2018. március 22. | 15:17

Egy francia hothatch, azaz a Renault Mégane RS már gyárilag is egy vad hölgyemény, de némi törődéssel még őrültebb autóvá varázsolhatod. Sasold az útmutatót!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Eljött annak is a pillanata, hogy egy francia autót vegyek célkeresztbe. A Top 5 átalakítási lista legújabb kiszemeltje a Renault Mégane, pontosabban a Mégane II., hiszen a legtöbb módosítási potenciál ebben a generációban „bújik meg” megfizethető áron. Tudom, hogy sokan vannak, akik kapásból elítélnek egy típust, ha meghallják, hogy francia gyártmány, de ez esetben tedd félre előítéleteidet, ha vannak! Ez most egy egészen más témájú történet, ahol nem autóipari, hanem tuningipari megközelítésből igyekszem kivesézni a témát. A kérdés tehát, hogy hogyan is tudnád fejleszteni második generációs Mégane-od a lehető leghatékonyabban, illetve legstílusosabban. Azt azért hozzáteszem, hogy ismét csak egy iránymutatást adok, szabályokról szó sincsen!

Erősebb RS-fékek, feszesebb futómű

Az immáron már négy generációt felvonultató Mégane-modellek közül, nem csak elterjedtsége, illetve ár/érték aránya miatt döntöttem a második generáció kiválasztása mellett. A főbb támpontom az volt, hogy a Mégane-variációk közül a 2002-2009-ig gyártott második generáció volt az a szerencsés, ami elsőként bővült az RS-kivitellel.
6-dugattyús fékrendszer a StopTechtől. A búsás ár ellenére megéri a különleges fékrendszer a Mégane alá is

Az ötféle karosszériával szerelt kivitelek közül a Renault Sport-modellek a háromajtós hatchback kasztnit kapták, melybe a 2,0 literes turbós 16 szelepes blokk került, 222 lóerőt megtermelve, ezzel pedig jogosan a hothatch-kategória tagja a Mégane RS-t. Az utód harmadik generáció is örökölte az RS-kivitelt, de a negyedik már GT-kiadásban képviseli a sportrészleget (de már érkezik az RS-típus is). Egyszóval a legideálisabb Mégane-modell mindenképpen a második generáció, amiből számos különleges RS-variáció is készült a hírhedt Renault Dieppe gyáregységben. Jelen esetben legyen egy széria RS Mégane, amivel rendelkezel, amelynek Brembo fékrendszere kissé keményre sikeredett a nagyteljesítményű főfékhengernek köszönhetően. Ez orvosolható a 2006-tól gyártott, különleges RS R26-típusok fékrendszerével, amely tartalmazza a nagyobb, hűtött féktárcsákat, fékbetéteket és a lágyabb fékezést biztosító főfékhengert is. Ha ez sem elég, akkor különböző gyártóktól rendelhetsz bigbrake-készleteket, még nagyobb paraméterekkel, de az R26 már bőven elegendő lesz (akár egy nem RS-típushoz is). A Mégane RS kéttengelyű felfüggesztése (csökkenti a kormánylegördülési sugarat) lehetővé teszi, hogy a sportautó kiemelkedő fürgeséggel, valamint magabiztos kezeléssel vehesse be a kanyarok különböző típusait. Ezért különösebb módosításokra nincs szükség, de ha még sportosabb futóművet szeretnél, akkor a dCi verziók újrahangolt lengéscsillapítói kielégítő változást hozhatnak, de a nagyobb márkák, mint a KW, FK vagy Bilstein gyárt állítható keménységű és magasságú futóművet Mégane 2 modellekhez is.

Ha nem elég a 222 lóerő a Renault Mégane-ba

Akkor sem kell pánikba esni. Bár a 6,5 másodperces 0-100-ra történő gyorsulás számos tulajdonost kielégít, a Renault Sport-részleg mégis további különböző öt RS-kivitelt hozott le a 6 éves gyártási idő alatt.
A 222 leórő önmagában is szép teljesítmény a turbóbenzines RS modellektől, de néhány újítással akár 100 lóerő többletet is szerezhetsz, relatíve olcsón

A 225, R26, R26-R és dCi-modellek mindegyike valamilyen utólagos finomhangolást kapott, a dízel dCi Mégane-okon kívül pedig az összes típus lefaragott gyorsulási értékeket örökölt, hála a súlycsökkentő beavatkozásoknak. A 2,0 literes turbós sornégyes egyik modellben sem változott érdemben (kivéve dCi), így sajnos nem lehet „házon belül” megindítani a kutatást. Amivel viszont mégis kinyerhető néhány plusz lóerő az RS Mégane-odból, azok ez esetben is „triviális megoldásoknak” tűnhetnek. Instant +60 lóerő körüli értékre tehetsz szert egy sportlégszűrő, egy nagyobb kipufogórendszer (Miltec, K-Tec), nagyobb intercooler (Airtec, KTR) és egy újraírt ECU beszerelésével. Persze előfordulhat, hogy a ~280 lóerős teljesítmény sem lesz elég, ebben az esetben már nagyobb injektorok és turbó felé kell kacsintgatni. A legolcsóbb egy hibrid turbó kiépítése, amely különböző paraméterű és geometriájú kompresszor/turbinakerekek, valamint egységek házasítását jelenti. Az injektor, turbó cserét követően 310-330 lóerőt tudhatsz Renault-dban, a rendszer komolyabb megbontása nélkül.

Hajtáslánc? Kéne egy kis plusz az RS-be

Tekintettel arra, hogy az RS modellek hatsebességes nyomatékváltóval voltak kivétel nélkül felszerelve, ezért komoly váltócserékbe nem szükséges belefognod a dinamikusabb autózás fejében. Viszont az R26 és R26-R Mégane RS-modellek már LSD, azaz részlegesen záródó differenciálművel lettek felszerelve, amely hatása a hétvégi pályanapon érezhető a leginkább.
Az R26-R típust sok tekintetben felhasználhatod RS modelled tuningolására. Beltér, hajtás, felnik, futómű, persze mindenből eredetit szerezni nem lesz egy sétagalopp...

A teljesen típusazonos LSD beszerelését követően további komolyabb fejlesztésekre sincsen szükség, még a tuningolt 330 lóerős érték esetén sem. Ugyan a gyári (új) tengelykapcsoló is könnyedén elbír még ezzel a teljesítménnyel, azért érdemes ebből is egy kerámia szinterbetétes verziót (K-Tec, Pure Motorsport) vásárolni, könnyített lendkerékkel és magasabb teljesítményszintű váltóolajjal együtt.

Nagy felnik, esetleg némi plusz tapadást a Mégane-nak

A gyári RS-verziók kerékgarnitúrái már 17”-nál kezdődnek, ami főként a nagyobb stabilitás, valamint fékrendszer alkalmazása miatt volt különösen indokolt. A megjelenésről nem is beszélve, hiszen a 17”-os RS felnik is már elég merész optikát biztosítanak az RS-kasztni számára.
A 2018-ban megjelenő RS Mégane 19”-os készletei is jól mutatnának a kettes Mégane alatt

Ha ez viszont nem elég, számos variáció közül tudsz válogatni. Ismét itt van az R26-os kivitelek lehetősége, amelyek már 18”-os alufelniket kaptak, újult stílussal és színárnyalatokkal. De a 255 Cup Mégane RS 18”-os felnijei is potenciális készlet lehet, ha pedig valami még újabb stílusút szeretnél, a fiatalabb generációk között is szétnézhetsz, mint a 3. generációs RS-nél, ahol már 19”-os felniket kaptak hothatchek. A nagyobb felnik természetesen szélesebb gumikat vonnak maguk után, az abroncsok közül érdemes a Bridgestone vagy Yokohama semi-slick gumikat választani, vagy akár a Toyo R888-as készletét. Az ajánlott méret 225 szélesség, de ehhez legalább 8” széles felni is szükséges az ideális összkép érdekében. A legjobb választás a 18x8”-os kerékméretek, hiszen ezekhez lehet párosítani a 225-ös abroncsokat és némi ültetést a futómű tuning során. Az eredmény megnövelt tapadófelület, jobb úttartás és biztosabb kanyarodás.

A beltérben is sportosra venném a figurát

Az alap Renault Sport-modellekben is már tapasztalhatod, hogy nem egy széria Mégane-ban ücsörögsz, hiszen a bőr/plüssülésekre cserélődtek a széria párok, vörös cérnavarrással. A 255-ös Cup-kivitel szénszál árnyalatú kárpitelemeket, míg a dCi és R26 típusok már Recaro félkagylóüléseket tartalmaztak gyárilag.
A hátul ülőknek sajnos már buszozniuk kell, de cserébe 6-pontos bukóketrec és Recaro ülésekkel büszkélkedhetsz a belteredben

A csúcs R26-R Mégane-ban pedig már a hátsó üléssor illetve biztonsági övek is kikerültek a képből, a súlyredukálás, valamint a gyári hatpontos bukócső érdekében. Ezáltal az R26-R széria beltér megoldásai a legideálisabbak, abban az esetben, ha sportosra szeretnéd venni a beltér hangulatát is. Egyébként a teljes procedúra 123 kilós súlycsökkenést eredményezne, arról nem is beszélve, hogy egy teljesen gyári megoldásról van szó (tehát nincs rendőr para). Összességében érdemes a beltérbe is fektetni némi energiát, de ha inkább meghagynád a kényelmet mindenki számára, akkor az egyszerű Recaro üléscserével is már nagy változást érhetsz már el. Remélem ismételten fontos szempontokat vettem elő. A karosszéria szempontja ugyan kimaradt, de az a helyzet, hogy a kettes RS Mégane külseje már így is telitalálat annak számára, aki egy sportos, megfizethető, esztétikus és kellemes francia sportautót keres. Már csak az a kérdés, hogy te mivel bővítenéd a listát? Forrás: