2017. október 10. | 18:09

A Citroën Xantia Activa V6 páratlan stabilitásával kitűnően teljesített a jávorszarvasokkal szemben, a 4x4 Turbo viszont a ralikrossz pályákon alázott

Citroën Xantia, a jávorszarvasok megmentője


Citroën Xantia Activa V6

Amikor az autósport valamilyen rekordjára, kiugró teljesítményére kell gondolj, persze, hogy az aktuális eredmények ugranak be először. Ez természetes, hiszen mérhetetlen csodálat és vágy köt minden autóbuzit a mai sportautókhoz. Ki ne tudna a Porsche Nürburgringi rekordjáról a 911 GT2 RS-sel, vagy arról, hogy a Koenigsegg elhappolta a trófeát a Bugatti elől, megdöntve a 0-400-0-ás gáz-fék csúcsot. De mégis mi a helyzet a letűnt korok rekordjaival? Nézzünk egyet, főszerepben a Citroën Xantia 4x4 Turbóval.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=3pMG55QjmAw[/embed]

Kevesen tudják, hogy az 1999-es Citroën Xantia Activa V6 eredménye a jávorszarvasa teszten a maga idejében kimagasló volt. Ez lényegében egy nagy sebességű, egyszerű kikerülő manővert takar, amit a Xantia páratlan stabilitásával és útfekvésével kitűnően teljesített. Ezt mi sem bizonyítja jobba, hogy a ma már 18 éves családi autó olyan nagy tempóval képes ezt a manővert végrehajtani, mint például a 997 Porsche GT3 RS vagy a McLaren 675LT. Az Activa a Xantia speciális futóművét takarja, melynek stabilizátorai az autó dőlését csökkentették rendkívül hatékonyan, félelmetes kanyarsebességet érve el. Az aktív kanyarstabilizáló funkcióval ellátott Xantiából mindössze 18 ezer példány készült.

       

A Citroën Xantia Activa rendszere

A ralikrossz francia fenegyereke

A Citroën Xantia az eredményes jávorszarvas tesztek előtt is jeleskedett, ugyanis Jean-Luc Pailler, francia ralikrossz versenyző, a Citroen BX után egy új gépet fejlesztett ki az 1993-as Európai Ralikrossz Bajnokságra. A Xantia kiváló alapul szolgált, az aktív felfüggesztést a verseny szabályai nem engedélyezték, viszont az Activa nélkül is kifejezetten kezesnek bizonyult. A motor és az AWD rendszer Pailler régi BX-éből származott, az 1.9 literes, 16 szelepes, turbós négyhengeres motor 550 lóerőt teljesített. A Xantia természetesen megkapott minden szüksége aerodinamikai kiegészítőt: extra széles kerékíveket, hatalmas légbeömlőket és spoilereket, jobban megnézve egy túlméretezett bevásárlókocsi benyomását keltette.
Jean-Luc Pailler a Citroën Xantia 4x4 Turbóval

A Xantia nagy sikereket aratott már első évében: Jean-Luc-ot az Európai és a Francia Bajnokság dobogójának tetejére repítette. Pailler 1994-ben és 1995-ben is begyűjtőtte a hazai trófeákat, így az autó tovább fejlődött, külső és belső tekintetében is. 1996 hozott komolyabb változásokat, a motort kicserélték: térfogata 1908 literről 1998-ra duzzadt, és a lengéscsillapítás is drasztikus módosításokon ment keresztül. Kidobták a hidraulikus szivattyút, a folyadéktartályt és más alkatrészeket, a szervokormányt is egy sokkal kisebb, nagynyomású szivattyú kezelte, így értek el 50 kg-os súlycsökkenést, az autó tömege 1035 kg lett.
Citroën Xantia 4x4 Turbo

A gépezet 2000-ig teljesített szolgálatot, 1999-ben Jeal-Luc még egy csapattársra is lelt, a szintén francia Gilles Stievenart személyében, kinek autója már az új, sárga-kék festést kapta meg. Ekkorra a 2 literes motorokkal szerelt típusok 700 lóerőt juttattak mind a négy kerékre, A Bugatti Veyron 0-100-as sprintjét produkálva ezzel. De tényleg, 2.5 másodperc egy Citroën-től azért nem rossz!
A frissített autóval már több színben pompázott

A 681 lóerő/tonna aránnyal rendelkező AWD Xantia egy üde színfoltja és egy korszak meghatározó autója volt a ralikrosszban. Pályafutás végét a FIA korlátozása jelentette, miután 500 lóerőben határozták meg a versenygépek maximális teljesítményét. Forrás: CarThrottle