2017. november 20. | 12:14

Elgondolkoztál már azon, hogy mit tartogat a jövő alkatrészgyártása? Hogy, hova lehet még fejlődni? Ha igen, akkor célszerű elolvasnod ezt a cikket, mert érdekes lesz számodra!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A jövő megállíthatatlan. Aki az ellenkezőjét állítja az nincs tisztában a világ jelenlegi működésével. Ma a legnagyobb business az innováció és ezt bizony a legtöbb iparágazat már fel is fedezte magának. Ennek köszönhető az is, hogy egyre sűrűbben jelennek meg cikkek elektromos, önvezető autókról és megannyi újdonsült technológiáról is, ami az autós világot érinti. Most már messzinek tűnik a 18. századi ipari forradalom és ténylegesen messze is került a világ tőle, mert manapság nem kell évtizedeket várni egy korszakalkotó találmány bemutatására, az innovációs folyamatok hihetetlenül felgyorsultak. Tekintettel arra, hogy az autóipar kistestvére, a tuningipar is igyekszik felvenni a nagytestvér tempóját, bizonyos cégek a lehető legtöbb energiát fektetik be a legújabb technikák kigondolásába, valamint kivitelezésébe. Itt van például a 3i-Print nevezetű projekt, amiben összesen hat ilyen témában világelső cég mérnökgárdája igyekszik kifejezni törekvéseit, és megreformálni a gyártástechnológia világát, beleértve a tuning és autógyártás iparágát is.
Egy 20. századból származó restaurált platós, ami a 21. század termékét hordozza az orrában

Tervezz, 3D-printelj, hegessz és kész is

Ha belegondolsz a kötöttségekbe, akkor egy átlagos tuner számára elég sok jut. Igaz, hogy egyre több tuningcég alakul a világon nap mint nap, de egy egyedi projekt kivitelezésénél elég sok szempontnak meg kell felelni. Ilyen szempont például az utólagos alkatrészek beszerelése, amelyek sokszor más méretekkel rendelkeznek, mint ami a leírásban szerepelt. Ekkor következik az agyalás, hogy hogyan is lehetne átalakítani az alkatrészt (ha átalakítható egyáltalán) úgy, hogy gond nélkül beférjen a helyér. De ezzel a problémával nem csak egy tuner, hanem egy hétköznapi autószerelő is küszködhet, az utángyártott alkatrészvilág sűrűjében. Erre a problémára igyekszik a 3i-Print projekt megoldást találni. Az ő elképzeléseik alapján lehetséges egy olyan rendszer, amelyben a megrendelő néhány fotó és mért adat segítségével képes legyen leadni rendelését a 3D szinterfém printer számára, ami néhány óra leforgása alatt legyártja az egyedi, de méretben és anyagban hibátlan alkatrészt vagy alkatrészeket. Az idáig vezető út persze még hosszadalmas lesz, annak ellenére, hogy az elvi vonal abszolút korszakalkotó és működőképesen hangzik.
CAD programmal tervezett bölcső, ami magába foglalja a merevítéseket, első lökhárító tartókat és a hűtőfolyadék áramoltatásának rendszerét is

A Caddy MK1 projekt

A német cégekből álló projektnél tudták, ahhoz, hogy komolyan vegyék a piacon nagy méretekben kell gondolkozniuk. Tehát egy pár 3D-zett dísztárcsa vagy karosszériaelem nem fogja lenyűgözni a nagyérdeműt, egy innovatív kivitelezést kellett találniuk. Az ötlet végül egy felújításra váró VW Caddy MK1-es lett, amelynek egy frontális baleset során „elveszett” a komplett eleje. Az első traktus teljes leszerelése után az autó többi része felújításra került, majd minden kasznieleme le lett fújva piros színre. A frontot azonban nem volt mihez hozzácsavarozni, hiszen az első bölcső és motortér kompletten hiányzott. Itt jött képbe az EOS M 400-as 3D nyomtatója, amely alumíniumból is képes nagyméretű termékek előállítására. A 3i-Print projekt bevonta az Airbus APWRORKS nevű céget is a munkálatokba, akik biztosították a nyomtatást és a szükséges tervezőmérnöki tudásukat a műveletek lezavarásához. A Scalmalloy technológiával tervezett és nyomtatott alkatrészek kizárólag alumíniumötvözetből készülnek, így az egyedi Caddy front anyaga is az lett.
A hűtőbordák feladata a folyadék hűtése lesz

Hosszas munkanapok helyett néhány órás gyártási idő?

A 3i-Print szerint abszolút lehetséges. Egy egyedi alkatrész legyártása a CAD-CAM technológiával rendkívül precíz, de ugyanakkor igencsak hosszadalmas munkálatokat eredményez. A CAD technológia (vektorgrafikus tervezés) ettől függetlenül a 3D nyomtatáshoz is elengedhetetlen folyamat, hiszen a tervezés ma ismert leggyorsabb módja. De a kivitelezés a 3D egységgel sokkal gazdaságosabb (lehetne), valamint gyorsabb, mint a fejlett CNC gépekkel történő gyártás. Az viszont a CAD-CAM technológia mellett szól, hogy ott nincsen anyagi megkötés, majdhogynem bármilyen fémmel dolgozhatunk, míg a Scalmalloy technológia csupán az alumínium és azok ötvözeteit képes kezelni. Ugyanakkor ennek is van egy elég nagy előnye, mégpedig hogy nem tud nehéz alkatrészeket tervezni. Ezért is lehetséges az, hogy a Caddybe tervezett front mindösszesen 34 kg-ot nyom. Ez elenyésző súly az eredeti bölcső és egyéb fém alkatrészekhez mérten, amik a projekt során ki lettek szerelve.
Az EOS M 400-as 3D nyomtató

A legmenőbb része pedig még csak most jön. A 3i-Print és a társuló cégek úgy tervezték meg a motorteret, hogy a csőprofilú merevítésekben folyhasson a hűtőfolyadék, amely a tervek szerint a Caddy-be beépülő elektromos motor akkumulátorait hivatott majd hűteni. Arról nem is beszélve, hogy speciális fékhűtő légterelőket is terveztek az alkatrészre, amely további teljesítménynövelést eredményezhet a fékrendszer területén is. Csináltak egy nem egész két perces videót is, hogy hogy haladt a tervezés és a kivitelezési fázis:
A 3i-Print törekvései forradalmiak, és elnézve a demótervüket nem kell sok idő, hogy el is terjedjen az általuk kifejlesztett technológia minél szélesebb körökben. A projektben résztvevő cégek:
  • CSI Entwicklungstechnik
  • EOS
  • Airbus APWORKS
  • Heraeus
  • Altair
  • Modell- und Formenbau Blasius Gerg
Forrás: