2018. február 27. | 14:04

A Subaru egy vérbeli japán autó, tradícióihoz és egyedi megoldásaihoz mindig ragaszkodik. Kása Imre egy interjú keretein belül beszélt a márka itthoni és globális helyzetéről.

Kezdetnek mesélj egy kicsit magadról, hogyan kerültél kapcsolatba a Subaruval?

Kása Imre: Az én történetem viszonylag egyszerű, a főiskola után 2004-ben gyakornok lettem az Emil Frey Import Kft.-nél, majd 2005-ben felvettek teljes állásba. Természetesen a létra alján kezdtem, majd az idő haladtával és az egyre több tapasztalattal a hátam mögött sikerült feljebb kerülnöm. A mai pozíciómban és felelősségi körömben kb. 3-4 éve dolgozom. A gyár európai központja Brüsszelben található, ott rendszeresen megfordulok, illetve motorshowkon és nemzetközi sajtóeseményeken is én szoktam képviselni a magyarországi vezérképviseletet.

Mit érdemes tudni az Emil Frey cégcsoportról, ami a Subaru képviseletét is ellátja Magyarországon?

Kása Imre: Az Emil Frey egy autóipari cégcsoport, Svájcban indult 1924-ben. Az első években szervizeléssel foglalkozott, majd odáig jutott, hogy 2017-ben Európában kb. 260 000 autót értékesített. Csak viszonyításképpen, ez a szám gyakorlatilag duplája a 2017-es teljes magyarországi újautós piacnak, amely 136 000 volt (személygépkocsi és kishaszonjármű együtt). A vállalkozás az alapítóról, Emil Frey-ről kapta a nevét, manapság pedig a fia, Walter Frey irányítja. A cégcsoport itthon importőre a Subarunak, a Mitsubishinek, valamint a Peugeot és Citroën márkáknak is. Márkakereskedésként az előző márkák mellett a Mazda és a Toyota is megtalálható az Emil Frey kínálatában. 

Milyen eladási számokat produkál ma Magyarországon a Subaru?

Kása Imre: 2004-ben kb. 50 autót értékesítettünk, utána viszont jelentős emelkedés volt tapasztalható, ennek eredményeként 2008-ban 379 db Subaru lelt gazdára Magyarországon. A 2008-as globális válság a teljes magyar autópiacot és a Subaru eladásokat is jelentősen visszavetette, 2011-re az értékesítésünk 57 db-ra esett vissza. Onnantól folyamatosan, évről évre növekszik az eladásunk, 2017-ben 170 db autót értékesítettünk.

 

Melyik Subaru modellek a legkelendőbbek jelenleg?

Kása Imre: A 2000-es évek közepén egy átlagos magyar autóvásárló fejében a Subaru egyenlő volt a kék színű, sárga felnis Subaru Impreza WRC raliautóval, és ennek is volt köszönhető a viszonylag alacsony értékesítési darabszám. Ez a helyzet nemcsak Magyarországra volt jellemző, hanem nagyjából az egész világra. A Subaru gyár vezetői is tisztában voltak ezzel, ezért ez a tényező is közrejátszott abban, hogy a Subaru kilépett a WRC mezőnyéből, és ezzel párhuzamosan – természetesen a jól ismert subarus értékek, mint pl. Boxer motor és állandó összkerékhajtás megtartása mellett – nyitottak egy populárisabb irányba. Ennek egyik példája a 2008-ban megjelent Boxer Diesel motor, amelyet elsősorban az európai vásárlók kedvéért fejlesztett ki a gyár. Jelenleg hét modell érhető el Magyarországon. A modellpalettán szereplő összes autót Boxer motor hajtja és a BRZ kivételével – amely egy Toyotával közösen fejlesztett hátsókerék-hajtású sportkocsi – mind összkerékhajtású.

Manapság a globális autópiacon és Magyarországon is a SUV modellek a legkelendőbbek (a teljes eladás kb. 1/3-a), és nincs ez másképp a Subaru esetében sem. A Subaru Outback, Forester és XV modellek is ebbe a szegmensbe tartoznak, és így persze a legnépszerűbbek a vásárlók körében. Persze a három modell méretben, formában és külső-belső kialakításban más és más, ezért mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. A SUV modellek mellett a Levorg egy olyan kombi, amely a sportosabb, de emellett racionális gondolkodással is bíró vezetőknek kínál tökéletes alternatívát. A korábban már említett BRZ és a legtöbbünk által jól ismert, raliversenyeken edződött WRX STi a sportautós vezetési élményt a hétköznapokban megélni kívánó vásárlókat célozzák meg. 

A hibrid és elektromos vonal nagyon erősödik Európában és a világban. A Subaru hogyan próbál ehhez a trendhez alkalmazkodni?

Kása Imre: A kereslet folyamatosan nő az ilyen modellekre, illetve a károsanyag kibocsátási szabályok is egyre szigorúbbak, ezért elengedhetetlen a hibrid és elektromos autók irányába történő nyitás. Hivatalos időpont jelenleg még nincs, de annyit azért elárulhatok, hogy a fejlesztések folyamatban vannak, és belátható időn belül érkeznek majd a Subaru hibrid modelljei.

 

Európában melyik országokban a legerősebb a Subaru?

Kása Imre: A Subaru európai piaci részesedése kb. 0,2%, és Magyarországon is hasonló a helyzet. Európán belül Németországban adják el a legtöbb Subarut, évente 7 000 – 8 000 darabot, utána pedig Svájc következik évi 5 – 6 000 autóval. Egyébként mindkét országban az Emil Frey cégcsoport látja el az importőri feladatokat. Érdekesség, hogy a Magyarországhoz hasonlóan kb. 10 milliós lakosú Csehországban tavaly több mint 1 000 Subaru lelt gazdára, tehát ott lényegesen elismertebb a márka az ügyfelek körében, mint nálunk. Itthon nagyon sokan szkeptikusak az állandó összkerékhajtással szemben, mert csak a magasabb árat és néhány decivel magasabb fogyasztást látják benne. Rendszeresen találkozunk azzal a kérdéssel, hogy miért éri meg nálunk összkerékhajtású autót venni, ha komolyabb hegyekkel meg hóval alig találkozunk. A Subaru filozófiája viszont egészen más ezzel kapcsolatban. Szerintünk száraz, egyenes úton sem mindegy, hogyan reagál majd az autó, ha esetleg hirtelen egy kikerülő manővert kell végrehajtani, mert kiszaladt elénk az útra valami, rosszabb esetben valaki, vagy mondjuk a szemből érkező miatt kell elrántanunk a kormányt. A Subaru gyár alapelve a ”Confidence in Motion”, magyarra talán úgy lehetne fordítani, hogy ”Magabiztosság az utakon”, ennek a magabiztosságnak az egyik alapját pedig az összes Subarura jellemző szimmetrikus összkerékhajtás adja. Itt hadd jegyezzem meg, hogy a 2018 elején megjelent új Subaru XV a Japan NCAP töréstesztjén minden idők legjobb eredményét érte el, míg az Euro NCAP 2017-es értékelésén a kategóriájában a legbiztonságosabb autónak választották. Ezek az eredmények ékes bizonyítékai a Subaru gyár biztonság iránti elkötelezettségének. 

Milyen a Subaru globális értékesítése?

Kása Imre: Köszönhetően a megújuló modellpalettának, a Subaru globális értékesítése a 2010-es kb. 500 000-ről 2017-re duplájára, 1 060 000-re nőtt. Az USA piac a legerősebb, a tavalyi eladások 70%-a (703 000 autó) ott talált gazdára. Az Egyesült Államok nemcsak az értékesítési darabszámokban emelkedik ki, hanem a Subaru piaci részesedése is ott az egyik legnagyobb a világon, 3,75%. Ennél magasabb arányt csak Ausztrália tud felmutatni, 4,42%, ami megközelítőleg azt jelenti, hogy minden ötödik eladott új autó Subaru. Az európai piac a korábban már említett 0,2%-os piaci részesedést, és évi kb. 50 000 eladott Subarut tud felmutatni. Ez vélhetően annak tudható be, hogy az európai vásárlók főleg európai márkákat vásárolnak, előnyben részesítik az általuk jobban ismert modelleket. Reméljük, hogy a jövőben Európában is erősödni fog a márka, természetesen nekünk is sokat kell még dolgoznunk ezért.

 

Milyen lépéseket tesztek azért, hogy erősödjön a Subaru?

Kása Imre: Talán azt mondanám, hogy először a fejekben kell rendet tenni, illetve eloszlatni azokat a rossz beidegződéseket, amelyek kétségkívül sokak fejében megvannak a Subaru márkával kapcsolatban. Gondolok itt arra, hogy a Subaruk drágák, nehezen elérhető és drága hozzájuk az alkatrész stb. Az összes Subaru Japánból érkezik hozzánk, viszont, ha az egyes modellek árait a versenytársakéhoz képest vizsgáljuk úgy, hogy a felszereltségeket is összevetjük, abszolút versenyképesek számok jönnek ki. Ugyanez igaz az alkatrészköltségekre is, ha azokat más japán márkák áraihoz viszonyítjuk. Célunk, hogy a márka alapértékeinek számító biztonság, megbízhatóság, egyediség kommunikálása mellett ezeket az információkat is minél több emberhez juttassuk el.

Az interjút készítette: Porkoláb Bence

Borítókép: Autocar