2018. április 05. | 16:59

Egy második generációs Dodge Charger restomod átalakítását kire bíznád? Nyilván csak profikra, a norvég Erlend is ezen a vélemény volt, amikor megkereste a Ring Brotherst.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Már a Top 8 leggyorsabb izomautó cikkemben is kitértem arra, hogy számos műhely szakosodott már az amerikai izomautók restaurálására és egyben tuningolására is. Rengeteg amatőr cég indult el még a ’80-as, ’90-es években, amik mára váltak majdnem monopol helyzetben lévő óriásokká. Hogy miért monopol? Gondolj csak a Gas Monkey Garage-re, amit a Discovery Channelről ismerhetsz a legnagyobb valószínűséggel. Ha valaki kitalálja, hogy egy amerikai izomautót szeretne, amit értő kezek vesznek kezelésbe, nem a szomszéd Jóska bácsira bízná a dolgot, aki ugyan bármikor szétszedi a Lada Samarádat és összerakja még aznap, egy izomautó már lehet, kifogna rajta. Inkább a profikra bízod, hiszen aki már ezzel foglalkozik évtizedek óta, az bizony tudhat egy s mást. Azonban nem csak a világsztárokat lehet megbízni ilyen jellegű projekttel. Itt van a Wisconsin-i Ring Brothers műhely is, amely már közel 40 éves múlttal rendelkezik, ugyan nem kapott akkora médiafigyelmet, mint amit megérdemelne, a szakmai világ maximálisan elismeri a testvérpár alkotta műhelyt.

Ismét egy testvérpár, immáron izomautókhoz

A belga futómű specialista, Kean Suspension is már többször volt témám egy-egy cikk alkalmával. A jelenség viszont nem egyedülálló, hiszen számos családi vállalkozás indul el úgy, mint a Kean-testvérek esetében.
Semmi extra – a külső megőrizte gyári optikáját, annak ellenére, hogy a RB profilja az egyedi billet alkatrészek gyártása

Ha közel egykorú vagy testvéreddel, mindketten ugyanazokért rajongotok és ambíciókkal vagytok felfűtve akkor ne habozz, vágj bele egy közös „meló” kivitelezésébe: ha jók vagytok, úgyis sorra jönnek majd a megrendelések. Valahogy így indult el két Wisconsin-i srác karrierje is, Jim és Mike Ringé. A különbség csak az, hogy Jim 11, Mike pedig 10 éves volt, amikor első lakatos munkájukat megkapták (nem vicc). A szüleik alagsorában álltak neki autókat rendbe rakni és még egy alternatív fényezőműhelyt is létrehoztak. A fiatal srácok ahogy cseperedtek. úgy váltak egyre profibbá, arról nem is beszélve, hogy az ügyfélkörük is folyamatosan csak szélesedett. Mire elérték a felnőttkort, már megfogalmazódott bennük az a tény, hogy Ők bizony ebből fognak megélni. A Ringbrothers garázs megalakult és elkezdte bontogatni szárnyait. Idővel arra is rádöbbentek, hogy legnagyobb rajongásukat az oldschool izomautók iránt érzik. Ugyanakkor a restaurálás nem az Ő világuk, pontosabban annál többet szerettek volna elérni. Ezért elkezdtek Restomod projekteket véghez vinni, amiknek lényege, hogy a gyári, minimálisan módosított karosszéria alá teljesen modern technikát helyeznek. Az évtizedek elteltével a tunerek a csúcsig jutottak és ma már nem csak Amerikából kapják a megrendeléseket az egyedi izomautók elkészítésére. Ehhez hozzájárult az is, hogy a SEMA Show-n rendszeres kiállítok és díjbezsebelők. 2014-ben például a General Motors különdíját a „Best Chevrolet of Show” elismerést hozhatták el, ami bizony nem kis szó.
A gigantikus 345 széles abroncsoknál már csak a még nagyobb LED-es hátsó lámpák a menőbbek

Nemzetközi Ringbrothers hírnév

Mi sem bizonyítja jobban, mint Erlend Christoffersen sztorija, egy norvég származású londoni üzletember, akinek minden álma egy amerikai izomautó volt. Norvégiáról és összevéve a Skandináv-félszigetről minden eszedbe juthat, csak az izomautók mániája nem. A helyzet viszont az, hogy óriási izomautó kultúra van jelen a skandináv országokban. Erlend néhány évet San Franciscóban töltött, amikor is teljesen megfertőződött az izomautó-lázzal. Persze a fanatizmus már Norvégiában kialakult, de a teljes extázis csak az USA-ban következett be. Egy 1960-as Dodge Charger után úgy döntött Erlend, hogy egy modernizált izomautóra lesz szüksége, mert a majd 60 éves Dodge-ot alig tudja kezelni. Erlend muscle fanatizmusának köszönhetően jól tudta, hogy kikhez is kell fordulnia, hogy egy modernizált, de mégis megtartott kisugárzású oldschool izomautót kaphasson. A második generációs, 1969-es Dodge Charger pedig nem csak a norvég üzletembernek volt újítás.
Restomod, itt kezdődik. Modern SRT8-as (2004) Hemi blokk egy kifalazott, 50 éves motortérben

Kissé hihetetlen, de a Ring tesók még sosem vettek kezelésbe második generációs Dodge Chargert, hiszen a cég profiljába inkább a Chevrolet és Ford modellek tartoznak. Ennek ellenére Mike és Jim szó nélkül vágott bele a projektbe, hiszen egy új Mopar projekt új kapukat is nyithat a cég irányvonalában.

A disszidáló Dodge megszületése

A projekt a „Defector”, azaz „Disszidáló” fedőnevet kapta, ami Erlend fejéből pattant ki. Az elnevezés abból fakad, hogy Amerikában épült autó végül Londonban kötött ki, ahol nem mindennapi látvány egy ilyen jellegű izomautó. A csak képekről, rajzokról informálódó Erlend kiválóan vezényelte le az építést Angliából, ami egy Wegner Motorsport által épített, 6,4 literes Hemi V8 blokkal kezdődött. A Holley Dominator benzinellátás, a Bowler 4L80E váltó és a szénszálas kardántengelyek mind a modern hajtáslánc fogalmát teremtették meg.
Gyáriasan modern – semmi durva future hype, csupán letisztultan elegáns

A külső a rendbe szedett karosszéria után egy zöld árnyalatú BASF fényezéssel és króm kiegészítőkkel bővült. A futómű DSE Hydro bölcsőt, kettős-keresztlengőkaros hátsó futóművet, Ridetech gátlókat és DSE kormányösszekötőket kapott. A kipufogórendszer Flowmaster leömlőket, rozsdamentes acél rendszert, a fékrendszer pedig Baer hatdugattyús féknyergeket és nagyméretű tárcsákat örökölt meg. A felnik a jól bevált restomod look érdekében egy HRE készletre cserélődtek, egyedi dísztárcsával, 19x11” és 19x13” méretekben, hátul 345/35/19 abroncsméretekkel. A beltér is megtartotta klasszikus formáját, teljesen felújított, gyári bőrökkel és műanyagokkal, Alpine hifirendszerrel, légkondival illetve egy Nardi sportkormánnyal. Erlend büszkén használja a zsúfolt, Bentley-kel és Rolls-Royce-okkal teli londoni utcákon imádott restomod gépét, ami tökéletesre sikerült, annak ellenére, hogy csak egyszer volt jelen a Wisconsin-i garázsban a folyamatok ellenőrzésénél. Jöhetnek még Ringbrothers beszámolók? Van belőlük bőven… Forrás: