2018. június 28. | 18:49

Következzen 10 hatchback az eurodance és a fiúbandák idejéből!

Én, mint a '90-es évek szülötte, igazán jól tudom, hogy ez az időszak valahol a végtelenül gagyi és a hihetetlenül menő határai között ingázott, főleg, ha divatról és zenéről volt szó. Ennek ellenére az autóipart hála istennek nem fertőzte meg a disco-láz, és születtek mára már nagyon közkedvelt és akkoriban is sikeres gépjárművek. No de mi is az a hot hatch egészen pontosan? A szó a hatchback kifejezésből született, ami pedig egy 3 vagy 5 ajtós ferdehátú járművet takar.

Ahhoz, hogy tudd valami hatchback-e vagy nem, nem elég tudni, hogy hány ajtaja van. Hatchback az, aminek a csomagtér ajtaján keresztül is be tudnál mászni az utastérbe, a hátsó üléssor átrendezése nélkül. Illetve ami nem kombi, nem szedán és nem coupé. A hot kifejezés a nagy(obb) teljesítményre utal, tehát ami hot hatch, azt többségében bizony „részingre” használták a tulajdonosok.

No de nem szaporítom tovább a szót, jöjjön a TOP10 hot hatch. Persze a lista nem szentírás, biztos, hogy hiányzik néhány klasszikus darab, ne légy rest megírni nekünk kommentben, melyik a Te kedvenc hot hatch-ed a '90-es évekből?

1. Ford Escort RS Cosworth

Első játékos a TOP 10-es listán a Ford Escort RS Cosworth. 1992 és 1996 között volt gyártásban ez az extrém 3 ajtós kis szörnyeteg. A bódét természetesen négykerék-hajtás mozgatta, és az egész karosszéria a ralis A csoportban való részvételre volt tervezve.  Kétségtelenül a generáció egyik legkezelhetőbb autója volt és az egyik legszebb is.

A standard Escort RS Cosworth 225 lóerőt és 310 Nm nyomatékot produkált, amivel mindösszesen 5,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h sebességre. A legdrágább darabok, amiket manapság kapni lehet, teljesen gyári állapotúak, 5 és fél millió forint az átlagos vételáruk.

2. Lanica Delta HF Integrale 16v Evoluzione II

A rali legenda Lancia, amit bármely autóőrült azonnal és minden további nélkül sírva fogadna el, ha elé esne egy. Bár tudom, hogy eredendően az Integrale 16v volt az első ralispec, én most az Evoluzione II-t emeltem ki. 1993-ban a második verziós Evoluzione számos újdonsággal érkezett a '90-es évek első felében. A motorháztető alatt egy frissített, 2,0 literes 16 szelepes turbós motor rötyögött, amely kiegészült egy háromutas katalizátorral és egy lambda-szondával is.

A 8MHz-es Marelli motorvezérlő rendszer pedig gondoskodott a lehető legoptimálisabb futásról. A motor 215 lóerőt (158 kW) és 300 Nm-t produkált. Az autó küllembéli újításokat is kapott, 16 colos könnyűfém felnik kerültek a kocsi alá, új tetőfestés, alumínium hűtőrács és tanksapka fedél, bőrborítású MOMO kormánykerék, valamint bézs Recaro ülések kerültek be, természetesen Alcantara bőrből.

3. Renault Clio Williams

A francia miniszörnyet az egyik legritkább hot hatch típusnak is nevezhetném, hiszen összesen 12 100 db készült el belőle, és még kevesebb van manapság forgalomban, kb. 1000 db. A gyártás 1993-ra korlátozódik, és talán az egyik leglenyűgözőbb hot, amit valaha kiadtak a franciák. A Williams egy 2,0 literes 16 szelepes, 4 hengeres soros elrendezésű motorral volt megáldva.

Ez a motor, 144 lóerőt produkált és 215 km/h sebességre volt képes. A Williams-t gyakran keverik össze az előddel, a Clio 16S-el, ezért sokan el is siklanak mellette, mivel azt hiszik, ez ugyanaz az általános hibákkal megáldott jószág, mint a 16S volt, és csak egy fáradt, kissé bajos szív dobog a motortérben. Pedig nem is.

4. Honda Civic Type R EK9

Az első generációs Type R Civic mostanra egy vitathatatlan ikon, és az egyik legnépszerűbb tuning alap nem csak japánban, de mondhatni az egész világon. Ez a modell a 6. generációs EK Civic alapjaira épült, és a Honda mindent megtett, hogy mind a karosszéria, mind a felfüggesztés alkalmas legyen versenyzésre. Itt szeretnék kitérni rá, hogy bár a Hondának számos zseniális utcai autója van, a gyártó valódi szellemisége mindig is a versenyzés köré épült.

A Type R Civic is ennek a szellemnek a jegyében született meg. Az EK9 egy a legjobb hot hatch modellek közül, nagyon alacsony tömegközépponttal és pehelykönnyű karosszériával. Egy 1,6-os szívó benzinmotort kapott, az akkori lehető legnagyobb teljesítménnyel, 182 lóerővel.

5. Nissan Sunny GTI-R

A Nissan Sunny GTI-R egy igazi harapós kis hot hatch. A teljesítmény-súly aránya 0,083, 4 kerék hajtja a kis gépet, és 5 másodperc alatt van 0-ról 100 km/h sebességen, a vége 231 km/h, de szerintem volt, aki többet is kihúzott belőle. Mindezt a felsorolt teljesítményt egy 2,0 literes, turbófeltöltéses benzinmotor szolgáltatta, számszerűsítve 227 lóerő és 285 Nm, amit a Napocska tudott, és tud is ami még működőképes állapotban van. Ez a teljesítmény egyébként porba tudta tiporni a mítikus RS Cosworth-t is. Nem véletlenül versenyeztek ezzel is az A csoportban.

6. Audi S3 Mk1

Ez a fantasztikus kis járgány alapozta meg a későbbi, 2000-es években gyártott hot-okat. Egy 1.8 literes, 4 hengeres benzinmotor duruzsolt a géptető alatt, és 207 lóerőt és 275 Nm nyomatékot produkált. A Quattro négykerék-hajtással pedig még a mai napig éles kis fegyver az S3, bár újabban TT-motorral szórják tele, mert azt könnyű átficcenteni egyik bódéból a másikba. Kis érdekesség az autóról, a Quattro hajtás valójában nem is Quattro volt, ugyanis egy Haldex-rendszer szabályozta az első és hátsótengelyek közötti nyomatékkiosztást.

7. Volkswagen Golf GTI Mk3

A harmadik generációs Volkswagen Golf 1991-ben debütált Németországban, ezt követve 1993-ban megjelent a GTI verzió is. A motortérben egy 2,0 literes, 148 lóerős benzinmotor retyegett. Ez a verzió már sokkal barátságosabb volt utcai használat közben, jobb felszereltséggel és frissített belsővel bírt, de nem volt a legkezesebb autó, ha a vezetési élményt veszed szempontnak. Ugyanazt a 8 másodperces 0-100 teljesítményt tudta, mint az Mk2 Golf, de a vizuális hatást már sajnos nem. A jelenkori ára is jól mutatja, hogy nem volt a legnyerőbb hot hatch az utakon, de azért rossznak sem mondanám. Egy Mk2 jó állapotban még mindig drágább, mint egy Mk3 GTI.

8. Seat Ibiza 2.0 MPI GTI

1996 és 1999 között volt gyártásban. És egy igazi kis erőmű volt, a 2,0 literes 148 lóerős motorjával. Ez volt az első Seat, ami az Ibizákban és a Golfokban lévő 1,8-as motort leváltotta. Bár nem egy legendás modell, kezdő hülyegyerek autónak ez is tök jó lehet, ha a hatchback a gyengéd.

9. Volkswagen Golf GTI Mk4

 Az Mk1 és az Mk2 VW Golf GTI kivételes autók voltak, az Mk3 egy jó autó volt, az Mk4 pedig jóindulattal is csak átlagos lett. Nehezebb mint az elődmodellek, és a VW nem sokat tett az erő növeléséért sem. Kezdetben a 2,0 literes benzines motorja 115 lóerőt generált, amivel 10,5 másodperc alatt gyorsulhattál 100 km/h sebességre. A legtutibb Mk4 GTI 1,8 literes turbós motorral szelte az utakat, és 150 ló erejének segítségével tette mindezt. Itt már 8,5 másodpercre redukálódott a 0-100 km/h adat.

10. Toyota Corolla GTI-16

A Toyota Corolla GTI-16 először a '80-as években került terítékre, de a lényegi rész csak a '90-es évek elejére fejlődött ki. Ez az egyik legoldschoolabb kinézetű hot hatch, amit a listában szerepeltettem, nekem kifejezetten tetszik a kis szárny a hátsó ablakon. A géptető alatt egy 1,6 literes, 125 lóerős motor dolgozott. Ezzel szintén nem volt a leggyorsabb hot hatch, de azért lassúnak sem lehetett nevezni. Meg volt a maga bája.

Amennyiben érdekelnek a modern hot hatch modellek, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, megtekintheted YouTube csatornánkon is.

Forrás:

  • Címkék:
  • Top