2018. március 14. | 12:47

Egy Ford, ami önmagába véve sem egy szerény méretű balerina, de a SoFlo Diesel Garage arra szakosodott, hogy ezekből a monstrumokból alkosson még nagyobb hegyomlásokat.

Társsszerző: Bolgár Krisztián

Mielőtt teljesen amcsi megszállottnak hiszel (persze ezt csak akkor feltételezed, ha olvasod a cikkeimet), le kell szögeznem, hogy nem vagyok az. Vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy kellő mértékben csupán. Ami viszont az autós vonatkoztatást illeti, 100%-ig USA-mániás vagyok. Nem, nem (csak) az amerikai autók kapcsán, sőt! Leginkább azt kedvelem az USA-ban, hogy ott bármi megtörténhet. Ami pedig megtörténhet, az meg is történik és ez a tuning iparára különösen igaz. Az egész tuning kialakulását az USA-hoz kötik, amikor is közel egy évszázaddal ezelőtt a szesztilalom kitermelte magából azt az igényt a szeszcsempészek számára, hogy növeljék autóik teljesítményét (a sikeres meglépés érdekében). Ez csak egy példa a sok közül, hiszen rengeteg műfaj a lehetőségek országához köthető. De mi a helyzet azzal, amibe, mint európai, annyira senki sem érdekelt. Ez bizony a terepjáró, teherautó tuning, hamisítatlan amerikai kivitelben. Ékes példája a SoFlo Diesel műhely legújabb alkotása, egy 2017-es Ford F250 Heavy Duty. Ahogyan már a DUB-stílusbeszámolómban is olvashattad, azok a luxusautók, amiket az amerikai rapperek klippjeikben láttál, óriási felnikkel és felfele nyíló ajtókkal mind egy „kalap alá” sorolható, még pedig a már említett DUB stílusba.
Ormótlan szörnyeteg. Ettől függetlenül egy lenyűgöző alkotás

A műfajnak viszont van egy rendkívül hasonló mellékága is, ami ha konkrét akarok lenni, jóval a DUB Magazine megjelenése előtt is létezett már. Nem másról van szó, mint a terepjáró és kisteherautó tuningról, ami Amerikában jelenleg óriási szeletet hasít ki a tuningipar kördiagramjából. A pickupok és a haszonjárművek megjelenésével szinte egy időben ütötte fel a fejét a hot-rod autózás és a teljesítménynövelés kategóriája. Mivel egy átlagos amerikai kedveli a hasznos és egyben gyors járműveket, így hamar elterjedt a különböző pickupok tuningja is. Persze itt még csak a motor, hajtáslánc, esetleg a plató alakult át, hogy több mezőgazdasági vagy ipari terméket lehessen szállítani, mindezt sokkal gyorsabb tempóval is. A '60-as évek derekán pedig megjelentek a 4x4-es pickup variációk is, mint például a Ford F-széria 3. generációjánál, 1959 végén. A 4x4-es hajtás mellett emelt, terepjáró mértékű hasmagasság is dukált a platós kisteherhez, ami egy újfajta autóipari folyamatot eredményezett.
Kiváló viszonyítási alap a mellette hasaló Mustang (jobbra), ami önmagában sem egy apró jármű, de mégis eltörpül a monstrum mellet

A Ford, a Chevrolet, de lényegében az összes pickupot gyártó márka arra törekedett, hogy a terepjáró és pickup vérvonalakat egyesítsék, aminek eredményeit leginkább ma tapasztalhatják az USA polgárai.  A mai F-széria például már tekintélyes, számos SUV-ot legyőző magassággal és futóművel rendelkezik, a Heavy/Super Duty variációkról nem is beszélve, amelyeknek története még az 1951-ben gyártott Ford F-8-nál indult el.

A terep pickup egy életstílus, az F250-nél is

Érdekes számadat, hogy az Egyesült Államokban a pickup teherautó tulajdonosok mindössze 18%-a használja munkájához a pickupok nyújtotta adottságokat, gondolok itt a platóra. A maradék 82% igazándiból a stílus és életérzés miatt vett platós kistehert, hiszen egy töretlen státusszimbólumról van szó. A hobbi „platózás” viszont a tuningipart is megihlette, kezdetben csupán néhány lelkes tunert illetve műhelyt. Az egyedi „lifting”, azaz emelt futóművek világa már évtizedes múlttal rendelkezik, amit már sok márka gyárilag is alkalmaz különleges kiviteleinél.
Kiállításra felkészítve. A teljesen belátható, emelt futómű olyan felületkezelést kapott, amit csak kevesen tudnak elképzelni felfüggesztésükkel kapcsolatban

A gigantikus felnik és hihetetlen mértékben átépített futóműveik mind-mind a kisteherautó tuning világának alappillérei, a javarészt turbódízel erőforrások tuningjáról nem is beszélve. Pontosan ezekre a szolgáltatásokra szakosodott a floridai SoFlo Diesel Garage. A cég profiljába beletartozik a terepjárók teljes körű átépítése is valamint a világ legnagyobb tuningipari kiállításán rendszeres standfelelősnek is számítanak. Egyik megrendelőjük viszont a 2017-es SEMA előtt 4 héttel kopogtatott be, hogy Ő szeretne egy teljesen átépített verziót a Ford F250-ből. A csapat elfogadta a kihívást és harcolt egyet az idővel.

Teljes átalakulás a Ford életében

Az eredeti felállás a futómű, felni téma teljes átszabása volt, ami idővel folyamatosan csak egyre extrémebb lett, annak függvényében, hogy a megrendelő éppen mit talált ki éppen. A SoFlo Garage viszont nem hátrált meg a frissülő kihívások elöl. A hosszlengőkaros kialakítás egyedi háromszög-kialakítású elrendezést kapott az egyedileg átépített „alvázhoz” mérve, teljesen új, megerősített felfogatási pontokkal. A megnövelt lengéscsillapítók és rugók hozzájárultak a „lifting” magasság eléréshez, de a krómozott és azúrkékre festett futómű teljes betekinthetősége nem csak ezeknek volt köszönhető.
Egyedi lengőkarok, segédirányító karok, lengéscsillapítók, kormányösszekötők, egyszóval minden, amit csak a futómű tartalmazhat

A 42” magas Fury abroncsok 26x16”-os Specialty Forged felniket tartalmaznak, amik méretben illetve stílusban is passzolnak a LED világította felfüggesztéshez. Az egyedi 5”-os Jamo kipufogórendszer, az R1 Concepts fékrendszer és az ATS differenciálmű is növeli a szempárok heves pislogási kényszerét. A kasztni gyári maradt, mivel a tulajdonos és a SoFlo szerint is már így jó az F250-es külseje, ahogy van. A várt siker végül nem maradt el, izgalmakkal ugyan, de sikerült elkészülniük a SEMA-ig a srácoknak, a tulajdonos legnagyobb örömére. Azóta már számos magazinban is szerepelt a túlméretezett Góliát. Egyébként nem ez a legőrültebb alkotás a cég kezei közül. Kíváncsi vagy, hogy vajon mi überelheti még ezt az építést is? Ha igen, akkor mindenképpen jelezd és én már készítem is róla a beszámolót. Forrás: