2018. február 06. | 15:00

Ha a BMW E9-re gondolsz, egyből a ’70-es, ’80-as évek versenysportjai juthatnak eszedbe, a legendás formán és műszaki furfangokon túl. Willy Izaguirre esetében is ez volt a helyzet.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Emlékszel még arra az időszakra, amikor a technikai sportok még nem a szabályozásokról, környezetvédelemről vagy a biztonságról szóltak? Sokkal inkább a határokat feszegető mérnöki megoldásoktól, benzingőzről, illetve elmebeteg sebességekről. Ha a komolyabb balesetektől el is tekintesz, akkor ez az időszak sokkal izgalmasabbnak hat, mint a 21. század technikai sportjai. Persze lehet mondani, hogy a mai sportágak közül is lehet olyat találni, ami tele van izgalommal (ez persze így is van), de ez egy kicsit olyan dolog, hogy ha már belekóstoltál egy olasz pizzába, már nem lesz kedved mirelit pizzát enni. Ha az én korosztályomba tartozol, akkor csak videókon élhetted át a Group B vagy Group 5 eszeveszett versenyeit, amiktől még így, a fotelban ülve is kiráz a hideg hát, még ha ott lehettél volna, élőben, néhány centire a száguldó gépektől. Egyszóval a ’70-es és ’80-as évek versenysportjai nyers adrenalint kínáltak, mind a versenyzők, mind a nézők számára, ami jó pár legenda megszületéséhez is vezetett. Itt van például az E9-es „Batmobile”.

A Karmann és a BMW név találkozása

Karmann?! Ismerős lehet a név, első dolog, ami beugorhat róla az a Volkswagen Karmann Ghiája. Nos, van is összefüggés, hiszen a Wilhelm Karmann autótervező (coachbuilder) és gyártó cég tervezte többek között a Volkswagen számára az említett oldtimert. Azonban az 1901-ben alapított osnabrücki cég számtalan német, francia, japán és még amerikai típust is tervezett. Ilyen volt például a Porsche 914, a Ford Escort vagy a Volkswagen Corrado.
A Karmann és a BMW első közös alkotása, a 2000CS.

Jelen esetben téged viszont a müncheni vállalattal kötött kollaborációi érdekelhetnek téged, pontosítva a BMW számára tervezett autóik. A Karmann/BMW első projekt a hatos széria kupéjának is nevezett 2000C és 2000CS modellek voltak, amely különleges formatervei miatt hatalmas változást jelentettek a BMW akkori arculatában. Az alig 14 ezer példányban gyártott típus utódja viszont már az versenysport történelembe is beírta magát, ezzel tovább emelve a BMW presztízsét. Az említett típus a 2000C utódja, a 2800CS és 3000CS/CSi, amik ugyanúgy az E9-es platformra készültek. A ’68-75-ig gyártásban lévő kupé csúcskategóriája pedig a Group 5 számára épült 3.5-es sorhatossal szerelt versenyautó volt, amivel a BMW három versenyt meg is nyert az 1976-os Group bajnokságokon. Az autó ergonomikus formái miatt Batmobilként híresült el és mindmáig az egyik legikonikusabb Group 5 versenyautó a világon. Nem is csoda, hogy számtalan restaurátor és tuningcég igyekszik a még megmaradt E9-es BMW-ket megmenteni. Persze ha nem az oldtimer besorolás a cél, akkor egy Group 5 3.5 CSL megalkotása a fő szempont. A Guatemalából származó, amerikai srác, Willy Izaguirre nem egy cég és nem is egy profi restaurátor, de mégis megalkotta álmai versenyautóját, ami nem más, mint az említett BMW történelem egy szeletkéje.
Legenda vagyok – Willy E9-e önmagában egy olyan autó, amiért sokan páros belső szerveik egyikét szívesen odaadnák. A srác viszont nem volt rest úgy hozzányúlni az autóhoz, ahogyan az megérdemli.

Az igaz szerelem kialakulásához egy E9-es poszter is elég

Ahogy az szokott lenni, Willy esetében sem egyről a kettőre alakult ki a töretlen szerelem, hanem hosszas évek kellettek ahhoz, hogy megbizonyosodjon róla a tuner, élete autója bizony egy ikonikus BMW.
„Egy guatemalai BMW szerviz falán pillantottam meg életemben először az E9-es BMW-t. Egy poszteren szerepelt a 3.5 CSL, amit nem is értettem, miért nem ismertem addig a napig. Hosszas szemrevételezés után rádöbbentem, hogy ez az autó tökéletes, az én ízlésemet maximálisan kitölti. El is határoztam, hogy veszek egyet, de sajnos hosszú évek kellettek ahhoz, hogy ez a vágyam beteljesüljön. Végül egy barátom E9-e került eladásra, mondjuk tragikus állapotban volt. Az ok, amiért el akarta adni, az volt, hogy a padlólemez lényegében hiányozott a rozsda miatt, de más hibája is volt a gépnek. A 3.5-es blokk már benne volt, ami pozitívumnak számított, bár végül nem az lett a végleges motor. Mindenesetre megvettem a vén hölgyet”.

OLD DTM – Willy tisztában van az autó múltjával, annak ellenére, hogy sokáig nem is tudott a létezéséről. Ma a világon neki van a legegyedibb E9-es BMW-je.

Hosszas munkálatok kezdődtek, Willy a karosszériát egy virtuál tuner rajzai alapján képzelte el, akivel fel is vette a kapcsolatot. A vektorgrafikus kép teljesen lenyűgözte a tunert aminek köszönhetően megvolt a kellő ihlet a projekt megindításához.

DTM inspirálta 3.0CS

A tuner a teljes felújítás után döntött úgy, hogy a 3.5-es sorhatos helyett inkább egy megbízhatóbb és könnyebben módosítható erőforrást választ. Ezért döntött a 3.2-es E36 M3 blokk mellett, aminek kiképzését egy profi tuningcégre bízta. A lényegében mindenből erősített kovácsolt alkatrészt kapó blokk eszenciáját az épített Precision 6266-os turbófeltöltő adja, ami egyedi intercoolert és kipufogógáz elvezetést kapott. A hathengeres szörnyeteg központi vezérlőegységének átírása után 503 féklóerőt képes leadni 570 Nm mellett.
Willy szeretett volna egy megbízhatóbb motort, a 3.5-nél, ezért egy gyárilag 240 lóerős S52-es blokkot tornázott fel 503-ra

A rendbe szedett kaszni megkapta a Jon Sibal virtuáltuner által megrajzolt 3.5 CSL inspirálta karosszériát, ami magába foglalta az egyedi első lökhárítót, gigantikus sárvédő szélesítéseket, ikonikus hátsó szárnyat illetve az egyedi légbeömlőket. A Yas Marina kódú kék árnyalat az autó karosszériájára több mint telitalálat, mint ahogyan a korhű emblémák és kiegészítők felszerelése is az. A versenyautó külsőhöz és teljesítményhez a futóműnek is át kellett alakulnia, ami egy egyedi 17x10.5” és 17x15.5”-os BBS versenyfelnit jelentett, hátul 315 széles Toyo Proxes gumiabroncsokkal. A CA Tuned garázs által épített, 30 féle módon állítható egyedi állítható futómű, illetve lengőkar készlet megfelelő úttartást, merevséget biztosítanak az autó számára. Willy autója éppen hogy készen lett a 2017-es Sema Show napjára. Szűk baráti köre és általa épített legenda elhozta a világ legnagyobb tuning showján a Best Euro, valamint a Gran Turismo különdíjat, ami a következő generációs játékszoftverben való szereplését biztosítja.
Karbon műszerfal, fakormány és egy egyedi váltógomb – utóbbi Willy cégének kreálmánya, aki különböző anyagokból, kőzetekből, fafajtákból, lényegében bármilyen hozott tárgyból képes egyedi váltógombot készíteni

Willy megelőzött ezzel rengeteg profi tuning márkát, céget, ami azt hiszem bőven elegendő információ ahhoz, hogy a helyén igyekezd tartani az álladat. Forrás: