2017. január 09. | 19:05

Az önvezető autók egyre kevésbé tűnnek elérhetetlennek, futurisztikus álomnak, jelenleg több cég is igyekszik megvalósítani őket.

Az idő előrehaladtával egyre többször kerülnek be a hírekbe az önjáró autók, amikről mindenkinek van véleménye: valaki támogatja, mondván jót tesz a közlekedésnek, valaki ellenzi, azzal érvelve, hogy így oda lesz a vezetés élménye. Egyelőre nem kell attól tartanotok, hogy máról holnapra virradóra kötelező lesz benyomni az automata vezetés funkciót a volán mögött, de már létezik az önjáró autók technológiája, ami csak arra vár, hogy elterjedhessen. Ha önjáró autókról beszélünk, akkor a Google-t semmiképp se hagyhatjuk ki, hisz lényegében velük kezdődött minden. Szorosan kapcsolódik a témához a Google Street View szolgáltatása is, mert annak társfeltalálója, Sebastian Thrun és csapata fejlesztette ki 2005-ben a robotautót, amellyel megnyerték a Darpa Grand Challenge fődíját (és hát persze, ha előremutató a technológia, akkor az amerikai hadügyminisztérium is megdobta őket 2 millió dollárral). Viszont ezek után még hosszú időnek kellett eltelnie, hogy a közutakon is megjelenhessenek, és ennek sokszor nem is a technológia volt a kerékkötője, hanem a törvényi szabályozás. Először 2011. június 29-én engedélyezték Nevada államban az önvezető autók közúti forgalomban való részvételét, amit 2012. március 1-ével törvénybe is iktattak. De ez még mindig a Google által felszerelt autókra szorítkozott csupán, ugyanis külön felépítmény volt a Toyota Priusok tetején, amik lehetővé tették az autók önvezetését. 2015 során tesztelték is a Google önvezető autójának a rendszerét, és jóval biztonságosabbnak találták, mintha személyesen sofőr vezette volna az autókat. Bár nem volt balesetmentes a tesztidőszak, egyik baleset se a Google autóinak hibájából történt meg. Az egyik esetnél hirtelen pirosat kapott a Google autója, és a mögötte jövő nem tartotta be a követési távolságot, emiatt hátulról belement, míg a másik esetben manuális üzemmódban volt az autó a baleset idején, így nem is lehet ezt a rendszer számlájára írni. Nem csak a Google az egyetlen, akik az önvezető autók fejlesztésével foglalkoznak, a másik nagyágyú a high-tech autók terén eddig is nagyon sokat újító Tesla Motors. Ez a videó egy éve készült, demonstrációképp, mire is képes a rendszerük: [embed]https://www.youtube.com/watch?v=Forkb1TwJWQ[/embed] A Tesla Motors Model S-eibe épített önvezető rendszer működéséről számtalan videót láthattok a dash-cam felvételek jóvoltából, és nem egyszer ezeken a videókon tisztán látszik, hogy egy balesetet/veszélyes szituációt az önvezető rendszer hárít el, lévén a reakcióideje egy számítógépnek sokkal gyorsabb, mint egy embernek. Ennek ellenére már a Teslánál is történt súlyos baleset, viszont ott is csupán a részleges üzemmód volt bekapcsolva, és a baleset elemzése során arra jutottak, hogy a baleset körülményei miatt se a sofőrnek, se a rendszernek nem lett volna ideje elkerülni a balesetet. A baleset azért is történhetett meg, mert a Tesla robotpilótája alapjáraton ki van kapcsolva, azt külön utasítással lehet bekapcsolni, és a rendszer bekapcsolásakor felhívják a figyelmét a sofőrnek, hogy a robotpilóta csupán segédrendszer, használata közben is a kormányon kell tartani a kezet. A Tesla Motorstól azt nyilatkozták, hogy „világszerte 60, az USA útjain 94 millió megtett mérföldre jut egy halálos kimenetelű baleset. A Tesla Autopilot funkciója eddig valamivel több, mint 130 millió mérföldet tudhat maga mögött, és ez az első végzetes baleset, amiről tudunk”. A statisztika szerint tehát még egy ilyen gyerekcipőben lévő kutatási terület, mint az önvezető autók, már most jobb eredményeket produkál, mint az átlag sofőrök, és mi lesz még, ha folyamatosan javítják ezeket az önvezető rendszereket, a minél jobb hatásfok reményében? Mindenesetre ebből a válogatásból is látszik, hogy a Tesla rendszere tényleg hatékonyan kezeli a balesetveszélyes helyzeteket: [embed]https://www.youtube.com/watch?v=JwknRVjUBCg[/embed] A Volvo is képviselteti magát az önvezető autók területén, jelenleg a Concept 26 néven dolgoznak egy terven, ami egy felsőkategóriás robotpilótával felszerelt darabnak ígérkezik. A Volvo ügyvezető igazgatója, Håkan Samuelsson úgy nyilatkozott, hogy 2035-re a közúti balesetek akár 80%-kal is csökkenhetnek, hála az önvezető rendszereknek, és ott, ahol a baleset elkerülhetetlen, a rendszer hipergyors válaszreakciója miatt minimálisra lehet csökkenteni a károkat. Ez a sofőröknek mindenképpen jó hír, ellenben a biztosítási cégekkel! Hiszen ha drámain lecsökken a közúti balesetek száma, úgy a biztosítások árai is csökkennek, ezáltal a piacuk szűkülni fog. Különböznek az önvezető rendszerek a szerint, hogy milyen metódus szerint érzékelik maguk körül a környezetet, és hogyan dolgozzák fel az adatokat. Egy magyar cég, az AdasWorks is részt vesz a fejlesztésekben, és a hírek szerint, a rendszerük olcsóbban gyártható, mint a versenytársaké. A már korábban említett Google önvezető autójában egy kb. 20 millió forint értékű speciális lézeres érzékelő gyűjti az adatokat, míg az AdasWorks egy olyan rendszert fejlesztett ki, ami drága eszközök helyett simán kamerák adataira épül. Az adatokat a videókártya-gyártó Nvidia chipjei dolgozzák fel, emiatt a megoldás jóval olcsóbb lehet a konkurenciáénál. Az AdasWorks állítása szerint az alaprendszerük ára, ami egy kamerát és egy chipet tartalmaz, mindössze 150 dollár (kb. 43-44 ezer forint), míg a top rendszerük ára 500 dollárnál (kb. 146 ezer forint) tetőzik. A magasabb felszereltség 12 kamerát tartalmaz, amivel az egész teret belátják az autó körül, így arra az esetre is felkészülnek, ha az egyik kamera összepiszkolódna, vagy bármi más okból nem tudna képet közvetíteni. Egy ilyen rendszer esetében a holttér lényegében kiküszöbölhető. Az AdasWorks átalakított C-osztályú Mercedes önvezető autója a Hungaroringen mutatja be a rendszer működését: [embed]http://videa.hu/videok/origo/jarmuvek/adas-works-automatizalt-magyar-auto-xsjU7UkXmqAFdOYe[/embed] Ez nagyon hasonlít az elektromos autók esetére, ahol az újabb és újabb technológiai fejlesztések hatására egyre olcsóbban juthattok elektromos járműhöz, úgy az önvezető rendszerek olcsóbbá válása is segíti majd az elterjedésüket. Ahhoz, hogy tömegével láthassatok az utakon önvezető autókat suhanni, akár egy science-fiction filmben, még el kell telnie egy kis időnek. Egyrészt még mindig csak fejlesztési státuszban van a legtöbb autógyárnál, másrészt arra is szükség van, hogy a jelenlegi autóparkot lecserélje a lakosság. A világ különböző országairól mellesleg egy nagyon jó gazdasági mutató is az országon belül található autók átlagéletkora, sajnos ez Magyarországon 11 év fölött van. Így még ha most be is indulna egy hatalmas vásárlási láz az önvezető autók iránt, és mindenki csak ilyet venne, nálunk még így is 11 évnek kéne eltelnie jelen állás szerint, hogy az utak nagyobb részén önvezető autók közlekedjenek. Az önvezető autók léte nem pusztán csak a sofőrök komfortját hivatott biztosítani. Pusztán gazdasági szempontból nézve a dolgot, hatalmas változást hozhat be például a szállítmányozásban. Hiszen egy sofőrnek meg van határozva, hogy naponta hány órát vezethet, a többit pihenésre kell fordítania. Egy önvezető rendszer esetében nem kell ilyesmivel számolni, segítségével akár 24 órán keresztül is úton lehet a teherszállító, ezáltal jócskán lecsökkentve a szállítmányozáshoz szükséges időt nagyobb távok esetén. De a gazdasági megfontolások mellett az ökológiai okokat se árt végigvenni, ha az autók automatizálásáról van szó. Most augusztustól indított el Szingapúrban egy hat darab önvezető autóból álló flottát a nuTonomy nevű vállalat. Egyelőre még sofőrrel futnak a taxik, arra az esetbe, ha közbe kéne avatkozni, de a cég jelentős bővülést tervez az elkövetkező években, és a jelenlegi 6,5 négyzetkilométeres területet is bővítenék, ahol a szolgáltatást igénybe lehet venni. Hosszabb távon akár az autók számában is csökkenést hozhat az önvezető rendszerek elterjedése, kombinálva autó-megosztó szolgáltatásokkal. Így azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy a szingapúri autók száma a harmadára, 300 ezerre csökken. Egy ilyen mértékű csökkenés már nagyon jótékony hatással lehet a környezetre is (elsősorban a levegő minőségére), hiszen a kevesebb autó kevesebb kipufogógázzal jár. És a végére egy kis érdekesség, avagy a nagyoknak se sikerülhet elsőre minden zökkenőmentesen! A Tesla Model S ellenfelének szánt Faraday Future FF91-es autójának bemutatóján mutatták be az autó önvezető rendszerét, több-kevesebb sikerrel: [embed]https://youtu.be/h_HtWtt_6Nc[/embed]   Forrás: