2018. január 04. | 14:29

Ross Brawn felvázolt már egy koncepciót az F1-es erőforrások kapcsán, kapott is érte hideget-meleget. Vajon szükséges-e váltani egyáltalán?

Kevés lóerő és halk motorok, leginkább ezek voltak a kezdeti kritikák a hibrid erőforrásokkal kapcsolatban, főleg a szurkolók részéről, de a szakma is hasonló állásponton volt. Kivéve talán a Mercedest, ők ugyanis olyan erős és megbízható motort építettek, amivel nagyon nehéz versenyre kelni. Az előző szezonban a Ferrari ugyan úgy néz ki, hogy nagyon közel került hozzájuk, de végül nem alakult ki olyan kiélezett csata. Az olaszok a szezon utolsó harmadában nagy verést kaptak, a gyors pályákon semmi esélyük nem volt az Ezüst Nyilakkal szemben. 2018-ra természetesen javulhatnak, és van is kilátás egy szoros csatára, ha tudnak még egy lépcsőt lépni. A V6-os hibrid motorokat megszokta lassacskán szinte mindenki, a hang sem kifejezetten halk már és valószínűleg csak javulás várható ezen a téren, legalábbis nem egy utalás érkezett erre. A lóerők pedig az egekben vannak, a Mercedes 1000 lóerő felett működik időmérős üzemmódban. A gond inkább a modern vonalvezetésű pályákkal van, a nehéz autókkal (egy mostani F1-es autó kb. 730 kilogramm), ami még nehezebb lesz a következő szezonban kötelező fejvédő rendszer miatt. További problémát jelent, hogy nem lehet tartósan tapadni egy előzés előtt, ugyanis nagy a turbulencia, ami bizony gyilkolja a gumikat.
A Honda nagyon nehezen veszi fel a ritmust

2021-től az F1 tulaj Liberty Media célja, hogy újabb gyártókat vonzzon a sorozatba. Ehhez elsősorban olcsóbb és könnyebben kezelhető erőforrásokra lehet szükség. A mostani rendszerben a hőenergia visszanyerés jelenti a legnagyobb problémát, a Renault például sokat küzdött ezzel az előző szezonban. A főnök, Cyril Abiteboul szerint a V6-os hibrid erőforrással nincsen baj, maradhatna az irány, de hangosabb és még erősebb motorok kellenek. Mindenesetre az alapokat megtartaná, és véleménye szerint 2020-ra minden gyártó megoldhatja a problémáját. Akkor nem érné meg váltani, ugyanis az sokkal nagyobb költségvetéssel járna. Egy volt F1 pilóta, a jelenleg 61 éves Stefan Johansson nem hisz a hibrid rendszerekben, szerinte könnyű autókra lenne szükség.
„Itt vannak ezek az úgynevezett környezetbarát hibrid autók, hatalmas akkumulátorokkal, amelyek közel 50 százalékkal megnövelik a versenyautók súlyát. Emlékszem, amikor legutóbb 500 kilót nyomott egy F1-es versenyautó, az 1993-ban volt” - véli Johansson.
Mindezen felül megemlítette a kisebb leszorítóerőt és a nagyon széles hátsó gumikat, megidézve ezzel az F1 hőskorát: a ’80-as évek végét és a ’90-es évek elejét.
A Toro Rosso épp Hondára vált jövőre

Jean Todt az FIA elnöke pedig bedobta a napokban, hogy lehetne egy „globális erőforrás”, ami az F1 mellett, más szériákban is használható lenne. Természetesen az autók felépítése minden szériában más és más, a Forma-1 maradna a leggyorsabb és leglátványosabb. Ez csupán egy kósza elméletnek tűnik a francia elnöktől, nem valószínű, hogy ezt az elgondolást támogatnák a csapatok. A Mercedes többször is azzal fenyegetőzött, hogy ha nem marad a hibrid korszak, akkor könnyen lehet, hogy kiszállnak a sorozatból. Egyébként arra sincs garancia, hogy a németek maradnak mindig az elsők ezekkel a motorszabályokkal, így ez inkább csak jajveszékelésnek tűnik a részükről. Forrás: F1Fanatic Fotók: F1
  • Címkék:
  • F1