2018. június 05. | 12:33

Nem, nem kapok éppen stroke-t viszont tudom, hogy sokan olvastok angol nyelvű cikkeket is, itt egy kis segítség, hogy mi mit jelent.

Bár Magyarországon véleményem szerint nincs hiány autós magazinokból, mégis biztos vagyok benne, hogy sokan olvastok külföldi oldalakat is, ahol pedig olyan nemzetközi megnevezésekkel találkozhatsz, mint az ICE, HEV, PHEV stb. Ezek mind rövidítésekből adódó betűszavak amelyek alap autós fogalmakat takarnak. Az elektromos és hibrid autók megjelenésével bekerültek a köztudatba olyan betűszavak, amelyek nem biztos, hogy elsőre ismerősen csengenek, ha pedig mégis, akkor biztos, hogy nem azt jelentik, mint amire eddig használtad őket. Pedig nagy valószínűséggel már az összes fogalmat használtad, de nem így nevezted. Nem is szaporítanám feleslegesen a szót, jöjjenek a legsűrűbben használt betűszavak.

ICE – Internal Combustion Engine

Tehát nem jég, hanem belső égésű motor. Valószínűleg nálad is az zakatol, vagy zakatolt ezelőtt pár évvel. Ezek a motorok benzinnel, dízellel, bioüzemanyaggal, de akár természetes gázokkal is működhetnek. Ezek a motorok teszik ki még a mai napig az úton közlekedő autók nagyobb százalékát. Bár a mai belsőégésű motorok sokkal hatékonyabbak, mint kezdeti verzióik, és a károsanyag-kibocsájtásuk is jóval kisebb, be kell látni, hogy nem megújuló energiaforrásokat használnak és nem lehetnek végső megoldások a közlekedésre. Működési elvük minden esetben ugyanaz, a motorban ég el az üzemanyag és az abból felszabaduló energia hajtja a járművet.

HEV – Hybrid Electric Vehicle

Azaz a hibrid elektromos jármű. A legelterjedtebb alternatív meghajtással működő típus, amit az utakon láthatsz, legyen szó akár az USA-ról, akár Magyarországról – a Toyota Prius a legjobb példa erre – a meghajtás két komponensből tevődik össze, egy elektromos motorból és egy belsőégésű egységből. Ezt a kétfajta hajtásból álló rendszert hívjuk hibrid hajtásláncnak. Minden HEV-hajtásláncnak lehetnek különböző funkciói, az alap séma mindig ugyanaz. Egy HEV minden esetben képes teljesen elektromos, hibrid és klasszikus belsőégésű hajtással közlekedni. Az akkumulátorok többféle módon is tölthetőek. Van lehetőség az elektromos generátor működtetésére a belsőégésű motor használata közben. Ekkor az ICE kinetikus energiáját elektromos energiává alakítják különböző energia rendszereken keresztül, mint például a regeneratív fékek.

PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles

A plug-in hibrid, ami valójában szinte megegyező egy teljesen mezei hibrid hajtáslánccal. A legfőbb megkülönböztető tulajdonság azonban, hogy a plug-in hibridet már nem csak az elektromos generátor vagy az ICE segítségével lehet feltölteni. Léteznek kifejezetten erre kialakított töltőállomások, de akár a saját otthonában is töltheti egy fali töltőről a tulajdonos. Amikor pedig az elektromos akkumulátorok lemerülnek, átvált a rendszer a hagyományos hibrid hajtásmódra. Ilyen plug-in hibrid például az Audi A3 sportback e-tron.

BEV – Battery Electric Vehicle

Tehát a teljesen elektromos jármű, amelynek energiáját egy elektromos hajtáslánc és akkumulátorpakk, vagy pakkok biztosítják. Nincsen belső égésű motor vagy üzemanyag tartály, és a töltést, mint azt a PHEV esetében külső egységről kell megoldani. Ezek között az autók között jelenleg hatalmas a szórás, hiszen gyerek cipőben járó technológiának számít egyelőre. A hatótávok és a teljesítmény elég sokrétű. Ebből adódóan a töltési idők sem egyeznek meg, sőt mostanra már töltő és töltő között is van különbség. A leggyakoribb két teljesen elektromos jármű a Nissan LEAF és a Tesla Model S. Forrás: