Rendkívüli ülésen döntött a fővárosi közgyűlés a dízelautókra kivetett behajtási díj bevezetéséről a Hungária körgyűrűn belül, valamint Buda központi területein.

Rendkívüli ülésen, sürgősségi eljárásban döntött a Fővárosi Közgyűlés a dízelüzemű járművekre kivetendő behajtási díj – közkeletű nevén dugódíj – bevezetéséről Budapest belső területén. A rendelet nem határoz meg türelmi időt, így a szabályszegő járművek tulajdonosai április 2-től súlyos bírságra számíthatnak. A gyors, gyakorlatilag előkészítés nélkül meghozott döntés hátterében az áll, hogy a 4-es metró uniós támogatásának egyik feltétele volt a dugódíj bevezetése, Tarlós István főpolgármester pedig nem kockáztatja a Kohéziós Alapból kapott 180 milliárd forint egy részének esetleges visszafizetését. Az eredeti javaslat szerint még minden belső égésű motorral hajtott járműre kivetették volna az új adónemet, ám ezt végül a képviselők elvetették, mert ehhez a budapesti tömegközlekedés kapacitásait sok viszonylatban meg kellett volna többszörözni, amire a közlekedési társaság a rendelkezésre álló rövid idő alatt képtelen volna. Felmerült az ötlet, hogy a legkorszerűbb, Euro 6-os környezetvédelmi besorolású autók mentességet kapjanak, ám végül ezt is leszavazták, mert ennek ellenőrizhetőségét nem látták biztosítottnak a politikusok. A mentőkön, tűzoltókon és rendőrségi járműveken kívül mindössze két kivételt határoztak meg a jogalkotók. Eszerint a taxik, valamint – előzetes regisztrációt követően – az élelmiszert szállító dízel kisteherautók díjmentesen hajthatnak be Budapest központi területeire, ám csak abban az esetben, ha vállalják, 24 hónapon belül korszerűbb, benzines járművet vásárolnak helyette vállalkozásuk számára. Az egyszeri behajtást biztosító jegy ára minden esetben az aktuális BKV vonaljegy ára lesz, míg a havi és az éves jogosultságokért 5, illetve 40 ezer forintot kell fizetnie az autósoknak. A dugódíj fizetési rendszerének hátterét – az e-matricákhoz hasonlóan – a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. biztosítja, ezért a BBD e-matricák a töltőállomásokon és a nemzetiutdij.hu oldalon keresztül egyaránt megvásárolhatók lesznek. Szakemberek véleménye szerint kérdéses, hogy az önkormányzati rendelet betartását mennyire sikerül hatékonyan ellenőrizni, ám az ellenőrzéssel megbízott Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. közleménye szerint 2018 közepére kiépül az ehhez szükséges kamerarendszer. A teljes egészében magyar fejlesztésű megoldás lényege, hogy kamerák folyamatosan figyelik a fizetős övezetbe behajtó járműveket, amelyek közül rendszám alapján kiszűrik a dízelmeghajtásúakat, majd ellenőrzik, hogy a jármű az adott időszakra rendelkezett-e behajtási jogosultsággal. A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. arra számít, hogy a kezdeti időszakban gyakoriak lesznek a szabálysértések, ezért áprilisban nem postázzák azonnal a bírságokat, hanem megvárják a hónap végét, és az összes csekket egyszerre postázzák. Így előfordulhat, hogy májusban valaki több bírságot is kap egyszerre! Nem mellesleg kellemes április elsejét kíván az Alapjárat csapata! Ezt benézted 😉👌