home Teszt Seat Arona 1.0 TSI Xcellence – Teszt

Seat Arona 1.0 TSI Xcellence – Teszt

0 people like this.

Mozgékony, vagány városi autóra vágysz, ami nyilvánvalóan kilóg a tömegből? Akkor a háromhengeres Ibiza az ideális választás számodra, vagy esetleg a megemelt földije, amit Seat Aronának hívnak.

A Seat Ibiza abban a megtiszteltetésben részesült a Volkswagen részéről, hogy a vele azonos, MQB A0 platformra épülő Polóhoz képest egy évvel előbb jelenhetett meg. A Volkswagen konszern költséghatékonyságot alkalmazva, a két rokon lelkű kisautó platformjához egy crossovert is társított, méghozzá a spanyolok legkisebb szabadidő-autóját, a Seat Aronát. A VW SUV-offenzívája nem lankad, csak úgy ontják magukból a szegmens autóit: az Atecát már teszteltük, hamarosan érkezik a Tarraco, mely a Skoda Kodiaqkal egy méretű, nem olyan rég jelent meg a Karoq, a Volkwagen részéről az Aronához képest borsosabb T-Roc, a nagyobb kategóriákban pedig a Tiguan és az új Touareg igyekszik magához csábítani új felhasználóit.

A Seat Aronát pécsi utunk alkalmával tárgyaltuk meg, várd ki a videó végét, hiszen egy Volga is begördül a képbe!

Ahogyan az Ateca, az Arona is egy spanyol városról kapta a nevét, a Tarracót viszont közönségszavazás alapján választották ki. Lehet Captur, lehet Aircross, lehet Stonic, vagányabb divatterepjárót nem igen fogsz találni a piacon! Nézzük meg miért!

Seat Arona: Faktor a dombornyomott X-ben

Mint azt már említettem, az Aronában a divatos külső az, ami leginkább megfogja az embert. Szépen, igényesen dolgozták ki rajta a részleteket, nem megy át bohózatba illően a külső, ahogyan mondjuk a Citroen C3 Aircross, ami azért megosztja a közönséget. Markáns, szögletes élek és formák, a dombornyomott X a C-oszlopon és a mutatós LED-es nappali menetfények teszik teljessé a képet. Ahogy az megszokott, a kompakt crossovereket vásárló tömegek elvárják, hogy az autó számos személyre szabhatósági lehetőséget kínáljon a számukra. Ilyen például a eltérő színű tető, mely fényezés 68-féle összeállításban választható.

Seat Arona Teszt Alapjárat

Lényegében stílusát tekintve is ez egy Ibiza, igaz, annál 8 centiméterrel hosszabb és 10 centiméterrel magasabb. 4138 mm hosszú, 1780 mm széles, 1543 mm magas, 2566 mm-es a tengelytávja, 5 centivel magasabban ülsz, ennyiben érződik a nagyobb biztonságérzetet nyújtó SUV-lét.

Seat Arona Teszt Alapjárat

Seat Arona: Szeretem, ha valami gyöngyház

A kabinban helyet foglalva a megszokott, letisztult Volkswagenes belső fogadott, ha nem lenne középen a gyöngyház fehér betét, komornak nevezném, de ezzel az elemmel ügyesen elvonták a figyelmem. Elöl valóban tágas, hátul hosszú az üléslap, azonban a lábtér egy 185 centis ember mögött már nem túl kielégítő. A kiláthatóság és a kormány fogása remek, ahogyan az óracsoportok megjelenése középen a monokróm kijelzővel, mely grafikailag alulmarad az Atecához képest, de cserében sokkal gyorsabban válthatsz az információk között.

Seat Arona Teszt Alapjárat

Középen a 8 colos központi kijelző a konszerntől megszokott hatékonysággal működik, két tekerőgombot is kapott, alatta, a kis rekeszben elérhető még vezeték nélküli telefon töltés is. Telefont könnyedén csatlakoztattam, a Beats hangszórók pedig kielégítő minőségben szolgáltatták kedvenc számaimat. A kulcsnélküli indítás jó dolog, bár, ha sokadjára sem találod a szokatlan helyen elhelyezkedő indítógombot, azért annyira nem nagy muri, bár idővel hozzászoktam, ahogyan a pirinyó könyöklőhöz is, ami említésre sem méltó rekeszt rejt. Említésre méltó azonban a 400 literes csomagtartó, ami akár 823 literre is bővíthető.

Seat Arona Teszt Alapjárat

Seat Arona: Mormogó háromhengeres

A downsizingolás dicső korát éljük, ami az erőforrásokat illeti, így aztán a tesztautóban is egy arany középútnak számító 115 lóerős TSI-motor dolgozott három hengerrel és 999 köbcentivel. Nem kell megijedni, ez a hasonló paraméterekkel rendelkező konstrukció már az új Civicben bizonyított, és az 1,2 tonnás, kicsi crossover sem igényel feltétlenül nagyobb motort. Létezik ebből még egy gyengébb, 95 lóerős változat, az 1,6 literes dízel is ezzel a két lóerő-opcióval és 250 Nm-rel érhető el, de ha többre vágynál és maradnál a turbós-benzines vonalon, akkor választhatod a 150 lóerős, 1,5 literes TSI-t, szintén 250 Nm nyomatékkal.

Seat Arona Teszt Alapjárat

1700-1800-as fordulattól érkezik meg a 200 Nm-es nyomaték, alulról is szépen húz, élvezet forgatni, bár ezt annyira nem igényli, gond nélkül lehet vele előzni országúton és jól megpakolva sem kell szégyenkeznie. Alapvetően csendes, de ha nyomkodnád a szemét, akkor előjön a tipikus háromhengeres, mormogó hangzás, bevallom, nekem bejön, jól kiegyensúlyozták, nincs kellemetlen rezgés sem. A turbóval könnyen elszaladhat a ló, ésszel közlekedve 6,5 környékén fogyaszt, bár városban alattam 7,5 liter volt a reális. A hatos manuális váltó már alap egy modern autóban, autópályán főleg jól jön, de ha a kényelem az első, akkor kérheted akár DSG automata váltóval.

Seat Arona Teszt Alapjárat

Seat Arona: Szintén peckes

Egy crossoverben ne számíts példátlan sport élményekre, arra jobb lehetőséget biztosít az Ibiza, az Arona esetében valamivel finomabbra hangolták a futóművet. Ellenpéldának megint a C3 Aircrosst hoznám fel, ami kifejezetten puha futást biztosít, ahhoz képest meglehetősen feszes, számomra rázott komolyabb úthibáknál. Szó sincs billegésről, stabilan, kiszámíthatóan mozog, városi szituációkban az Aronát hoznám fel mintapéldának. Elöl McPhearson, hátul csatolt lengőkaros a felfüggesztés, feszes, akárcsak nagyobb testvére, a Seat Ateca. A kormányt annyira könnyű tekerni, hogy szinte már az fáj, de alapvetően precíz, a hölgyek imádni fogják.

Seat Arona Teszt Alapjárat

9,8 másodperc alatt van százon, a végsebessége 182 km/h, hosszabb autópályázás során sem fárasztó benne utazni, hiszen a távolságtartó tempomat és a holttérfigyelő is megkönnyítette a dolgunkat Pécsre menet. A tolatókamerának kiváló képminősége van, többször használtam a parkasszisztenst, mely során ügyesen, gond nélkül parkolt be magától a legkisebb helyekre is.

Seat Arona Teszt Alapjárat

Összegezve

Ha a felszereltségnél azonnal az Xcellenchez teszed a pipát, akkor a Seat Arona 5 800 000 forinttól indul, de vigyázni kell, hiszen, ha tovább pipálgatsz az extrák között, akkor könnyen 7 000 000 környékére is felkúszhat az ára. A 95 lóerős turbómotorral, Reference alapmodellként 3 990 000 Ft, listaáron a távol-keleti konkurensek is ebben a kategóriában mozognak. Ha fontos a megjelenés, a gazdaságos turbómotor, a számos, minőségi vezetéstámogató berendezés és az ötcsillagos biztonság, de nem szeretnél T-Rocra több pénzt kiadni, akkor a spanyol mentalitással átitatott, megemelt Ibiza valóban jó alternatíva.

Seat Arona 1.0 TSI

  • Lökettérfogat: 999 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítmény: 115 LE 5000-5500/perc
  • Max. forgatónyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
  • Hossz./szél.: 4138/1780 mm
  • Tengelytáv: 2566 mm
  • Saját tömeg: 1112 kg
  • Városi fogyasztás: 5,9 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 4,3 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 4,9 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 7,5 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 113 g/km
  • Végsebesség: 182 km/h
  • 0-100: 11,9 s

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS
0 people like this.

Seat Arona 1.0 TSI Xcellence

Seat Arona 1.0 TSI Xcellence
7.8

Karosszéria / Csomagtartó

7.3 /10

Utastér / Belső részek

8.1 /10

Motor / Meghajtás

7.5 /10

Kényelem

7.6 /10

Vezethetőség

8.2 /10

Biztonság

8.3 /10

Előnyök

  • Stílusos külső
  • Gazdaságos motor
  • Számos kérhető extra

Hátrányok

  • Szűkös hátsó tér
  • Jól felszerelve drága lehet
  • Nyers berendezések

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat