggyorsabbakat.

8. Mazda 6 USDM

A mai középkategóriás szedánok már inkább csak vegetálnak, ha nem egyre unalmasabbak. Régen még komoly sportautó-rétegnek számított ez a kategória, de mára a legtöbb gyártó felhagyott az izgalmas középkategóriás szedánok gyártásával. A Mazda azonban nem volt erre hajlandó, bár az is igaz, hogy, azóta eltelt közel nyolc év. A 6-os Mazda második generációja, a GH1-es még 2007-ben került gyártósorra egészen 2012-ig. A négyajtós szedán, ötajtós hatchback és ötajtós kombi kivitelben készült 6-osok ötféle motorból álló palettát kapott, legizgalmasabbik pedig 2009-ben érkezett. A CX-9-es SUV-ból származó 3,7 literes V6-os erőforrás azonban csak a 2009-ben megjelenő USA-modellekben volt elérhető. Az amcsik szerencsések, hiszen a legizgalmasabb másdik szériás 6-os Mazdát ők kapták, ami 272 lóerővel és 6,1 másodperces 0-100-as gyorsulással rendelkezett.

7. Mazda MX5 ND

A Mazda abszolút befutójáról már többször is cikkeztem. Többek között minden idők egyik legsikeresebb roadsterének címe köthető a modellhez, ami jól tükrözi a Mazda tömegcsökkentő és ideális teljesítmény komponensének sikerességét. A befutott MX5-ös széria legutóbbi generációja az ND, 2014-ben debütált. A megújult, illetve agresszívebb forma mellé a Mazda két sornégyes erőforrást, egy 1,5-ös és egy 2,0-es benzinest kínál az ND-modellekhez. A kor luxusfelszereltségeinek ellenére a legújabb MX5 tömege mindössze 1 tonna, ami a 155 lóerős 2,0-es SkyActiv erőforrással igencsak vad párost alkot. Olyannyira, hogy alig 5,8 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/h-ra!

6. Mazda Eunos Cosmo JC

A Cosmo ötlete még 1965-ben pattant ki a japán mérnökök fejéből, amikor egy GT kupéval szerették volna bővíteni szűkös választékukat. Megszületett a Cosmo, amely a kezdetleges 1000 köbcentis Wankel-erőforrással és pehelysúlyú karosszériájával igazi élményautóvá vált. Két generációval később, 1990-ben megjelent a Cosmo utolsó szériája, ami sajnálatos módon úgyszintén csak Japán belpiacra készült. A Mazda luxusrészlege, az Eunos fejlesztette ki a negyedik generációs Cosmot, így Eunos Cosmo lett a teljes neve. Az RX-7-es alapokon nyugvó kupé kétféle Wankel-blokkot, egy 13B-RE kéttárcsás erőforrást (amely az FD3S RX-7-be is szereltek), valamint a legnagyobb, 20B-RE háromtárcsás Wankel csodát kapott, amely kereken 300 lóerőt jelentett, hála az ikerturbós konstrukciónak. Utóbbi blokkal a Cosmo 6 másodperc alatt érte el a 100-as tempót és 255 km/h-ig nem is volt hajlandó megállni.

5. Mazdaspeed 6

Vissza kell kanyarodnom kicsit a 6-os Mazdákhoz, hiszen a lista ötödik szereplője ismét egy 6-os szedán. Pontosabban az első generáció, abból is a legizgibb verzió, a Mazdaspeed 6, vagy ahogyan Európában ismert, az MPS. A 2005 és 2007 között gyártott típus különlegessége, hogy a széria modell kapott egy szolid spoilerezést, nagyobb alufelniket és egy csipetnyi ültetést. Ezekhez társult a 2,3 literes MZR-motorkódú közvetlen befecskendezésű négyhengeres blokk, ami egy turbófeltöltőt is kapott. Az eredmény egy vadító Mazda-vörösben is kapható, 274 lóerős Mazda 6-os, amely alig 5,4 másodperc alatt futja meg a 100-as tempót.

4. Mazdaspeed 3

Azaz a kistesó. Mármint a 6-osé. De nem ez a lényeg, hanem hogy ez a modell legalább örökölte az MPS-kivitelt, nem úgy, mint az említett nagytestvér. A 2003 óta gyártásban lévő 3-as változatos karosszéria kivitelekben és motorfelszereltséggel kínálta első generációját, amihez később még egy 2007-es facelift modell is betársult. A blokkpaletta közül egyértelműen 2,3 literes turbóbenzines erőmű az érdekes jelen esetben, amely már az első szériás 3-as hatchback modellnek is 263 lóerőt biztosított. A 2010-ben megjelent második generáció megkapott mindent, amit szükséges egy modellfrissített Mazdának, szerencsére az MPS rajongókról sem feledkezett meg a gyártó. Az új 3-as MPS még 2009-ben debütált és egészen 2013-ig gyártották. A 2,3 literes sornégyes 267 lóerőt termelt meg, ami 5,8 másodperces futást biztosított 0-100-ra.

3. Mazda RX-7

Akárhogy is nézed a dolgokat, a Mazda legikonikusabb modellje mindenféleképpen az RX-7. A sportos kupék hírnevéhez hozzásegített az amerikai filmipar, a folyamatosan növekedő tuningláz, meg persze az örök kultusz az idős, bukólámpás Mazdák felé. Az első FB-generációs RX-7-es még 1978-ban jelent meg, amely háromféle Wankel-erőforrással lett felszerelve. Az FB legerősebb verziója a turbófeltöltős Savanna volt, ami 162 lóerős 12A turbómotorral volt szerelve. Az utód FC már kizárólag a 13B-blokkcsaládot kapta meg, ami a hét éves gyártási idő alatt (1992-ig) 86000 FC RX-7-et jelentett. A harmadik, FD-generáció pedig az abszolút siker, amely megfogó külseje mellett három féle 13B, kéttárcsás, ikerturbós blokkot kapott, amiknek köszönhetően minden idők egyik legvadabb japán sportautójává vált. A standard verzió a 252 lóerős 1,3 literes Wankellel volt elérhető, amely 5,3 másodperces gyorsulást (0-100 km/h), valamint 250 km/h-s csúcssebességet jelentett.

2. Mazda RX-7 Type R

Úgy van, a lista soron következő alanya ismét egy RX-7, illetve annak különleges kivitele.  A nyolcadik szériának nevezett RX-7-es (a hatodik volt a japán belpiacos ɛ̃fini, a hetedik pedig a Type RZ) modellek 1998-2002-ig voltak gyártásban. A különleges sportautó utolsó kiadásai voltak, amelyek tökéletesített turbófeltöltőket, intercoolert, valamint hűtéskialakításokat kaptak, a beltérben pedig új kormányt, sportüléseket valamint óraegységet. Még a hátsó spoiler is állítható volt a legutolsó szériában és a tömeg is 1280 kg-ra csökkent. Az eredmény a Bilstein futóműre cserélt RS-típusoknál 276 lóerő, amely 5,1 másodperces gyorsulást vont maga után. A még inkább limitált, újított Type RZ-ék pedig további 10 kilóval csökkentett tömeggel, új BBS felnikkel és átalakított ABS-el produkáltak kereken az 5 másodperces gyorsulást.

1. Mazda RX-7 Spirit R

Az RX-7-es Mazdák csúcsa, a legutolsó, leglimitáltabb Spirit R, amely szintén csak JDM-piacos kivitelben készült. Ennek egyik oka, hogy az autó nem is felelt volna meg az európai és amerikai emissziós teszteken. A 276 lóerős csúcsblokkal szerelt Mazdák mindösszesen 1500 darab készült belőlük, melyek közül 700 a spéci fegyverszürke metálfényezést kapták. A tovább könnyített RX-7 még jobb felfüggesztést és fékrendszert kapott, aminek köszönhetően 4,9 másodpercre lett lefaragva a sportautó csúcsverziójának 0-100-as ideje. Így ez a modell nyerte meg a leggyorsabb Mazda címet, már ami a tömeggyártásban szereplő modelleket illeti. Neked melyik RX-7-es kellene? Jó, tudom. Az összes!
  • Címkék:
  • Top