2018. február 14. | 12:07

Az Opel Calibra a tuningvilág félreértelmezett múzsája, amit rendszerint túlcsicsázottra építettek. Alexander azonban definiálta, hogy is kell hozzányúlni egy Calibrához.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Tekints az Opelre most egy ikonikus autógyártóként (mert az is), aminek a jelenleg lángra kapott csőd, illetve PSA-konszernnel kapcsolatos felvásárlási híreket hagyd figyelmen kívül. Az Opel fénykora egyértelműen a 70-90-es évek voltak, amikor olyan népautókat sikerült gyártania, amikből különleges sportos kivitelek is készültek elérhető áron, a mindennapok emberei számára. Gondolj csak a Grand Sport Injection típusokra, ismertebb rövidítésre, a GSi-re. Az Opel sportrészlege bebetonozta a nevét az autós történelemkönyvekbe, hiszen a ’70-es évek közepéig nyúlik vissza a GSi születése. Az első GSi alapú típus az 1975-ben piacra dobott Opel Kadett C GT/E volt. A kis karosszériába pakolt 1,9-es karburátoros sornégyes injektoros kivitele a 20E motorkódot kapta. A „kis kasztniba nagy motor”-elv tükrözi a valóságot, hiszen az Opel célja egy kis kaszni, nagy motor konstrukció volt. A márka elve a hetvenes években igazi high-tech szemléletnek számított, így nem csoda, hogy a Kadett és vele együtt az egész márka virágozni kezdett.

A VW GTi méltó riválisa: az Opel GSi

Az 1980-as években jársz, az Opel legfőbb vetélytársa, a Volkswagen már bemutatta a Golf GTi-verzióját, ami egy emelt teljesítményű szériaautónak felelt meg. Célközönsége egyértelműen a fiatal generáció volt, akik szerettek volna pörgős és könnyű autókban átszelni országokat vagy akár kontinenseket is. Az Opel ezért 1983-ban bemutatta a Kadett (D) GTE-t, ami egy akkoriban modern 1,8-as OHC L-Jetronic (befecskendező rendszer) 115 lóerős motort kapott. A hétköznapi D Kadettől való megkülönböztetés érdekében egyedi spoilerezést, toldatokat, valamint könnyűfém felniket kapott a Kadett, a belteret pedig Recaro ülésekkel és többfunkciós óraegységgel dobták fel. A sportos nagytesó, a Manta szintén ebben az évben kapta meg a fejlesztését, de ő már a GSi elnevezést kapta. A 2 literes 110 lóerős 8-szelepes blokk szintén a 20E motorkódot kapott, külseje, illetve belseje pedig úgyszintén különleges alkatrészeket örökölt. Az eladási adatokon felbuzdult vezetőség a Kadett következő generációjánál, az E-nél is bevetette a sportkivitel alkalmazását. A GSi Kadett E minden idők egyik legsikeresebb (mindmáig) és legkedveltebb GSi típusa lett az Opelnek. A megoldások adottak voltak, a befecskendező rendszert átalakították és az 1,8-as 116 lóerős blokk mellett megkapta a „cseppforma” a 2,0 literes 8-szelepes, illetve 2,0 literes 16-szelepes 150 lóerős motorpalettát megannyi különleges felszereltséggel. A GSi neve az utód Astra és a kistesó Corsa generációknál is jelen volt, de az OPC megjelenése után az Opel elhagyta a GSi jelzést, mely az új Insignianál fog megjelenni újra. Sajnos az óriás kupé, a Calibra nem kapott GSi kivitelt, de ennek megvolt a maga oka.
Visszafogottan stílusos. A Calibra külsejét sokan félreértelmezték, és olyan látványelemeket aggattak rájuk, amik az ízlés határait feszegették. Alexander maradt a gyári külsőnél, visszafogott toldatokkal!

Nagyméretű sportkupé, gyárilag sportos Opel

Az Opel 1989 és 1997 között gyártotta a Calibrát a General Motors segítségével. A Calibra feladata a piacra betörő japán sportkupék méltó konkurensének felállítása volt. A Calibra már nem örökölte a GSi-kivitelt, de ennek oka az amúgy is sportos felépítése volt. A 2 literes sornégyesek közül a legerősebb a C20LET-kódú, turbós, valamint a 2.5 literes C25XE V6-os blokkja volt előbbi 207, utóbbi 170 lóerővel. A Calibra dinamikus beállítottsága viszont a ’90-es és 2000-es évek tuning fanatikusait is megihlette. Akkoriban terjedt el a ma már csak felesleges giccsparádénak tűnő tuning irányzat, annak ellenére, hogy az oldschool Opel tunerek még az igényesebbik csapatba tartoztak. Az Opel Calibrák akarva-akaratlanul túlméretezett bodykitek, spoilerek és neonok foglyai lettek, ami miatt elterjedt a „ritka, mint az igényes Calibra” szállóige. Ennek ellenkezőjét a mai, kifinomult tuningstílusok képviselői próbálják valamelyest felállítani, akik igyekeznek megmenteni a még nem kihajtott lelkű Calibrákat. Ebbe a csoportba tartozik Alexander is, aki egy turbós kupét vett kezelésbe, mint második Opeljét a családban.
A hátsó traktus is gyári hatású maradt, csupán az Irmscher kipufogódob árulkodik a növelt teljesítményről.

Az Ascona mellé egy Calibrát is

Alexander Opelek iránti szenvedélye nem a Calibrával kezdődött, hanem egy Opel Asconával. A projektautó persze megkapott mindent, amit egy German-stílusú Opelnek meg kell kapnia. Ezért a fehérorosz tuner ültetett futóművet, széles német felniket, kipucolt motorteret és nagyobb fékrendszert varázsolt autója alá. Miután késznek nyilvánította a projektet Alexander, nyilvánvalóvá vált, hogy Opel-függőségét még nem csillapította eléggé. Ezért nyúlt egy másik kedvenc típusához, a sokak által kedvelt és utált Calibrához. Egy 1992-es kupé beújítása után Alexander megrögzött célja az volt, hogy a Kelet-Közép-Európában lecsengő Calibra tuning világot 90 fokos szögben megfordítsa. Kevés gyári hatású (OEM) Opel Calibra készült amatőr tunerek kezei közül, többségük leginkább Németországban. Ezért Alexander bátran állíthatja, hogy Calibrája egyedüli Fehéroroszországban.
A német RH felnik modern változata a ZW3 tökéletesen passzol a már nem is olyan fiatal Calibra alá.

Az autó a teljes lakatolás, pucolás után egy BMW-türkiz árnyalatot kapott. A felfüggesztés egyedi állítható futóművet, nagyméretű féktárcsákat, egy i500-as B Vectra főfékhengerét, illetve féknyergeit kapta. A lepucolt kaszni 407 lóerőre feltornászott C20LET-blokkot takargat, amit egyedi vezérműtengelyekkel, kovácsolt dugattyúkkal, hajtórudakkal, új olajszivattyúval, hengerfejjel, valamint egyedi kipufogórendszerrel lett átalakítva. A Garrett 5557 turbófeltöltő Tial lefujószelepet, egyedi hűtést továbbá intercoolert kapott.
A forma, ami sokakat megfogott. Egyre többen kezdenek bele egy Calibra-projektbe a bagó használtautó áraknak köszönhetően.

A pont az i-re egy 17x8,5 valamint 9,5 colos RH ZW3-as felniszett volt, ami tökéletes összképet hoz össze az autóval. Alexander méltán lehet büszke különleges Opeljére, hiszen a sztereotípiákkal szembe ment, és egy OEM+ stílusú, nagyteljesítményű klasszikust sikerült kihoznia a kupéjából, országában talán elsőként és egyedüliként (egyelőre). Itthon te ismersz igényesen épített Calibrát? Ha igen, jöhetnek kommentben a képek. Forrás: