A Sotheby’s-en találtam ezt az 1954-es csodás roadstert, ami az első üvegszálas karosszériával készült Amerikában gyártott autó. Hiába szép, anno hatalmasat bukott!

A Kaiser Darrin a maga nemében igazi veterán autókülönlegesség, aminek fura módon az oka éppen az, hogy a hatalmas piaci bukta miatt mindössze 435 darab készült belőle. Ezért aztán a tulajdonosa, ha sikerül a licit, akár 120 ezer dollárt is kaphat most érte, ami nagyjából 30 millió forintot jelent. Ha az autót gyártó Kaiser Motors akkori értéken számolva ennyit kapott volna az autóiért anno, valószínűleg nem dől dugába az egész Kaiser Darrin projekt. Úgy tűnik, Howard Darrin holland tervező és Henry J. Kaiser autógyáros tökéletesen rossz időben jött ki egy remek autóval, ami az üvegszálas karosszériát illetően mindenképp megelőzte a korát.  

Henry J. Kaiser arra számított, hogy a világháborút követően erőteljesen nő majd az autók iránti kereslet, ugyanis a háború alatt a kormányzat gyakorlatilag leállította a polgári autógyártást, hogy minden kapacitás a hadsereget szolgálhassa ki. Első lépésben kibérelték a Ford egyik Detroit melletti gyáregységét 1945-ben, majd az itt szerzett tapasztalatokra építve saját üzemet húztak fel Michiganben.

A Kaiser Darrin azonban csúfosan megbukott, egyrészt mert drága volt, másrészt mert akkoriban nem lehetett óriási darabszámban eladni sportautókat az USA-ban. Az sem tett jót az üzletnek, hogy ugyanebben a szegmensben ott volt már az 1916 óta működő amerikai Nash Motors Company, de a brit Standard Motor Company által gyártott, lényegesen olcsóbb Triumph TR2 sportkocsi is megnehezítette Darrin és Kaiser életét. Ráadásul ott volt a Ford Thunderbird és a Chevrolet Corvette is, amelyekkel szépségben nagyon nehéz volt felvenni a versenyt egy frissen induló, tapasztalatlan autógyárnak.   

Érdekes, hogy egy 1955-ös, csodálatos állapotú Triumph TR2-est most 61 ezer dollárért kínálnak a Classic Driver oldalon, vagyis a két autó közötti árkülönbség máig megmaradt. A TR2-ből összesen 8636 darabot építettek a britek 1953 augusztusa és 1955 szeptembere között, ezek nagy része pedig az USA-ban talált gazdára. A TR2 remek autó volt a maga korában, ráadásul jó áron kínálták, sikerét pedig mi sem mutatja jobban, mint hogy a Triumph TR sorozatot egészen 1981-ig élt.

A Kaiser Darrin rövidke pályafutása tehát nagyrészt az autó borsos árának tudható be, ami azért is furcsa, mert Kaiser eredetileg a középosztálynak akart autókat készíteni elérhető áron, ám mivel számos technikai újdonságot belepakoltak, a költségek elszaladtak. Elsőkerék-meghajtásúak voltak, önhordó karosszériát kaptak, és elsőként az USA-ban gyártott autók közül ez készült üvegszálas karosszériával.

Az értékesítési számok nem jöttek, ráadásul a gyártás sem ment zökkenőmentesen, a pénzügyi problémák miatt pedig hamar leállították a gyártás, ezért az öt prototípuson kívül mindössze 435 darab Kaiser Darrin készült el. A Sotheby’s által kínált autó ezek egyik szépen felújított, karbantartott, eredeti színnel újrafestett darabja. Ennél a kocsinál nem számolhatunk be kalandos életútról, mindössze két tulajdonosa volt, az utóbbi 1957-ben vásárolta meg, vagyis 61 éve van nála. A tétel leírása alapján az elmúlt 10 évben kéthetente egyszer vezették, vagyis a vevő akár haza is furikázhat vele.

Forrás:

  • Címkék:
  • Top