2017. december 08. | 10:00

A BMW legkisebb modelljének egy valami kellett az átütő sikerhez: a turbó. A motorok mellett a külcsín is változott, azonban a helykínálat kis híján maradt a régi

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
BMW 116i (F20)
Előnyök
Nyomatékos és takarékos motor
Javuló térkínálat
Parádés futás
Hátrányok
Drága extrák
Hátul még mindig szűkös
Kényes beltér

Köszönjük az tesztautót a Magyar Autókereskedőház Zrt.-nek! - https://www.mahzrt.hu/

BMW 116i - Alapjárat

Az 1-es BMW 2004-es bemutatás után 2011-ben ment át egy generációváltáson, mely frissítés ennek a modellnek kifejezetten jót tett. Valamivel nagyobb lett, minőségben és kidolgozottságban egy szinttel feljebb lépett, nem is beszélve arról, hogy a motorpaletta minden tagja előnyére váló turbókat kapott. Az F20-as kódjelű ötajtós 1-es BMW érezhetően élt az újítások nyújtotta lehetőségekkel, hiszen az előző, 1,6 literes szívómotor koránt sem nyújtott ekkora élményt, mint a tesztalanyban található turbós egység.

BMW 116i - Alapjárat

Drasztikusan nem változott meg az 1-es BMW külleme

A kissé kancsal első generációs 1-essel szemben a frissült modell sokkal pofásabb, igazából nem lehet mivel összehasonlítani a konkurensei közül, egy dolgot kivéve. A hátsó lámpák kifejezetten a Volkswagen Polo fényforrásai hajaznak, de ennyi baj legyen. Az összkép drasztikusan nem változott, lehet rajta fogást találni, hogy nem lett elég izgalmas, de első pillantásra nagyon könnyen befogadható, letisztult vonásokkal elkészített formát raktak le elénk a tervezők.

BMW 116i - Alapjárat

Az elődjéhez képest 8,5 centiméterrel hosszabb lett és jelentéktelen számmal ugyan, de 2 centiméterrel szélesebbre sikerült. A hosszú orr amúgy is jól áll egy hatchbacknek, főleg, ha a BMW végzi ennek megformálását. A bravúros az egészben, hogy úgy oldották meg a hosszmotor és a hátsókerék meghajtás számottevőbb helyfoglalását, hogy belül kevésbé érezni zsugorodást, nem úgy, mint az előző modellnél, ahol voltak bajok a hátsó térkínálattal. Az összkép tehát egy igazán sportos kompakt benyomását kelti, főleg ezzel a vadító fekete színnel és a benne fellelhető finom élekkel megspékelve.

BMW 116i - Alapjárat

A kis BMW is legyen igényes!

Szerencsére a belső tér is kellemes meglepetésekkel fogadja az utasokat, minden egyes részlet sima és letisztult, jó megérinteni minden felületet, megörülve gondolja magában az ember, hogy igen, ez tényleg egy bajor remekmű. Szebbek a műszerek, a kezelőszervek, a középkonzol tetejére helyezett kijelzőt viszont nehezen szokja meg az ember.

BMW 116i - Alapjárat

A Start&Stop rendszer alapáron jár az 1-es BMW-hez, amely lámpánál várakozva leállítja a motort, ha üresbe teszed a váltót és felengeded a kuplungot. A logikusan kezelhető klíma hatásfoka jónak mondható, annyira összeszedett az egész, hogy soha jobbat nem kívánnék senkinek.

BMW 116i - Alapjárat

Az első üléseket BMW-hez hűen jó alacsonyra le lehet engedni, ráadásul tartanak még nagyobb tempónál is. Elöl természetesen akad bőven hely az anyósülésben is, hátul már annyira nem, de mint mondtam, az elődjéhez képest sokkal fényesebb a helyzet. Tágasabb a csomagtartó is, amely 10%-kal bővült, így 330 liter áll rendelkezésre, ha a 60-40% arányban dönthető üléseket elfekteti valaki. A menetstabilizáló elektronika és a hat légzsák alapáron jár az autóhoz, az ötcsillagos törésteszt pedig nyugodalomra ad okot.

BMW 116i - Alapjárat

Az 1-es BMW futásában eddig sem volt hiba

A 116i-ről elmondható, hogy kényelmesen rugózik, az úthibák sem érezhetők benne, jóval lágyabb és csendesebb az erőteljesebb zajcsillapítás végett. Elődjéhez mérten 30 kilogrammal könnyebb lett, de nem csak ennek köszönhető a pompás vezérelhetőség, hanem a tökéletes súlyelosztásnak. Az elektromos szervóval kimondottan finommá válik az autó, a kormány szinte él az ember kezében, nem akarod elengedni soha többet.

BMW 116i - Alapjárat

A Drive Experience kapcsolóval változtatható az autó karaktere, ki is próbáltam ezt a parádés futóművet Sport-módban, amiben még magabiztosabban kanyarodott. Mielőtt erre terelődne a szó, egy pillantást vessünk az Eco Pro-módra: semmi, teljesen inger és reakció mentes a közlekedés, szinte már riasztó, de legalább kevesebbet fogyaszt, nagyjából ugyan ez a helyzet Comfort módban is. Szerencsére egy gombnyomás és átválthatsz Sport-módra, ahol az autó megvillantja valódi tudását, valódi BMW-s énjét: magabiztosan kanyarodik és engedi akár a játékot is. Ebben az üzemben nem engedi 2000 alá a fordulatot, nehezebbé válik a kormányzás, finomabb gázreakció lép életbe.

BMW 116i - Alapjárat

Tárt karokkal várt turbó az 1-es BMW-ben

Az 1-es BMW lényegi megújulása tehát nem a külsőben keresendő, hanem a motorpaletta terén, hiszen a korábbi 122 lóerős 1,6 literes szívómotort turbófeltöltősre cserélték. A megújult egység teljesítménye mindössze 14 lóerővel emelkedett, a figyelemre méltó változás a forgatónyomatéknál keresendő, amely 160 Nm-ről 220 Nm lett, 1350-es fordulattól egészen 4300-ig a rendelkezésedre áll.

BMW 116i - Alapjárat

Az egyenletes nyomatékleadás kifejezetten érezhető volt, ezt az 1600 köbcentis motorra szerelt TwinPower, azaz kettős leömlésű turbóval keltett életre, nagy előnye még, hogy a turbólyuk szinte alig volt érezhető váltásnál. A turbó mellett, a kivételes dinamikához hozzájárul a változó idejű és nagyságú szelepvezérlés, illetve a közvetlen befecskendezés is. Az alulról jövő nyomatéknak hála rugalmasan lehet vele közlekedni, amit segít a pontos, ötsebességes kézi váltó is.

BMW 116i - Alapjárat

A négyhengeres motor a maga 136 lóerős teljesítményével 8,5 másodperc alatt van százon, a végsebessége 210 km/h. A Sport mód hátránya a megemelkedett fogyasztás , de még így sem igazán lehet 9 liter/100 km felé vinni. A többnyire városban tesztelt autó ez idő alatt 7,5-7,8-as átlagot jelzett, ami tűrhető eredménynek számít.

BMW 116i - Alapjárat

BMW 116i: összegezés

A BMW 116i prémium létéhez hűen a konkurencia fölé magaslik, igényes beltérrel, mindenki számára könnyen befogadható külsővel rendelkezik, sőt, az első generációhoz képest sokat és pozitív irányban változott. Az egyetlen hátsó kerekes kompakt a turbós benzinmotorral most már nem csak BMW-nek néz ki, hanem vezetés közben is azt nyújtja, úgy viselkedik, mint tekintélyesebb méretű bajtársai. Ha kell takarékos, ha kell játékos, és mindig egy kifinomult, kezes autó benyomását kelti.

BMW 116i (F20)

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/4
  • Max. teljesítmény: 136 LE 4400/perc
  • Max. forgatónyomaték: 220 Nm 1350-4300/perc
  • Hossz./szél.: 4324/1765 mm
  • Tengelytáv: 2690 mm
  • Saját tömeg: 1290 kg
  • Városi fogyasztás: 7,1 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 4,8 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 5,7 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 132 g/km
  • Végsebesség: 210 km/h
  • 0-100: 8,5 s

A tesztet készítette:

  • Erős Márk
  • Aranyossy Medárd