home Hasznos infók Nagy alkatrész vadászat

Nagy alkatrész vadászat

0 people like this.

Motor, futómű, kasztni elemek, avagy mit tehetsz, ha szükséged van valamilyen alkatrészre?

Minden autótulajdonos életében eljön egyszer a pillanat, mikor is alkatrészre lesz szüksége szeretett (vagy már utált) gépjárművéhez. Vannak, akik maguknak keresik a „bajt” és vannak, akik már egy ablaktörlő lapát csere esetén is sikítófrásszal övezve hívják a szakit, hogy

„Géza, gyere, gyere baj van! – Ja, hogy nem érsz rá? – Akkor majd én odamegyek!!”

Emberenként változik, ki és hogyan intézi ügyes bajos alkatrész beszerzéseit, mindenesetre vannak univerzálisan bevált módszerek, amiket érdemes követned annak érdekében, hogy ne nyúlj nagyon mellé. Két nagyobb „válfaja” van az autó tulajdonosoknak:

akik hozzá mernek nyúlni a kocsihoz és akik nem!

Autó szerelő akku sarut lazít le, racsnis kulcs segítségével.
A szakképzett autószerelő rutinosan nyúl minden szerszámhoz

Ez pofonegyszerűnek tűnik így leírva, aki szerel az vesz alkatrészt, aki nem az nem. Utóbbi esetben nagy valószínűséggel nem egy húszéves autó tulajdonosáról van szó, megeshet, hogy még garanciális a jármű, így egyértelmű, hogy nincs sufni tuning, nincs „megoldom otthon”, abban az esetben „márkaszervizbe viszem” van, ahol a szerelők elintézik helyetted az alkatrész beszerzést. Így nem ütközik a javítás a garanciális feltételekkel, néhány esetben pedig térítésmentes is.

Amikor nem hibás az alkatrész, csak elkopik

No, mi a helyzet, ha bonyolódik az egyenlet? Teszem azt, már nem garis a járgány, de nem akarod magad bütykölni. Jó esetben nem hiba miatt mész, csak valamely kopó alkatrészt szeretnéd kicseréltetni: fékbetét, olajszűrő, ablaktörlő stb. stb. Még mindig fennáll a lehetőség, hogy a szerelőd tök jó fej és elintézi helyetted ezen apróságok beszerzését. De ha nem…  Akkor neked bizony már az alkatrésszel a kezedben kell érkezni a műhelyhez.

Ennél a pontnál ismét két jellemző szituációba lehet belelépni. Az egyik, hogy a szerelőd a szádba rágta mit vegyél és hol, így továbbra is viszonylag könnyű dolgod van. A másik, amikor elmondja mit vegyél, de hogy hol és pontosan milyen fajtát, azt már nem osztja meg Veled. JA! Hogy az alkatrészekből sem csak egy fajta létezik? Hoppá-hoppá nem bizony! Még akkor sem, ha nincs több generációja az autódnak, tehát elméleti síkon mindbe ugyanaz megy.

Márkafüggetlen autóbontó raktár részlegén, rogyásig pakolt polcok
A bontó mennyország, itt mindent is, meg találnál!

Ekkor kezdődik el nagy valószínűséggel a fejvakargatás. Mivel kopóalkatrészt vásárolsz, egyértelműen nem egy ugyanolyan kopott és használt egységre lesz szükséged, hanem egy újra. Új alkatrész eladással két nagyobb cég is foglalkozik itthon, a Unix és a Bárdi. Természetesen az említett két cégnek van webshopja is, így lehetőséged van felkészülni a nagy alkatrész vásárlós kalandra, információt gyűjteni, vagy rádöbenni, hogy (rendkívül ritkán) nem tartják azt, amire szükséged van.

Okos, ügyes, találékony gyerek lévén megtalálod, amit vásárolni szeretnél, de észre veszed, hogy van törlőlapát nagyjából 5-6 árfekvésben és 1 millió méretben. Ajajj és hűha! Próbálj megnyugodni, többnyire az alkatrésszel foglalkozó oldalakon konkrét típusra kell keresned és nem is enged tovább az oldal amíg ezt nem teszed meg.

Meg kell adni a gyártási évet, típust, hengerűrtartalmat stb, stb. Ezeket az adatokat, ha eddig nem lettél volna vele tisztában, a forgalmidból pikk-pakk le tudod olvasni. El is értem a talán legfontosabb tippemhez azon személyek számára, akik önállóan Unixoznak vagy Bárdiznak:

MINDIG VIDD EL A FORGALMI ENGEDÉLYED!

A forgalmid az autód TB-kártyája. Minden adat szerepel benne amire az eladó kollégának szüksége lesz ahhoz, hogy a megfelelő kütyüt adja neked. Tehát ha az autód valójában nem elromlott, csak elkopott benne, aminek el kell kopni, a teendőd, hogy utána jársz/megnézeted a szerelővel, hogy mire lesz szükséged, kikeresed, besétálsz egy alkatrészeket forgalmazó egységbe és az eladó segítségével hozzájutsz a szükséges alkatrészhez.

Megy ez, mint a málhás szekér. Egyetlen eldöntendő kérdés merül még fel, hogy gyári vagy utángyártott legyen az alkatrész? A gyári az mindig gyári, optimális esetben nem egy hibás konstrukció, biztos, hogy passzolni fog a járműbe. Viszont drága. Az utángyártott kontra új alkatrész kérdésben ismételten a szerelőd vagy az eladó fog tudni tanácsot adni. A legtöbb apróság esetében tutin beválik az utángyártott is, amennyiben nem motor alkatrészről van szó, nyugodt szívvel megveheted a közép árfekvésű terméket. A rossz minőségű, olcsó, legalja „kimcsindzsi” kínai cuccokat viszont nem ajánlom, csak olyan autóba, aminek már úgy is mindegy. Józsi pusztázós Ladájába jó lesz.

Amikor már elég bátor vagy, hogy villáskulcsot ragadj és saját úton szereld be az alkatrészeket

Mi van akkor, ha érzed az erőt és úgy gondolod, magad is képes vagy megszerelni dolgokat a kocsin, vagy esetleg nem szeretnéd teljesen gyári állapotban hagyni? Fontos kitérnem ennél a pontnál arra, hogy nem egyszerű menet hazánkban nem gyári autót fenntartani. Rengeteg szabályozás, büntetés és rendelet létezik, ami megkeseríti az életed még akkor is ha az autód biztonságosabb, stabilabb lesz így mint gyári állapotában.

Lényeg a lényeg, hogy legyen szó tuningról, egyszerű otthon szerelgetésről, de akár csak egy már nem gyártott modellről, képbe kerülnek a bontott alkatrészek és az egyéb, nem gyári standard kiegészítők.

Suzuki Swift frontális baleset után, roncsolódott kasztnival
Így fest egy Suzuki Swift, egy erősebb karambol után.

Mik a lehetőségek, ha úgy hozta az élet, hogy az asszony Swiftjének lecsapták az orrát a falu végén a lámpás keriben, mert az a gyökér átment a piroson…  Szerencse, hogy csak a kasztni sérült, meg a jobb első futómű. A fennálló szituációban nem véletlenül egy Suzuki Swiftet hoztam példának. Bontott alkatrész vásárlásakor a legkritikusabb tényező az autótípus jelenlétének mértéke az adott ország piacán.

Ha egy Swift orrát zúzzák le, jó esetben félórás internetes böngészés és két megejtett telefon után már egy fél autót megvettél a bontóstól és kezdődhet a legózás. Ahhoz, hogy önkezűleg végezz autószerelési munkálatokat nem árt, ha van végzettséged is hozzá, de a tapasztalatokból is sokat lehet tanulni, illetve vannak könnyen orvosolható problémák, amik javítására bárki képes.

Véleményem szerint ha eltűnik a Szuszka orra, jobb, ha egy hozzá értő rakja össze újra. Ettől függetlenül az alkatrészeket magad is beszerezheted ugyanúgy, sőt, valószínűleg meg is kér majd rá a szaki, hogy tedd meg. Ilyenkor a legegyszerűbb, ha segítségül hívod valamelyik népszerű internetes keresőt, beírod az autód gyártójának nevét és a bontó kulcsszót. A bontós weboldalak többnyire nem webshopként, csak információs felületként működnek, hiszen nem állandó készlettel dolgoznak, éppen azt szedik szét, ami van.

Tehát a dolgod csupán annyi, hogy kikeresed a telefonszámot és megkérdezed az illetékest az éppen aktuális lehetőségekről. Ez a folyamat minden bontott alkatrészes szituációban ugyanaz, felhívod, elsírod a telefonban, hogy mire lenne szükséged és vagy tudnak segíteni vagy nem.

Amennyiben a bontó nem működik, általában minden létező alkatrészt meg tudsz rendelni a gyártó cégtől, de az biztos, hogy horror lesz a pénztárcádnak!

Amikor már nem elég, hogy a hibás vagy elkopott alkatrészeket cseréled, egyenesen új autót szerelsz össze

Elérkeztem ahhoz az ember típushoz, aki bizony magának keresi a bajt. Hozzám talán ez áll a legközelebb, és tudom, hogy nem vagyok egyedül a „problémámmal”. Adott egy húszéves autó, még csak nem is klasszikus utcai, inkább kalandos élménygép. Soha nem is árulták úgy, hogy vidd vele oviba a gyerkőcöt és vásárolj be két hónapra előre. Meg nem is nagyon szeretem gyári állapotában.

Ha csak a kezdetekre gondolok, már a vásárláskor láttam, hogy lakatolni kell majd, cserélni néhány dolgot, tehát kelleni fognak alkatrészek, már ahhoz is hogy egyáltalán forgalomba lehessen helyezni. Amíg csak a papír miatt kellett alkatrészeket vadásszak is előfordult, hogy éppen az én 98-as NB-mhez nem volt sárvédő ív a bontósnál és a Bárdinál is rendelni kellett. Furcsa, hiszen magából a típusból egyébként rengeteg rohangál itthon, csak hát azoknak is ugyanilyen bajaik vannak. Máris látszik, hogy nem mindegy milyen típushoz keresel, még akkor sem, ha sok volt belőle.

Professzionális tuning üzlet ügyfélfogadó tere, könnyűfém felnikkel a háttérben
Valahogy így fest egy prémium tuninggal foglalkozó üzlet

A „nem szeretem gyárin”-vonalat követve pedig szembesültem vele, hogy minél régebbi egy autó, annál drágább hozzá gyakorlatilag minden, amit bontóból vagy a gyártótól nem lehet megvásárolni. Nekem szerencsém volt, sok társam van a hülyeségben, szóval így vagy úgy mindent be tudok szerezni. Viszont ha Te nem vagy ennyire szerencsés helyzetben, de szeretnéd tuningolni, kicsit módosítani szíved választottját (legyen szó új vagy régi gépről), mindenképpen érdemes a típus szociális közösségét utolérni. Gyakorlatilag manapság már a bicikli típusokra is találsz külön specifikus Facebook csoportot vagy fórumot, klubot. Hol jobb a közösség, hol rosszabb, de egy biztos, tudnak majd tanácsot adni és segíteni azzal kapcsolatban, hogy hol és mit érdemes megvenni az autódhoz.

A legtöbb ilyen közösségben lapulnak specializálódott szerelők is, akik úgy zúgtak bele a típusba, mint vak ló a szakadékba és úgy is maradtak. Minden autós közösségben van egy igazi szakzseni. Őket érdemes megtalálni, ha új neked ez a terület. Nem mellesleg a tuningautó őrület töretlen, egyre több megfizethető modell elérhető, ami tökéletes alap egy nem teljesen utcai autó projekthez. Illetve 1000 és még egy szerviz és bolt foglalkozik már csak és kizárólag tuninggal, módosítással.

Boyracereknek és kertvárosi anyukáknak egyaránt fontos alkatrész

Amiről még nem ejtettem szót, pedig az egyik legsűrűbben előforduló alkatrész, amit magánszemélyként is vásárolsz a gumiabroncs. Erről egy egész cikket lehetne önmagában írni, hiszen minden autóra más méret szükséges. Minden évszakban és minden típusú használatra más-más fajtákat ajánlanak a gyártók. Mindenesetre ennél a témánál is akad néhány általános dolog, amit követve nem hibázhatsz nagyot.

Mindig nézz utána a járműved gyári gumiméreteinek és pontosan ugyanazt, vagy annak váltóméretét vásárold meg! Ezeknek a számoknak a kibogarászásához használhatsz online kalkulátort, a gyári adatokat pedig az autód használati utasításában vagy az interneten biztosan megtalálod. Végső esetben pedig megoldás lehet az is, ha oda sétálsz az autódhoz és nemes egyszerűséggel leolvasod az abroncsod méreteit. Ezek a méretek minden esetben fel vannak tüntetve a gumin, pl. 195/65 R15, vagy hasonló számok ebben a sorrendben, a futófelület szélességét, az oldalfal magasságát és a felni átmérőjét jelzik.

Teljesen ép futófelületű gumiabroncsok
Az ép futófelületű abroncs elengedhetetlenül fontos a biztonságos autózáshoz.

Külön légy tekintettel, hogy évszaknak, illetve használatnak megfelelő abroncsot vásárolj! Létezik téli, nyári, 4 évszakos, slick, terep és még jó néhány típusú abroncs. Senki nem várja el tőled, hogy mindegyikkel képben legyél. Érdemes itt is tapasztalt szakember segítségét kérni, Ő 3-4 kérdés után tudni fogja melyik lesz a legideálisabb. Gumiabroncs esetén semmiképpen sem ajánlom a legolcsóbbat megvásárolni.

Az abroncs és annak állapota, illetve minősége az egyik legkritikusabb pontja a vezetésnek. Rossz minőségű gumi esetén fennáll a defekt, a deformálódás veszélye, ami sok-sok százalékkal növeli meg a baleset bekövetkeztének lehetőségét. Kevésbé irányítható az autó, ha nincs, vagy nem megfelelő mennyiségű az abroncs futófelületén található minta, hiszen annak kialakítása segíti a biztos tapadást az út és a kerekek között.

Egy biztos, nem szabad pánikba esni, ha valami tönkre megy vagy elkopik, de még akkor sem, ha csak hóbortból keresel alkatrészt. Mindent meg lehet találni amire szükséged lehet, most már pedig azt is tudod hogyan érdemes neki kezdeni a megoldásnak.

Utószóként összeszedtem néhány üzletet és szervizt, ami hasznos lehet számodra is:

Bárdi Autó – Gyári és utángyártott alkatrészek, autóápolószerek, kiegészítők webshop és üzlet https://www.bardiauto.hu/webshop/autoalkatresz/szemelygepjarmu

Unix Autó – Gyári és utángyártott alkatrészek, autóápolószerek, kiegészítők webshop és üzlet
http://www.unixauto.hu/Unix_Startlap_Form.aspx

Kovács autóalkatrész – Gyári és utángyártott alkatrészek, autóápolószerek, kiegészítők és webshop
https://www.premiumcardesign.hu/

PannonHandel Alkatrész Értékesítés – Hyundai, Kia, Mitsubishi, Toyota, Nissan

https://pannonhandel.eu/alkatresz-ertekesites

ZS+U Autóalkatrész – Gyári és utángyártott alkatrészek, autóápolószerek és felszerelés
https://zsu.hu/zsu/htmls/

Homashita – Autóápolószerek, felszerelés, kiegészítők, webshop és üzlet egyaránt
http://www.homasita.hu/

Autó Gumi.net – Gumiabroncs, kiegészítők, felszerelések és webshop
https://www.autoguminet.hu/valtomeret-kalkulator/

Redsun Service – Japán autókra specializálódott tuning bolt és szerviz
http://www.redsunservice.hu/webshop/index.php

DK&HT Design Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – Tuning és verseny alkatrészek és felszerelés
http://www.dkracing.hu/termekek

Premium Car Design – Teljes körű tuning és design üzlet, szerviz minden autómárkához
https://www.premiumcardesign.hu/

Race Shop – Tuning alkatrész és felszerelés
https://race-shop.hu/

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat