2017. október 05. | 18:29

A 20 évvel ezelőtti saját sebességrekordjukat szeretnék nem kis mértékben megdönteni a Bloodhound SSC-vel, a pilóta ugyanaz az Andy Green, aki 20 éve is volt

Nagy többségében akik szeretik az autókat, a sebességhez se úgy állnak, mint az átlag, de még ha nem is őrülnek meg a lóerők, gyorsulás és végsebesség száraz adataitól, tisztelettel adóznak azok előtt, akik az ember és a gép határait feszegetik. Nem véletlenül írtam már cikket, hogy alakult az idők folyamán a szárazföldi sebességrekord, milyen technológia szükségeltetett (a halált megvető bátorságon kívül) ahhoz, hogy valaki a Guinness-rekordok könyvében szerepelhessen, mint a leggyorsabb a földön.
A Bloodhound SSC már sokkal karcsúbb elődjénél, ami nagy előny aerodinamikai szempontból

A jelenlegi rekord nemrégen töltötte be a 20. születésnapját, ugyanis 1997. szeptember 25-én Andy Green, a RAF (vagyis Royal Air Force, a brit Királyi Légierő) tisztje 1227.985 km/h-s szuperszonikus sebességet ért el a nevadai Black Rock sivatagban a ThrustSSC-vel. A rekordhoz az F4 Phantom II vadászgépekben alkalmazott hajtóművekre volt szükség, egyből kettőre, amik másodpercenként 18.2 liter üzemanyagot égettek el 110 EZER lóerős teljesítmény mellett! Richard Noble, korábbi szárazföldi sebesség Guinness-rekorder volt a projekt vezetője, aki azóta se hagyott fel a csúcsdöntéssel.
A korábbi rekorder, a Thrust SSC

Már a korábbi cikkemben is írtam, hogy a következő lehetséges csúcsdöntő, a Bloodhound SSC is olyan fázisban van, hogy alacsony sebességű teszteket végezzenek vele (értsd, potom 320 km/h). Azóta az ütemterv egy kicsit megcsúszott, így nincs esély rá, hogy októberben megtörténhet az újabb rekorddöntés. A Bloodhound SSC karcsúbb felépítésű, mint elődje, de emellett még hihetetlenebb műszaki jellemzőkkel rendelkezik. Van benne például egy V8-as kompresszoros 800 LE-s Jaguar motor… aminek csak az a dolga, hogy üzemanyagpumpaként üzemeljen! A valódi hajtást két Eurofighter Typhoon vadászgép hajtómű, valamint egy Nammo rakéta biztosítja, összességében 135 ezer lóerőt produkálva.
A Bloodhound SSC hajtóművét egy 800 LE-s Jaguar motor pumpálja üzemanyaggal és oxigénnel

A teszthelyszín viszont változott, áttették a dél-afrikai Hakskeenpanbe, ugyanis csak itt megfelelőek a feltételek egy ilyen mértékű rekordhoz, de itt is csak kizárólag július – november között. Ellenben 1.600 km/h-nál a legkisebb hiba is végzetes lehet, így a csapat gondosan mérlegelve inkább elhalasztotta a rekorddöntést, amire várhatóan 2018 őszén kerül sor. Ennek ellenére már kiadtak két kis rövid videót, amolyan ízelítőnek, mik is történnek most a Bloodhound SSC csapatának háza tájékán. Ezen például a ThrustSSC-nél is sikeresen teljesítő, ezért 20 év után újra a Guinness-rekordért csatasorba álló Andy Green látható, amint először száll be a Bloodhound SSC pilótafülkéjébe:

Ezen pedig a hajtóművet tesztelik, utánégetővel, nagy teljesítményen (vigyázat, HANGOS!):

Kicsit csalódott vagyok, hogy nem kerül sor idén a rekorddöntésre, de ha jövőre összehozzák, mindenképp nézni fogom majd live stream-en! Legalábbis nagyon remélem, hogy élőben is adni fogják valahol, legalábbis nem ez lenne az első ilyen alkalom. Emlékszem, még 2012-ben néztem, ahogy Felix Baumgartner 39 ezer méteres magasságból ugrott, megdöntve ezzel egy 52 éves rekordot. Azóta már Baumgartner rekordját is megdöntötték 2 évvel később, de nyilván egy kétéves rekord megdöntése nem kapott akkora médiahype-ot, mint egy 52 évesé.

Talán a több, mint 20 éves rekord megdöntésére irányuló kísérlet elegendő lesz a hatalmas felhajtáshoz!

Forrás:

Motortrend