2018. március 01. | 11:26

A balkán tuningvilág nem a legszínesebb, de Victor Porsche 944-e jócskán húz a moldáv tuning éra szintjén. Nem is csoda, hogy a Raceism eseményen bekerült a Top8-ba.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Tudom, most mire gondolsz! Egy újabb gyönyörű klasszikus, amit valami hülyegyerek ismét „tönkretett” a spéci futóművével és a túlméretes felnijeivel. Nos, szíved joga ezt gondolni, de aki egy ilyen autót épít meg - ilyen minőségben - az teljesen tisztában van azzal, hogy mire vállalkozik. Ügyel arra, hogy a csak olyan beavatkozásokat hajtson végre, ami ha szükséges, visszaalakítható, továbbá roncsolás, törés és hajlítás nélkül végrehajtható. Az alakításokkal igyekszik az autó eredeti vonalait (éppen azokat, amik Őt is megfogták) még jobban kiemelni és a hangsúlyt az autó előnyös területeire irányítani.
Egyszóval egy ilyen tuner csak jót tesz autójával, őszinte rajongásából adódóan kompromisszumok nélkül képes azzá alakítani a gépet, amivé elgondolta, hogy szerinte úgy tökéletes. Nos, a moldáv állampolgárságú Victornak ez már másodszorra is sikerült.

A 924-es platform csúcsa, a 944-es

Mielőtt a szívedhez kapnál, azért tisztázom, hogy Victor nem egy Turbót, hanem egy széria 944 S-t alakított át fanatizmusának megfelelően. A 944-ek 1982-től egészen 1991-ig voltak gyártásban és mára a jövő klasszikusainak listájának 18. helyére tornázták fel magukat, persze a ritkább és erősebb Turbo modellek előnyt élveznek.
Porsche, ül, marad. Az autó tökéletesen fekszik a talajon, kiemelve természetes szépségét!

Az előd 924-es a Volkswagen/Porsche közös ambícióinak köszönhette megszületését, hiszen még az 1970-es évek elején a két márka vezetősége úgy döntött, hogy egy közös sportmodellt kell kifejleszteniük a vetélytársak elhallgattatására. A Porsche szerette volna a 914-es vonalát továbbvinni, tehát kilépni a 911-es örök árnyékából, a Volkswagen pedig szeretett volna egy olcsó, jó és persze gyors sportautót, amihez hozzákötheti nevét. A munkálatok elkezdődtek, a Porsche tervezte a designt, a Volkswagené pedig a sornégyes erőforrás megtervezése volt. A front motoros, vízhűtéses, hátsókerék hajtású koncepció egy olyan 914-es prototípust eredményezett, amely 48/52-es súlyaránnyal egy kiváló sportautóvá válhatott volna. De akkor még várni kellett, hiszen a ’73-as olajválság miatt a VW úgy döntött, hogy felfüggeszti a 924-es fejlesztéseit és az olcsóbb, Golf alapra épülő Sciroccora helyezi a hangsúlyt. A Porsche visszavásárolta az egész 924-es platformot és a régi NSU-gyárban megkezdte a termelését, majd 1975-ben debütált az első 924-es. Az 1988-ig gyártásban lévő modell utódja, a 944-es, amelynek fejlesztése már nem volt ilyen izgalmas, hiszen az alapokon nem volt szükséges változtatni.
A BBS RS felnik peremei ideálisan kilógnak, de éppen ez alkotja meg az extrém külsőt

A 944-es lényegében egy ráncfelvarrt, kényelmesebb, jobban felszerelt, erősebb és rövidebb féktávval rendelkező 924-es volt, amit két új erőforrással bővítettek ki.

A Scirocco után egy Porsche

Ironikus a helyzet, hiszen Victor első autója (lásd a videón) egy MK II Scirocco volt, aminek elődje szabotálta a 924-es típus időben történő megjelenését (jó, az olajválság volt a közvetlen kiváltó ok). A moldáv tuner még nagybátyja által került bele az autós életbe és egészen gyerekkoráig húzódik vissza a fanatizmus kezdőszála. A srác amint elérte a kellő kort, egyből szerszámot ragadt és besegített a nagybátyja műhelyében, ahol csak tudott. Idővel rádöbbent arra is, hogy a valódi vonzalmat a régi klasszikus váltják ki belőle, leginkább pedig a német márkák.
A különleges bukólámpás kaszni értéke nem csoda, hogy folyamatosan növekszik

Ekkor döntött egy második generációs VW Scirocco megvásárlása mellett, amiről láttam a Facebook-profilján néhány régi képet… hát, nem volt túl szép állapotban. De a tuner nem adta fel, és alig három év alatt alaposan rendbe szedte a VW egykori csúcsmodelljét. A változás szele Victorhoz is beköszöntött, és valami újat, mást akart. Beleszeretett a 944-es Porschékba, a szomorú csak az volt, hogy nem volt elég pénze önmagában egy ilyen autóra. Ezért a Scirocconak mennie kellett, majd miután gondos gazdára talált, Victor beújított egy 944-es S Porschét 187 lóerős, 2,5 literes sornégyes erőforrással.

Egyedi megoldások a különleges 944-en

Victornak nem volt szerencséje, mivel a moldáv használtautó vásárlás még a magyar helyzetnél is rosszabb állapotban van. Így igencsak nehéz volt találni egy épkézláb darabot, de végül sikerült neki. A kezdeti lakatolás, elektronika és főbb problémák megoldása után Victor már gondolkodhatott azon, hogy min is kellene változtatni az autóval kapcsolatban. Ilyenkor jött képbe elődje, pontosabban annak építési stílusa. Victor nem akart változtatni ezen, oly annyira, hogy egy hasonló piros árnyalat került fel a 944-re, mint ami a Sciroccon is volt. Az egyedi levegős futómű is egy külön kaland volt, hiszen az autóhoz egyetlen professzionális alkatrész sem volt elérhető. Ezért mindent Victornak és csapatának kellett egyedileg legyártania, majd beszerelnie.
A 944-es belterét is teljesen helyrehozta a tuner, egyedüli utólagos változtatás az airride vezérlőegysége volt

A felnik egy szett díva, BBS RS felnikészlet, 17x10” illetve 17x12” méretekben, 215/35 valamint 245/35 gumiméretekkel. A külső megkapta a csúcsmodell, a Turbo kivitel frontját, valamint hátsó diffúzorát és spoilerét. A hab a tortán az egyedi első toldat volt, ami megadja a kellő alacsonyérzetet, hiszen a toldat teljesen a földön van, ha le van engedve a kasztni. Mindenesetre Victor örül, hogy váltani tudott, illetve hogy egy még különlegesebb autón élhette ki megfogó stílusérzékét. Tavaly egyébként a lengyel Raceism eseményen Top8 kategóriás lett az autó, ami nem kis szó. Neked a Scirocco vagy a 944-es tetszik jobban? Forrás: