home Verseny F1-es versenypálya az óvárosban

F1-es versenypálya az óvárosban

10 people like this.

Az Azeri Nagydíj még Bernie Ecclestone ötlete néhány évvel ezelőtt, majd valóság lett belőle. Sok tekintetben érdekes és nehéz pálya vált belőle, mely az óvároson is keresztülhalad.

Társszerző: Tóth Krisztián Márk

Azerbajdzsánról nem igazán az autósport jutott az eszébe az embereknek. Alig egy évtizede még egy rendes tévéközvetítés is meghaladta az ország képességeit, 2017-ben pedig ezen a pályán zajlott az idei szezon egyik legjobb versenye. Azt kell mondjuk, hogy nagy a kontraszt.

A bakui F1-es pálya ötlete Bernie Ecclestone fejéből pattant ki, aki a híres és állandó tervezőjét, Hermann Tilkét bízta meg az újabb mű megvalósításával. Tilkét sok vád érte a már fantáziátlan vonalvezetések tervezése miatt, részben jogosan, részben pedig nem. Mindenesetre a Baku szívében található versenypálya elég extrémre sikeredett. Több terv is volt a vonalvezetésre, végül a legmerészebbet választották.

Azeri Nagydíj: Baku belvárosa elképesztő helyszín, a Forma-1 egyik ékköve
Azeri Nagydíj: Baku belvárosa elképesztő helyszín

A főváros központjában helyet kapott aszfaltcsík igazi városi pálya, annak minden előnyével és nehézségével. Az óváros történelmi helyszínein kígyózó aszfaltlabirintus több mint 6 km hosszú, 20 kanyar található rajta, és az előzetes számítások alapján is a világ egyik leggyorsabb Forma-1-es pályájaként híresült el.

Ezt támasztja alá az első bakui versenyhétvége nem hivatalos rekordja a Mercedes mérése alapján, ami Valtteri Bottas nevéhez fűződik: a finn pilóta 378 km/h sebességig gyorsult a 2,2 km-es célegyenesben, ami valljuk be igencsak szédületes. A pilóták itt körülbelül húsz másodpercen keresztül mennek tövig nyomott gázon, ami gépnek, embernek, gumiabroncsoknak egyaránt különleges terhelést jelent, nem beszélve a mérnöki munkáról, a pályának ugyanis vannak kevésbé gyors szakaszai is.

Ami nem túl „vidám” az azeri „Tilke gyereknek”, a régi bástyánál fekvő hírhedt nyolcas-kilences kanyarkombináció tölcsére. A pálya ezen része sokáig aggályos volt, maguk a pilóták is idegenkedtek tőle, sőt a tavalyi futamon igencsak óvatosnak tűnt mindenki. Az ok, hogy mindössze másfél autónyi a hely, és ez a „félsz” idén is felütötte a fejét.

Azeri Nagydíj: A pálya legnehezebb része, Lewis Hamiltonnak is
Azeri Nagydíj: A pálya legnehezebb része

Olyannyira, hogy Sergio Perez javaslatára egy nap alatt átalakították a kerékvetőket, engedve a pilóta extra kérésének. Mint minden, ez is megosztja a Forma-1 világát, a rajongókat és szakértőket egyaránt. A legendás Sir Stirling Moss így vélekedett a témáról, még a pálya átadása előtt:

„Attól lesznek izgalmasak a futamok, ha közel vannak a falak, és nincsenek bukóterek, ahová menekülni lehet. Aprócska hiba és máris kiestél a versenyből. Az ilyen utcai pályákon dől el, ki tud adott helyzetben a legprecízebb lenni, kik a mezőny legfelkészültebb és legkiegyensúlyozottabb versenyzői!”

Nos, neki lett igaza. Minden negatív felböffenés ellenére Baku az egyik legszínesebb helyszín a száguldó cirkusz naptárában! Az idei futamon történt incidens Vettel és Hamilton között sokáig emlékezetes marad. Természetesen 2018-ban is visszatér a mezőny Bakuba.

Fotók: F1

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat