2017. október 20. | 06:27

Ha néztél az 1980-as években sorozatokat, biztos azon is gondolkodtál, hogyan tud ugratni KITT. Ha pedig véletlen ekkor voltál gyerek, akkor valószínűleg arról álmodoztál, hogy lesz egy ilyen autód. Igen, a KnightRiderről lesz szó.

A népszerű sorozat 1982 és 1986 között futott a tévében, és majdnem kilencven epizódon keresztül csodálhattad a szuperautó kalandjait, ami nem utolsósorban baromi jól nézett ki. Ez mindenekelőtt a matt fekete színnek és az orron pásztázó piros sugárnak volt köszönhető. Ez utóbbi egyébként nem csak amolyan mutatós díszítőelem volt, hanem egy szkenner, ami információkat küldött a központi számítógépnek, többek között ezért tudta vezetni saját magát KITT, de arra is képes volt vele, hogy blokkoljon egy másik autót. Kapaszkodj meg, a profi számítógépnek köszönhetően KITT reakcióideje 1 nanomásodperc volt, memóriakapacitása pedig 1TB, körülbelül mint egy mai átlagos notebooké, persze akkor ez még bődületes nagy számnak számított.

KITT extra funkciói

Legfontosabb programja az emberi élet védelme, de ami igazán látványossá tette, az a TurboBoost funkció, amivel sima felületről tudott ugratni; a SkiMod, aminek köszönhetően akár két keréken is biztosan vette a kanyarokat, no meg az SPM, vagyis szupergyors fokozat, amivel akár 480km/h sebességgel száguldhatott. Ha nézted a sorozatot, akkor tuti te is alig vártad, hogy valamelyik gombot megnyomja a nőcsábász Michael Knight, azaz David Hasselhoff. A filmben egyébként KITT több tucat dolgot tudott még, rakétát lőtt ki, csáklyázott, füst függönyt, könnygázt eregetett, tüskéket lőtt ki, magától irányította a forgalmat. A szuper számítógép képes volt életjel analízisre, a műszerfalon megjelent az alany vérnyomása és szívverése, de még beépített oxigénellátója is volt KITT-nek, amit víz alatt sem volt rest használni. Olyan mikrohullámokkal rendelkezett, amivel bármit össze tudott törni, de a telefonja szintén nagyon durva volt, amivel már a 80-as években mindenkit el lehetett érni,és még hosszan lehetne folytatni a sort. A külső borítása se volt semmi, egy úgynevezett Molekuláris Ötvözésű Héj (Molecular Bonded Shell) vette körbe, ami sejtelmesen se nem fém, se nem üvegszél volt, viszont gyakorlatilag sérthetetlen anyagnak számított. A négy évadot megélt sorozatból annyi derült ki, hogy három elem alkotta, de senki sem ismerte mind a hármat egyszerre, kérdés, hogy akkor hogy építették meg? Ezt most nem firtatnám, nézzük inkább a valóságot.

Miből lesz a csodabogár, azaz KITT

Egy Pontiac Trans Am típusú autóból, amit a General Motors alá tartozó Pontiac gyártott 1967 és 2002 között. Ez alatt az időszak alatt összesen négy különböző típusú modellel jöttek ki. Elég sikeres produkció volt, amit jól mutat az is, hogy nem csak a KnightRiderben került a filmvászonra, de az 1977-es Smokey és a Bandita című filmben is szerepelt egy. Az első generációt 1969-től gyártották, a másodikat 1970 és 1981 között, a harmadikat 1982 és 1992 között, végül a negyediket pedig 1992-től 1997-ig. Az utolsó generáció tagjai már 275 és 305 lóerőt tudtak, az LT1-es alumínium hengerfejes smallblocknak köszönhetően.Azért az 1982-es gyártmány, vagyis KITT eredetije is kiváló vasparipa volt a maga korában. Nyolchengeres, 5733 köbcentiméteres motor volt benne, 238 lóerős és állítólag 225 km/órás sebességre is fel tudott gyorsulni. Ma egy ilyen autót olyan 4 millió forintért lehet elcsípni, hogy akkor mennyibe került azt nem tudom, de a forgatás nem lehetett olcsó, mivel 23-at sikerült belőle totálra törni, és persze egy csomó más típusú autót is itt ért el a vég köszönhetően KITT-nek.

Hogyan tudott ugratni KITT?

Természetesen a valóságban KITT soha nem ugratott magától, mindig dobbantót használtak, amit aztán a filmen nem lehetett látni. Ráadásul nem is KITT szelte a levegőt, hanem egy speciálisan erre a célra épített kaszkadőr autó. Bukóketrecet, speciális lengéscsillapítókat, erősített alvázat tartalmazott, de ami a legfontosabb: nagyon könnyű volt, ezért tudott repülni akár tíz métereket is. Természetesen az önvezető autó is trükk volt akkoriban, egy George nevű, alacsony termetű ember kormányzott ilyenkor a műszerfal alatt.
Az önvezető jelenetek kulcsfigurája az alacsony termetű George volt

Érdekes, hogy a futurisztikus csodaautó koncepcióból nem sok minden valósult meg, bár lehet, hogy jobb is, hogy nem rakétákat lövöldöző, forgalmat megbénító kocsik száguldoznak a városokban. KITT önvezető módja az egyetlen olyan funkció, ami mára megvalósulni látszik. Ugyanakkor van egy dolog, ami nagyon is meghódította a világot, ez pedig Michael csodaórája, ami ma már mindenki számára elérhető okosóra formájában, igaz, kocsi nem jár hozzá.

Újraindul a KnightRider sorozat?

Idén derült ki, hogy David Hasselhoff, ha rajta múlna, újra megcsinálná a több mint harminc éve lezárult sorozatot. Elárulta, hogy A galaxis őrzőikettő forgatásán összebarátkozott James Gunn rendezővel, akivel megosztotta nagy ívű terveit, a rendező pedig egyáltalán nem zárkózott el a dolog elől. Ki tudja, lehet, hogy hamarosan újra örülhetnek a rajongók? Ha így lesz, remélem jobban fog sikerülni, mint a 2008-as próbálkozás, akkor mutatták be a történet folytatásának szánt mozifilmet, ami egyúttal egy új sorozat bevezető darabja is volt. Sajnos csúfos bukással végződött mindkettő, valahogy a nézők nem szerették meg az új főhőst, Mike Traceurt, Michael Knight fiát, sem pedig az új generációs KITT-et, a 3000-es Knight modellt.

Ilyen egy igazi KITT-rajongó

Christopher Palmer nem csak álmodozott róla gyermekkorában, de felnőtt fejjel meg is építette KITT-et. Egy eredeti Pontiac Firebird Trans Am autót alakított át, a munka pedig nem kevesebb, mint három évig tartott. Az igazság kedvéért el kell áruljam, csak az autó műszerfala és a világító orr lett tökéletes, a valóságos KITT nem tud ugratni és a forgalmat sem állítja le, legfeljebb csak akkor, ha lerobban. Rajongók egyébként a világon mindenütt vannak, nálunk is léteznek Knight Rider klubok, ahol a tagok fórumozhatnak vagy bepillantást nyerhetnek a film kulissza titkaiba. Természetesen Facebook oldala is van a sorozatnak, bár ez inkább vicces, mint érdekes.

Két KITT is magánkézben

David Hasselhoff nem csak színésznek, de üzletembernek is zseniális, ugyanis két KITT-et is eladott. Az egyik az eredeti volt, amit a forgatáson használtak, ettől még a 2000-es évek elején vált meg potom 28 millió forintos összegért. Az ár nem lett volna sok, de egy szmogszűrő berendezés hiánya miatt akkor nem lehetett forgalomba használni, mindenesetre valakinek így is kellett. A másik KITT 2014-ben lett értékesítve. Ennek semmi köze nem volt a filmes autóhoz, ha csak nem az, hogy hasonlított hozzá. A sorozat rajongói ajándékozták az autót David Hasselhoffnak és egy 1986-os Pontiac Firebird-ből lett átalakítva. Akár fel is háborodhatnál, hogy micsoda dolog ajándékot eladni, de ne tedd, mivel a vételár jótékonysági célra lett felhasználva, akárcsak a színész Bravo-díja, egy Harley–Davidson és egy dedikált Baywatch-dzseki, melytől szintén megvált David.