2018. április 12. | 13:06

Te be mernél vállalni egy egyedi csővázas, karosszéria nélküli autót? Hamarabb el fog jönni ez az időszak, hogy lehetőséged lesz rá, mint hinnéd!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Az Exoskeleton autók már a szerkesztőségnél sem számítanak ismeretlen fogalomnak, hiszen korábban már beszámoltam két egyedi csővázas sportautóról. A jelenlegi cikk sem fog másról szólni, így ha csíped a karosszéria nélküli nyers vázszerkezeteket, akkor ezt a beszámolót neked találták ki! Az extrém módon súlycsökkentett gépkocsiknak erős visszajelzéseket küld az internet népe, de nem csak a gyári módon kialakított verziók esetében, sőt! A Super Street amerikai tuning médiabirodalom mindig igyekszik a legjobb, legérdekesebb és legújabb alkotásokat bemutatni, ez 2017 decemberben sem volt másképp. A Krowrx csapatról készült beszámolójuk minden idők egyik legelterjedtebb, illetve legmegosztóbb bemutatója lett, ami egy ekkora méretű online és nyomtatott magazinnál bizony nem kis szó. Ezen felbuzdulva a magazin igyekszik követni a Krowrx fejlődését, ezzel kölcsönös együttműködést létrehozva, hiszen mindenkinek jó reklám. Én pedig igyekszem bemutatni, hogy mégis mi a fő irányvonal a „nagyoknál” és reprezentálni, hogy a hot-rod műfaj egy modern alternatívája igyekszik kibontakozni az amerikai tuningvilágban.

Irány a világhírnév, Krowrx-módra

Ahogyan már azt részleteztem a korábbi cikkemben, a JD Durham által alapított cég fő célja, hogy olyan elérhető árú, csővázas sportautókat építsenek, amik felveszik a versenyt az Ariel Atommal, vagy a KTM X-Bow-val. Ehhez persze nem elég egy megfogó ötlet, bizonyítani is kell a potenciális vásárlók számára, hogy a csapat képes hozni a prémiumgyártók minőségéhez hasonló szintet.
Kritérium volt a Lexus front kisugárzásának megtartása, így a csőváz a hűtőrácshoz idomult

A főbb kritikák pedig pontosan ezekre voltak megfogalmazva, hiszen sok embert nem győzött meg a XTEGRA és M-EXO5 minősége. Sokan az autók elsőkerék-hajtását is kétségbe vonták, miszerint egy exoskeleton autónál ez szentségtörés. JD ezt igazi profi módon reagálja le, hiszen neki már volt tapasztalata hátsókerekes exoautóval, pontosabban kettővel is. Egy 2005-ös Mazda RX8-ast és egy 1995-ös BMW 540i-t is már átalakított (cége alapítása előtt) exoskeletonná, de elmondása szerint mindenkinek más az izgalmas vagy kényelmes. Szerette volna kipróbálni a fronthajtást, így megtette az Integrával. Az eredmény: szinte ugyanaz az élmény, sokkal egyszerűbb konstrukcióval. Mi a helyzet az aerodinamikával? Ez is egy kritikus pont volt, de JD ezt is megválaszolta. A nyitott karosszériás gépkocsiknál nem ez a légellenállási tényező a legfontosabb, még a profi Arielnél vagy KTM-nél sem. Ugyan JD is gyárt most már aerodinamikai elemeket a vásárlók részére, de véleménye szerint eddig az összes kuncsaftja ismeri autóinak határait és nem tervez a fölé menni.
Hátulról már teljesen felismerhetetlen az autó, de részben ez volt a cél

Biztonság és extrém teljesítmény egy exonál?

A kettő nyilván nem fér fel egy lapra, mert egy 1000 lóerős exot nem lehet annyira kihasználni, mint amennyire kasztnikialakítása megengedné. De nem is ez a cél, hiszen a párszáz kilós autókhoz nem kell irdatlan teljesítmény. A biztonsági tényezők kérdéseire is csak annyit tud válaszolni JD, hogy egyszerűen ismerni kell az autót. Nyilván az összes biztonsági felszerelés és törészónák hiánya növeli ezen autók mindennapos használati kockázatát, de e szempontból a legjobban a kétkerekű járművekhez hasonlítható egy egyedi exoskeleton. Az monumentális teljesítmény kapcsán a cég egyelőre nem tud nyilatkozni, hiszen még 700+ lóerős autót nem készítettek, de már készülőben van. A márciusi hónapban fog elkészülni egy kliens A4-es Audija, ami már eleve 700 lóerőre lett tornázva. A tulaj egyértelmű kikötése az volt, hogy exoskeletonná alakítsák a gépet és plusz 300 lóerőt is kihozzanak belőle. Itt például már (1000 lóerőnél) biztonságos autózásról felesleges lesz beszélni.
A beltér is felér egy külön sztorival, az utazás pedig garantáltan élménydús lehet

A műveletek CAD-CAM gyártási technológiával készülnek, amiben nagyon is otthon van a Krowrx csapata. Ezt jól bizonyítja az a tény is, hogy a frissen induló weboldalukon már kedvükre válogathatják össze a megrendelők a számukra tökéletes exoskeleton verdát. Azaz a határ lassan feloldódni látszik az egyedi exo gépek kapcsán és már csak a képzelet szabhat bármilyen jellegű blokádot.

Hátul hajt, nyolcsebességes és egy Lexus

Connor Keough is olvasta a Super Street beszámolót és úgy gondolta, hogy IS350-es Lexusából is poén lenne egy ilyesfajta gépet összerakni. Nem sokat habozott, fel is kereste JD-éket, hogy szeretné átalakítani második generációs IS Lexusát, teljes csővázas karosszériával. Szempontok azért voltak, hiszen Connor szerette volna megtartani a Lexus profilját adó első hűtőrácsot és minél több háromszög alakzatot is akart a csőváz felépítésében látni. A 450 kilóra redukált össztömeghez (!!!) ötvözött acélból készült a csőváz-kialakítás készült, szintén meghagyva a főbb merevítési pontokat.
Az óriási GT spoiler igyekszik az aerodinamikát valamelyest visszanyerni

Az 55”-os szénszálas spoiler, a polikarbonát szélvédő, LED fényszórók, egyedi bukócső illetve az Omaha Orange színárnyalat tovább növeli az autó extrém kisugárzását. A motorháztető (és lényegében minden front elem) hiánya lehetőséget nyújt a 3,5 literes V6-os Lexus erőforrás teljes betekintésére, ami ráadásul kiegészült egy Flowmaster kipufogórendszerrel, hátul kialakított Koyorad hűtéssel, átalakított csövezéssel és a bölcsővel egyetemben. A 18x10”-os Sqaure felnik is jól láthatóak a sárvédő nélküli kialakításnak köszönhetően, de a Sparco bőrülések, G-Force biztonsági öv és egyedi műszerfal is komoly ráláthatóságának köszönhetően gyűjti a szempárokat, az automata váltó karjával a közepén. Connor imádja a 450 kilós szörnyetegét, amely szintén rendszámmal rendelkezik (csak úgy, mint az eddigi Krowrx gépek zöme). Esős időben ugyan meg kell gondolni, hogy elindul vele az ember, de Connor igyekszik mindennap használni extrém négykerekűjét. Te bevállalnál egy ilyen autót, ha lenne rá alkalmad, vagy maradnál a prémium gyártóknál? Connor Lexusának átalakítása 6 000 dollárba került, egy Ariel Atom piaci ára pedig 65 000 dollár. Forrás: