2018. szeptember 02. | 20:09

Az autósport rajongók lúdbőrös élménnyel zárhatták a nyarat, ha kimentek a Hungaroringre, a Blancpain GT Series – Sprint Cup magyarországi versenyére.

Fotó: Háfra Zsolt

A Blancpain GT igazi csemege több szempontból is. A legizgalmasabb talán az benne, hogy itt ikonikus autómárkák brutál erős, 500-600 lóerős GT (grand touring, azaz nagy túraautó) gépszörnyei küzdenek egymással. Találkozhatsz BMW M6 GT3-mal, Ferrari 488 GT3-mal, Porsche 911 GT3 R-rel, Lamborghini Huracán GT3-mal, vagyis aki imádja a különleges, felturbózott utcai járgányokat, azok itt kedvükre csorgathatják a nyálukat.
A sorozatot is vezető Belgian Audi csapat R8-asa

A Hungaroring a Blancpain GT Series nyolcadik állomása volt 2018-ban, a futamok között egyórás Sprint és hosszútávú Endurance versenyek egyaránt vannak. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Blancpain GT Sreries-en belül létezik Sprint és Endurance kupa, de összetettben is hirdetnek győztes. Ha nem hallottál a Blancpain GT Series-ről - pedig azért, hogy közelről láss és hallj egy Huracánt, akár a fél karodat oda adnád - akkor ez nem véletlen. Ez a verseny korábban a Kamion Európa-bajnokság betétversenye volt, ahol az 5,5 tonnás gépszörnyek elvitték a show-t, így önálló sorozatként eddig nem igazán vált ismertté Magyarországon a Blancpain.

Honnan a Blancpain név?

A név egy olyan luxusórákat gyártó svájci manufaktúrától van - vagyis ő a névszponzor - amelyik 1735 óta készít hagyományos időmérő szerkezeteket. A műhely különlegessége, hogy minden egyes darabot kézzel készít az órásmester, ami összetettebb mechanika esetében hónapokig is eltarthat. A céh éves szinten legfeljebb 10 ezer darab órát gyárt, ám van egy igazán különleges modelljük, a Blancpain 1735, amiből évente csak egyetlen példány készül. Ez összesen 735 alkatrészből áll, ezzel pedig kiérdemli a világ legkomplikáltabb óraszerkezete címet. A Blancpain jegyzi egyébként a világ legkisebb (Calibre 101) és legvékonyabb (Calibre 1153) hagyományos szerkezetű óráját is, így persze imádják a legekre izguló vagyonos vevők. Sajnos, ahogy az manapság lenni szokott, a kis manufaktúrák nehezen bírják a versenyt a multicégekkel, így a 70-es években tönk szélére kerülő vállalkozást mára bekebelezte a Swatch óragyártó mamut. Elnézést a kis kalandozásért, de talán megér egy kis magyarázatot, hogy miről és miért kapta nevét ez a különleges GT-sorozat.

Nagy mezőny, nagy látványosság

A Blancpain versenyeken tehát a hagyományos túraautóknál erősebb, 500-600 lóerős gépszörnyek indulnak, mégpedig nagy számban, ami különösen látványossá teszi ezt a sorozatot. A hungaroringi versenyhétvégére például 21 autót neveztek, így legfeljebb amiatt voltam szomorú, hogy a Bentley Continental GT3 most hiányzott a mezőnyből, pedig erre a kocsira különösen kíváncsi voltam. Egyébként az egyórás Sprint futamokhoz képest még több kocsi van az Blancpain Endurance versenyeken, itt a 40-50 nevező sem ritka, ami brutális látvány.

Mi történt a Hungaroringen?

A hungaroringi hétvégére erős német dominanciával érkezett a mezőny, hiszen a tabella első három helyén a Mercedes-AMG GT3-at hajtó olasz Raffaele Marciello, valamint az Audi R8 GT3 LMS-sel versenyző spanyol Alex Riberas és német Christopher Mies állt. A csapatversenyben is a Mercedes és az Audi a favorit, harmadiknak azonban ott van a Lexus RC F GT3 is.
Elrajtol az első futam

A hungaroringi hétvége szombati napja sem rendezte át az erőviszonyokat, ráadásul az eső sem nyúlt bele a versenybe, ami azért mindig okoz meglepetéseket. Mert, bár az előtte megrendezett GT4 European Series futamon leszakadt az ég, a GT3 rajtjára már felszáradt az aszfalt. A szabadedzés és a kvalifikáció a Mercedes-rajongók szívét melengetően alakult, hiszen mindegyiken az AKKA ASP Team Mercedes-AMG GT3-as autói taroltak.
Németek csatája

Maga a verseny viszont már máshogy alakult, itt a két Mercedes elé sikerült befurakodnia a  GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3-as versenygépének. Ennek örülhetnek persze az olasz autók szerelmesei, de azért azt nem árt tudni, hogy a Lamborghini tulajdonosa az Audi, így végül mégis csak a németek koccinthattak este. Beszédes az is, hogy a szombati futam első 10 helyezettjéből 5 Mercedes, 3 Audi, 1 Lexus és 1 Lamborghini volt.
A mogyoródi első futamot a 63-as számú Lamborghini Huracán nyerte

A vasárnapi második futamon a vizes pályát már nem sikerült megúsznia az autóknak, így az aszfalcsíkon komoly tócsák és átfolyások keletkeztek, amin remekül meg lehet úsztatni az autókat. Nézői szemmel a legjobb forgatókönyv az lett volna, ha a verseny közben eláll az eső és elkezd felszáradni a pálya, mert akkor az egyórás futam félidejében nem csak pilótát, hanem gumit is cseréltek volna a csapatok, ami mindig összekuszál mindent.
Esősre sikeredett a második futam rajtja

A futam elején az első és a második helyen haladó Mercedes-AMG-k után jelentősen lemaradva a GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3-a száguldott, de világosan látszott, hogy a két élen haladót itt nem lehet befogni, csak ha hibáznak. Persze erre itt minden esély meg volt, hiszen az aszfalt olyan volt, mint egy korcsolyapálya, így aztán csúsztak, pörögtek és riszáltak a gépek rendesen. Fél óra elteltével a helyzet annyiban változott, hogy a pilótacserét követően a 88-as számú Mercedes-AMG előnye már 10 másodperc körül volt, utána viszont besűrűsödött a mezőny, amiből bármi kisülhetett. És persze, hogy ki is sült, a 25-ös Audi R8 LMS feljött végül másodiknak, míg a dobogó harmadik fokát a 66-os számú Audi R8 LMS csípte meg.
A második futamot a 88-as Mercedes-AMG nyerte

A Ferrari rajongók szomorkodhattak, hiszen a csodás festésű 488 GT3 nagyon nem találta a helyét a pályán, sereghajtó pozíció pedig azért méltatlan egy ilyen géphez. Ezt érezhette az autót másodikként vezető holland Carlo Van Dam is, aki, ha már nem tudott az élre törni, egy balerinát megszégyenítő pördülést követően a kavicságyra futtatta az autóját, ami véget vetett az olasz csődör hétvégi szenvedésének.
Háfra Zsolt és Fülöp Norbert

Összefoglalva a hétvégét, bátra állíthatom, hogy a Blancpain GT Series mogyoródi hétvégéje remekül sikerült. Kár, hogy a lelátók erősen foghíjasak voltak, annak ellenére, hogy az esemény ingyenes volt. Az eső sem lehetett kifogás, hiszen a célegyenes lelátója fedett, akik pedig megváltották a 4 ezer forintos helyet a Paddockba, azok olyan széles vigyorral fényképezték az autócsodákat, hogy az esőről teljesen megfeledkeztek. Ezért, ha most nem volták kint, akkor jövőre ne hagyd ki ezt a remek programot! Forrás:
  • Alapjárat helyszíni tudósítás