2017. október 24. | 13:44

Egy 16-os szett felniből indult, amit egy E30-ra cseréltek, hogy a végén egy teljesen átépített tuningautó kerekedjen belőle 650 lóerővel!

Ha valaki fogja magát, és elszánt tervvel vág bele egy projektautó megvalósításába, akkor kezdésnek a számára tökéletes alap kiválasztása az első. Mik szoktak lenni a szempontok? Nos, ez relatív, hiszen mindenkinek más a fontos, de azt leszögezhetjük, hogy az ajtók száma igencsak lényeges szempont az ideális alany kiválasztásánál. Többféle csoport van, a legnagyobb természetesen a kabrió és kupé/hatch csapat, mögöttük található a kombi és végső soron a szedán fanok jönnek a képzeletbeli ranglistán, és persze vannak még az elvont brigádok, mint példáaul az egyterű fanok.
M-tech optika, tökéletes fitment és sportos külső mellé sportos menettulajdonságok.

És hogy miből származik ez a látásmód? Kevesebb ajtó tisztább külsőt jelent, de az autó arányait tekintve ez nem feltétlen igaz minden esetben. A 3-as BMW széria második generációjára például igaz, sőt. Az egyik örökzöldforma, amelynek mind a kupé, a kabrió, a szedán és a kombi (bocsánat, touring) verzió jól állt/áll és még egy darabig állni is fog.

Egy BMW-t egy szett 16”-os felniért cserébe?

Mikael véleménye is megegyezett a bevezetőben leírtakkal, és bizony azt is le kell szögezni, hogy a szeme igencsak ráállt már az E30-as BMW-kre. 11 éves kora óta (!) veszik körül a kereklámpás, kockatestű  müncheni gépek. Ezáltal elmondható az is, hogy Mikael-nek volt jó néhány tartalmas éve, ami alatt megtudta álmodni az ideális E30-ast saját maga számára. A képen látható szedán ha hiszitek, ha nem, egy 316i, felületi rozsdás, ütött-kopott E30-as volt, amiben senki sem látta meg a megmenteni való autót.
Az E46 lengőkarok egyedi megvalósítása ad némi kerékdőlést az első futóműnek

Majd jött Mikael, és tüzetesebben megvizsgálta a gépet. A sokáig garázsban tartott bimmerről kiderült, hogy a felületi korrózión kívül makulátlan a kaszni és sehol sem volt komolyabb jele az oxidációnak. Ezt kihasználva Mikael azonnal el is hozta az autót, mégpedig egy szett 16”-os alufelniért, aminek piaci értéke alig volt 110 ezer forint. Könnyű vételnek volt elkönyvelhető, arról nem is beszélve, hogy Mikael most már belefoghatott az álmok megvalósításához, amikről már annyi ideig tervezgetett.

Frissítő menta

Az autó garázsba állítása után Mikael nem időzött sokat, és hamar belefogott a kezdő munkálatokba. A felületi rozsda eltüntetése után jöhetett a frissítő design kigondolása, ami már régóta piszkálta a tuner gondolatait. A legendás BMW E30 M3 Motorsport mozgatta meg leginkább Mikael-t, aminek elengedhetetlen eleme volt a Tic Tac szponzormatricázás. Ehhez  persze két rétegben fel kellett vinni az alpesi fehér árnyalatot, majd utána jöhetett az egyedi dekor. Mikael elképzelése az volt, hogy egy „ártatlan” kinézetű szedánt alkot, némi futómű és beltér tuninggal, no meg egy izgalmas blokkal a motorháztető alatt. A kaszni már kész volt, jöhetett a többi.
Tic-Tac „livery” – avagy a 90-es évek DTM világának egyik legdivatosabb Motorsport dekorja

Az első és hátsó futómű egyedi coilover-el (állítható futóművel), E36 szervóval, E46 lengőkarokkal, 5-lyukosztású kerékaggyal, túlméretezett fékrendszerrel és poliuretán szilentblokkokkal egészült ki. A bőr belsőt és a kagylóüléseket még az előző E30 projektjéből örökölte meg a Tic-Tac külsejű bajor. A végső momentum pedig egy sokpontos bukóketrec volt, sportkormánnyal és egy digitális óraegységgel (ami egy tablet igazándiból..). A karosszériánál pedig az M-Tech 2-es bodykittje és az EVO M3 hátsó szárnya érte el a „na így már teljes” kijelentést, Mikael szájából. „Ártatlan” külsejű elgondolása már ekkor romokban hevert, hiszen az autóról mindent ellehetett mondani, csak azt nem hogy szende szűzlányra hasonlító külsővel rendelkezik. Így ha már átfordult a ló túloldalára, akkor forduljon át rendesen – gondolta a tuner. Megrendelte a 17x10.5” méretű OZ Futura felniszettet, amit gyári M-es turbó fanokkal (dísztárcsa) egészített ki. A projekt befejezéséhez pedig már csak egy mozzanat maradt, mégpedig az erőforrás beapplikálása.

MB50B25

A BMW tunerek körében heves (baráti) vitákat szokott kiváltani, hogy mi is a legideálisabb benzines motor, amit érdemes egy idősebb, esetenként alacsonyabb szériás BMW-be installálni. A két legnagyobb csoport pedig az M50-es (E34,E36) és az S50-es széria (E46) pártolói, ami nem is csoda, hiszen a hathengeres blokkokból komolyabb beavatkozás nélkül, több száz lóerő pluszt is kilehet hozni hozzáértő kezek esetén. Márpedig Mikael közel 20 évnyi BMW-zés után hozzáértőnek titulálható. Ezért is választotta az MB50B25-ös motort, amely szintén egy előző projektjéből maradt meg.
A betervezett blokk, és a be nem tervezett feltöltő. Tökéletes páros.

A közel 300 lóerőre tornászott blokk mondhatni, előre be volt tervezve, de a plusz 400 lóerő már közel sem. Mikael talált a neten egy jó állapotú, és még jobb árú Schwitzer turbófeltöltőt, amit egyszerűen bűn lett volna nem megvásárolni. A beszerelést követően, APR hengerfejcsavarok (a nagyobb terhelés okán), 60mm-es wastegate, és egy Ecunmaster EMU ECU (vezérlőegység) hivatott megnövelni a gázreakciók biztonságát, no meg a teljesítmény mértékét. A be nem tervezett lóerők, immár 1.3 báron 700 lóerő fölé emelkednek, amely a kerekeken mérve is még több mint 650 lóerőt képesek leadni. Mikael E30-a most már elérte azt a szintet, amire a tuner is képes azt mondani, hogy „na végre, ilyet akartam”. De a lavina effektus tudjuk milyen, hiába készült el egy projektje, amit igazán akart, már most azon gondolkozik, hogy mi is jöhetne az E30-as mellé? Tudjuk a választ, még egy E30-as. Viszont szedánja már van Mikael-nek, kupéja viszont még nincs (csak volt).