Amerikai vizsgálatok szerint akár 2-3-szor nagyobb a halálos baleset esélye akkor, ha egy SUV vagy egy pickup gázol, mint amikor más fajta járművel történik a dolog.

Tavaly 46 százalékkal több gyalogosgázolás történt az Egyesült Államokban, mint 2009-ben, a halálos áldozatok száma pedig 2017-ben elérte a hatezret. A Detroit Free Press és az USA Today Network vizsgálatának eredménye azt mutatja, hogy a növekedésért jórészt az európai és az amerikai vásárlók nagy kedvencei, a SUV-ok és a pickupok felelősek. Az USA-ban tavaly az érékesített új autók 42 százaléka már SUV vagy pickup volt, ami egészen brutális, 39,5 százalékos növekedés a megelőző évhez képest. A SUV-ok iránti lelkesedés fő nyertesei a japán autógyártók: legnagyobb darabszámban 2017-ben a Toyota RAV4 fogyott, amit a Nissan Rogue és a Honda CR-V követett.
Nissan Rouge – az egyik legnépszerűbb SUV az USA-ban

Az Egyesült Államokban a legalább 200 ezer lakosú nagyvárosokban nőtt leginkább a halálos kimenetelű gyalogosgázolások száma, ezek közül is Detroit a legveszélyesebb, ahol 34,5 ilyen haláleset jut 100 ezer lakosra. A legveszélyesebb települések listáján előkelő helyen szerepel még Newark, Miami, Tampa, St. Louis és Phoenix is. A SUV-ok veszélyességére már 2015-ben figyelmeztetett az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (National Highway Traffic Safety Administration), ugyanis miközben a gyalogosgázolások 30 százalékában volt érintett SUV vagy pickup - ami korrelál ezek piaci részesedésével -, addig a halálos kimenetelű baleseteknél 40 százalékos volt az arányuk. A hatóság 12 különböző tanulmányon alapuló jelentése szerint a helyzet még súlyosabb, eszerint 2-3 -szor nagyobb az esélye annak, hogy egy SUV-val vagy pickuppal elgázolt gyalogos meghaljon, mintha más fajta járművel történne a baleset.
Sok baleset a gyalogosok figyelmetlensége miatt történik

Emiatt a közlekedési hatóság bejelentette, hogy az Euro NCAP-hoz hasonlóan az USA-ban is pontozzák majd az autók gyalogosvédelmét, amit elvileg 2019-től tettek volna kötelezővé. A bevezetést azonban elhalasztották, amire az NHTSA egyelőre nem adott magyarázatot, de állítólag az autógyártók ellenállása okozza a késlekedést. Persze hiba volna kizárólag a SUV-okat és a pickupokat hibáztatni az egyre több halálos kimenetelű gyalogosgázolás miatt, mert statisztikák szerint az áldozatok jelentős része figyelmetlen volt, vagy éppen alkoholos befolyásoltság alatt állt, amikor bekövetkezett a tragédia. Az autógyártók védelmében mindenképp meg kell említeni, hogy mind több autóban működik vezetést segítő szolgáltatás, mint például az ütközésre figyelmeztető vagy az automatikus vészfékező rendszer, amelyek csökkenthetik a baleseteket.

Néhány népszerű SUV és pickup gyalogosvédelme az Euro NCAP szerint:

  • Toyota RV4 (2013): 66%
  • Honda CR-V (2013): 68%
  • Nissan X-Trail (2014): 75%
  • Ford C-MAX (2017): 59%
  • BMW X3 (2017): 70%
  • Jaguar E-Pace (2017): 77%
  • Porsche Cayenne (2017): 73%
  • Skoda Karoq (2017): 73%
  • VW T-Roc (2017): 79%
  • Mazda CX-5 (2017): 78%
  • Audi Q5 (2017): 73%
  • Toyota Hilux (standard, 2016): 73%
Adatok forrása: EuroNCAP; Alapjárat.hu gyűjtés A modell neve mögötti évszám a tesztelés évét jelöli. Forrás: