home Nagyvilág Top 8 legfurcsább autótípus az autóiparból

Top 8 legfurcsább autótípus az autóiparból

0 people like this.

Spandex felület, illetve a sugárhajtómű az autóiparban? Mindezek létező dolgok! Íme 8 gépkocsi, amik hasonló furcsaságokkal rendelkeznek.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Mint ahogyan azt már megszokhattad, itt az Alapjáratnál szeret a csapat különleges autókkal foglalkozni. Volt már szó érdekes tanulmányautókról, fergeteges autóipari húzásokról és megannyi hihetetlen egyedi vagy tömeggyártásban lévő négy-, vagy esetenként háromkerekűről. Jelen listában előkerestem azt a 8 legfurább gépkocsit, amik műszaki, esztétikai vagy technológiai megoldásainak köszönhetően váltak igencsak furcsálható autótípussá. Jól tükrözi a mai autógyártók „szigorú” stílusát, hogy ezen a listán szereplő autók szinte kivétel nélkül a múlt század vívmányai.

Egyszóval, ma már nincs meg az a kísérletező magatartásuk a nagyobb márkáknak, mint régen, csak a jól bevált utakat igyekeznek még jobban kitaposni, persze ez is egy félelmetes általánosítás, hiszen nem az összes gyártóból kopott ki a kíváncsiság. Íme nyolc különleges gépkocsi, amiket valószínűleg nem a „szexi kisugárzásuk” miatt fogsz megkedvelni.

8. GM Le Sabre

Azt azonban le kell szögeznem, hogy nem csak tömeggyártásba vagy egyedi gyártásba hozott autók szerepelnek a listán. Ugyan azokból is lehetne szemezgetni bőven, de most a legek listájába igyekeztem változatosan összeszedni minden olyan autót, amelyet egy adott autógyár komolyan is gondolt, tehát legalább létező tanulmányautóvá forrott ki.

GM Le Sabre 1951

A lista első autója (ismét nem alkalmazok sorrendet, döntsd el te magad, hogy melyik a legfurcsább autó) a Genaral Motors 1951-es Le Sabre nevezetű koncepcióautója. Az 1950-es évek járműiparának csúcsa mindenképpen a repülőgépiparban megjelenő sugárhajtású vadászgépek voltak. Már ami a sebességet jelentette, hiszen a járműiparban mindig is örök státusz marad a sebesség- és gyorsulásmánia. Ez a General Motors egykori vezető-tervezőmérnökét, Harley Earlt is megihlette, aki egy olyan autót szeretett volna létrehozni, ami a vadászgépekre a legtöbb tekintetben hasonlítana. Megszületett a Le Sabre gondolata, amelyből 1951-re lett kész koncepcióautó.

Különlegessége az alumínium, illetve magnézium ötvözetekből készült érdekes karosszériája, amelynek főbb elemei, mint a motorháztető, szélvédő vagy a hátsó „farok” kialakítás mind a repülőgépiparból lett „kölcsönözve”, utóbbi végül a kor meghatározó autógyártási motívuma lett. A Le Sabre egy V8-as kompresszoros 3,5 literes blokkal volt szerelve, hátul elhelyezett sebességváltóval, ami szintén újítás volt akkor az iparba).

7. Buick Centurion

Ismét az 50-es évek és ismét Amerika. A General Motors háza táján számtalan őrült formaterv és megoldás született már az 50-es években is. A Le Sabre mellett ott volt a Buick Centurion elődje, az 1956-os Centurion koncepcióautó (később 1971-1973-ig került tömeggyártásba maga a Centurion modell).

Buick Centurion koncepció

A lehengerlő koncepcióautó szintén a kor vadászgép stílusú innovációit követte, a teljesen üvegszálból készült karosszériájával. Az egyedi, kéttónusú kasztni mellett még a „buborék” üvegtetejével vált a furcsa gépkocsik közé sorolhatóvá, de innováció szinten is mutatott újat a Centurion! Ugyanis ez volt az első gépkocsi, amibe tolatóradart szereltek, persze ekkor még nem a manapság megszokott kamerás verzióban, hanem szenzoros megoldásokkal.

6. BMW Isetta

Azért, hogy ne csak a tanulmányautóké legyen a főszerep, prezentálok egy 161 ezer példányszámban értékesített gépkocsit is, ami nem mellesleg a világ legeladottabb egyhengeres gépjárműve. Nem másról van szó, mint a BMW mikroautójáról, az Iseattáról.

BMW Isetta

Az Isetta azonban nem a BMW agyszüleménye, hanem az olasz miniautók szerelmes mérnökeié. Az évszám ismét 1950, a kiemelendő nevek pedig Ermengildo Preti és Pierluigi Raggi, a két mérnök, akiknek a nevéhez köthető az Isetta, mely 7 különböző lincenszen vált közkedvelt kisautóvá. Az igazi áttörés 1956-ban érkezett meg, amikor a BMW is beszállt a licenszjogot vásárlók közé.

A BMW Isetta 1956-62-ig készült, háromféle kivitelben, újratervezett BMW-erőforrással (85 km/h-s maximális sebesség) és átgyurmázott, BMW-s külsővel.

5. Norman Timbs Special

Avagy egyetlen ember fejéből is kipattanhat egy ledöbbentő karosszéria. Az amerikai gépészmérnök, Norman E. Timbs 1946-ban nyerte meg el a lehetőséget, miszerint 10 ezer dollárból (akkor soknak számított) tervezhetett egy különleges tanulmányautót.

Norman Timbs Special

A teljesen egyedi alumíniumkarosszéria elképesztő méreteket birtokolt, amihez Norman a Mercedes W25 Avus és Auto Union Type C GP Indy Car versenyautókat használta fel, mint szellemi forrás. Az óriási karosszéria, illetve a közel 30 cm-es kerékjárat ellenére az autó hihetetlen végsebességgel rendelkezett, hála a Buick nyolchengeres blokkjának, amely Mercury alkatrészekkel lett tuningolva, sőt, az autó még hidraulikus futóművel is rendelkezett. Jelenleg az egyetlen példány egy magángyűjtő kezében van, aki 90%-os eredeti állapotában konzerválta el az autót az emberiség számára.

4. Lancia Stratos HF Zero

A Lancia Stratos most elég sűrű téma volt a szerkesztőségnél, így nem csoda, ha már ismerősen hangzik a név. Ez esetben viszont nem a legújabb modellt szeretném kiemelni, hanem a Stratos ősét, a Zerot.

Lancia Stratos Zero

A Lancia a II. világháború után leginkább a Pininfarinával dolgozott együtt, azonban a 1960-as évek végén a Bertone cég vezetőmérnöke, Marcello Gandini egy különleges Lancia modell megtervezését kapta feladatául. A Bertone nem ismeretlen feladat elé nézett, hiszen a Pininfarina előtt terveztek már Lanciát, a kérdés az volt, hogy vajon több évtized pauza után hogy sikerül az együttműködés? Utólag már ez egyáltalán nem kérdés!

A futurisztikus karosszéria legbetegebb paramétere mindenképpen a magasság, amely alig volt több 80 cm-nél nagyobb. A papírlap stílusú tervezéshez társult még az óriási napfénytető is, amely egyszerre volt az autó egyetlen be- és kijutási lehetősége is. Az 1,6 literes Lancia V4-nek köszönhetően az autó ideális szuperautóvá vált, amelyből 1973-ra fejlődött ki az elsőgenerációs Stratos.

3. Bugatti Type 57

Avagy az elegancia megtestesítője! Az olasz Jean Bugatti, illetve fia, Ettore Bugatti által épített Type 57 a kor luxusautó kategóriájának a csúcsa volt. Ez persze ma sincsen másképp, csak az egyedülálló karosszériának köszönhetően sokan a furcsa jelzőt is ráaggatják az összesen 710 darabszámban készült típusokra.

Bugatti Type 57

A Type 57 1934-ben jelent meg, változatos kivitelekben, már ami a kasztnikat illeti. A 3,3 literes sornyolcas erőforrás eget rengető teljesítménnyel ruházta fel az autót, mint például az SC-generációknál alkalmazott 200 lóerő (ez a 30-as években bizony félelmetes volt).

Az autó olyannyira extravagáns, illetve különös kisugárzású volt, hogy olyan személyek tulajdonába is került, mint például a bankárdinasztia egykori fejéhez, Victor Rothschildhoz is.

2. Messerschmitt KR200

Ha még nem volt elég a mikroautókból, akkor máris itt a következő. A német repülőgépgyártás egykori nagyhatalma, a Messerschmitt AG a második világháború után nem gyárthatott repülőgépeket, a náci hadsereggel kötött szerződéseinek köszönhetően. A gyárnak viszont fent kellett maradnia valahogy, így Fritz Fend tervezőmérnök azt a feladatot kapta, hogy tervezzen meg egy olcsó, tömeggyártásba hozható „buborékautót”.

Messerschmitt KR200

Az eredmény a KR200-as lett, amely háromféle karosszériával volt gyártásban, 1956-1964-ig, egy 10 lóerős erőforrással. A KR200-as iránti kereslet végül a német gazdaság erősödésével csökkent, hiszen a németeknek már nem volt „szükségük” olcsó kisautóra. A brit piacon viszont még sokáig hódított a KR200-as egészen a Mini egyeduralmáig.

1. BMW Gina

A végére pedig egy modernebb autót hagytam, pontosabban koncepciót, jelezve, hogy nem csak az 50-es években születtek extrém ötletek. A BMW Gina egy 2001-ben startoló tanulmány volt, aminek vezetője Chris Bangle mérnök volt.

BMW Gina

A BMW roadster karosszériájára hajazó design legérdekesebb része mindenképpen az egyedi szintetikus anyag, a Spandex volt, amely víz-, hőállósága, valamint külső igénybevételekkel szemben tanúsított rugalmas viselkedése miatt vált teljesen korszakalkotó alkotássá.

Összesítve számtalan furcsa, de ugyanakkor szerethető gépkocsit, tanulmányautót termelt már ki magából az autóipar, aminek folyamata ugyan egy teljesen más tendenciát követ a mai világban, de azért nem kell letenni az „ízlésesen szörnyszülött” formák megszületésének lehetőségéről!

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat