2018. január 17. | 15:09

Hangolt teljesítmény, csekély súlycsökkentés és persze utánozhatatlan 911 vezetési élmény. Ez az, amit az új Carrera Turbo garantál!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A Porsche sosem lesz képes lemosni magáról a „bogár” jelzőt, de ami azt illeti nem is kell neki. A presztízsévé vált, valamint a kérkedők is csupán gyerekes piszkálódásból csúfolják Bogárnak a 911-es Porschékat. Ja igen, és hogy miről beszélek? A Porsche alapítója, idősebb Ferdinand Porsche volt az a gépészmérnök, aki 1931-ben megtervezte a Volkswagen számára a Bogarat, majd a 356-os Porschéval megalapította saját márkanevét, ami mára az egyik legnagyobb német sportautó vállalata lett. A Porsche lenyűgöző karrierjének legfontosabb támpontja természetesen a Bogár megtervezése volt, hiszen a világon a legtöbb példányszámban gyártott gépkocsi mind a mai napig. A 356-os Porsche kifejlesztése így nem csoda, hogy a Bogár műszaki alapjain alapult. Fia, a Porsche AG megalapítása után segített apjának a céget vinni, illetve kifejleszteni a 911-es első szériáját, a 901-est.
Az új 991-es Sport Chrono készletben is rendelhető, ami 20”-os felniket és vadabb kipufogórendszert tartalmaz (többek között)

Idővel a 911 típusok már csak elszórva voltak hasonlóak a Bogárhoz, ettől függetlenül mindmáig közkedvelt fricska a „túlárazott Bogár” és hasonló jelzők egy 911-et megcélozva. Bátran állítható, hogy a 911-es már réges-rég önálló sportkocsi, ezt a tényt pedig az új Turbo is alátámasztja.

Léghűtés, boxermotor és alacsony tömeg: mind a Porsche védjegyei

Ferdinand Porsche első 911-es sketcheit 1959-ben vázolta le, jó néhány évvel a Bogár tervezése után. Ettől függetlenül az első vázlatok rettentően hasonlítottak egy Bogár illetve egy Citroen 2CV (Kacsa) szerelemgyermekére. Végül négyévnyi finomítás és műszaki fejlesztés után, 1963-ban megszületett az első 911-es Porsche, a 901-es kódú, 2.0 literes boxermotorral szerelt léghűtéses csoda, ami 1964-től gurult le a stuttgarti szalagokról. Idővel folyamatosan fejlesztette Porsche a 911-nek a motorválasztékát, halála után fia, ifjabbik Ferdinand Porsche vette át ezt a feladatot, majd vitte tovább apja örökségét. Megjelent a középmotoros konstrukció, a 160 lóerőre tornázott 904, illetve a 210 lóerős 906-os modellek, laikusok számára alig változó karosszériával.
A Carrera Turbo meghatározó árnyalata a napsárga lesz, de szabadon variálhatjuk a felnik és kasznink színét rendeléskor

A 911 történelmében még fontos időpont volt az 1967-es Targa kivitel megjelenése, ami egészen 1987-ig képviselte a Porsche tető nélküli életérzésre vágyok kegyeit, amikor megjelentek a kabrió kivitelű 911-ek is. A klasszikus Porschék vízválasztó időpontjának mondják az 1988-as évet, amikor a Porsche lecserélte a 911-es designját egy sokkal modernebb változatra, első ilyen típusa pedig a 964-es volt. Jelen esetben számunkra a legfontosabb dátum viszont 1975 volt, amikor a 911-es 930-as típusa megjelent egy 3.0 literes, turbófeltöltős erőforrással. A különleges Turbo és Carrera Turbo kivitelek eszenciája még a sportosabb, szélesebb karosszéria valamint a jellegzetes „bálnafarok” hátsó spoiler volt, stabilabb futóművel tökéletesítve.

Turbóval minden izgalmasabb, hát még egy 911-es

Az 1975-ös fejlesztés óta eltelt 43 év, és hat generációnyi 911-es, de mindmáig megmaradt a turbófeltöltő jelentősége az alacsony súlypontú sportautó esetében. Ugyan a léghűtéses konstrukció a 996-os modell óta már nem létezik, a 911-ek klasszikus vezetési élménye mit sem változott (pozitív irányba fejlődött inkább). A 2012-óta gyártásban lévő 991-es 911-ek követik Porsche hagyományaként megőrzött megoldásokat, de a legújabb 991-es, a 2018-as 911 Carrera T, már köszönőviszonyban sincs az 1964-es 901-el. Nem is csoda, hiszen az új 911-es 3.0 literes turbós Carrera erőforrással rendelkezik, ami a 7-sebességes manuális váltó (rendelhető automatában is) segítségével 365 keréken mért lóerőt képes leadni.
A PASM aktív futóműnek köszönhetően az autó menet közben képes variálni hasmagasságát,így terepen is bevethető a sportautó

Persze szó sincs arról, hogy az új Carrera T egy személyre szabott, csapott árú GT3-as lenne, az új Turbo váltója például ugyanaz, mint a Carrera S modellé, csupán rövidebb váltóút jellemzi, ami gyorsabb váltást és dinamikusabb gyorsulást eredményez. Ez a számadat egyébként 4.5 másodperc 0-100-ra, ami egy 1,5 tonnás luxus sportautónál meglehetősen tekintélyt parancsoló.

Meglepően gyors, mondhatni már félelmetesen Carrera

A Porsche szerint ami a legnagyobb változás a 10%-kal drágább Porsche Carrera Turbo esetében - összehasonlítva a „hétköznapi” kupéval szemben - hogy elképesztő sebességérzetet ad sofőrje, és az utasok, pontosítva utas számára. A Turbo alapfelszereltsége ugyanis nem tartalmazza a hátsó üléspárt, és még infotainment rendszer sincs beépítve, aminek oka egyszerű (a Porsche szerint): súlycsökkentés. Cserébe azonban jár PASM aktív futómű, ami a Porsche által fejlesztett mágneses lengéscsillapítókkal szerelt felfüggesztés meg persze a morajló boxermotort felhergelő sport kipufogórendszert.
Visszafogott sportos elegancia, a Porsche belterek főbb jellemzője

Összesítve a 31 millió forint körül mozgó Carrera Turbo új, 7-sebességes váltója közel sem olyan jó, mint a vele egykorú 6-sebességes Cayman vagy Boxster nyomatékváltója, és a rövid hetedik sebesség nem tesz lehetővé gazdaságos autópálya sebességet, habár a katalógus adat 9.5 literes vegyes fogyasztást ír le. Ettől függetlenül ha valaki egy mindennapi használatra alkalmas sportautót szeretne, de nem elégszik meg az alap 911-es sebességfaktorával, akkor bátran ajánlhatom a Porsche újított 911-ét, ami már a magyar Porsche Centrumnál is előrendelhető. Forrás: