2017. december 08. | 16:28

Az Azeri Nagydíj még Bernie Ecclestone ötlete néhány évvel ezelőtt, majd valóság lett belőle. Sok tekintetben érdekes és nehéz pálya vált belőle, mely az óvároson is keresztülhalad.

Társszerző: Tóth Krisztián Márk

Azerbajdzsánról nem igazán az autósport jutott az eszébe az embereknek. Alig 10 éve még az is gondot okozott nekik hogy egy TV-s közvetítést gond nélkül megoldjanak, 2017-ben pedig ezen a pályán zajlott az idei szezon egyik legjobb versenye. Azt kell mondjuk, hogy eléggé nagy a kontraszt. A bakui F1-es pálya ötlete Bernie Ecclestone fejéből pattant ki, aki a híres és állandó tervezőjét, Hermann Tilkét bízta meg az újabb mű megvalósításával. Tilkét sok vád érte a már fantáziátlan vonalvezetések tervezése miatt, részben jogosan, részben pedig nem. Mindenesetre a Baku szívében található versenypálya elég extrémre sikeredett nehéz kanyarokkal és egy hatalmas célegyenessel. Több terv is volt a kalapban a pálya vonalvezetésre, végül a legmerészebbet sikerült kiválasztani. 

A főváros központjában helyet kapott aszfaltcsík igazi városi pálya, annak minden előnyével és hátrányával. Az óváros történelmi részeit átszelő aszfaltlabirintus több mint 6 km hosszú, 20 kanyar található rajta, és az előzetes számítások alapján is a világ egyik leggyorsabb Forma-1-es pályájaként híresült el. Ezt hivatott megerősíteni az első bakui versenyhétvége nem hivatalos rekordja a Mercedes mérése alapján, ami Valtteri Bottas nevéhez fűződik: a finn pilóta 378 km/h sebességig gyorsult a 2,2 km-es célegyenesben, ami valljuk be igencsak szédületes. A pilóták itt körülbelül húsz másodpercen keresztül mennek padlógázon, ami gépnek, embernek, gumiabroncsoknak egyaránt különlegesen nagy terhelést jelent, nem beszélve a mérnöki munkáról, a pályának ugyanis vannak kevésbé gyors szakaszai is. Ami nem túl „vidám” az azeri „Tilke gyereknek”, a régi bástyánál fekvő már most hírhedt nyolcas-kilences kanyarkombináció. A pálya ezen része sokáig aggályos volt, maguk a pilóták is idegenkedtek tőle, sőt a tavalyi futamon igencsak óvatosnak tűnt mindenki. Az ok, hogy mindössze másfél autónyi a hely, és ez a „félsz” idén is felütötte a fejét.

Sergio Perez odavágta a falhoz a Force Indiát ebben a kanyarkombinációban, majd tett egy nyilatkozatot ami szerint az adott szakasz veszélyes a rosszul lerakott kerékvetők miatt is. A pálya vezetősége és a bírák pedig meghallották a mexikói pilóta hangját és egyetlen nap alatt megváltoztatták a pálya vonalvezetését. A legendás Sir Stirling Moss így vélekedett a témáról, még a pálya átadása előtt:

 

„Attól lesznek izgalmasak a futamok, ha közel vannak a falak, és nincsenek bukóterek, ahová menekülni lehet. Aprócska hiba és máris kiestél a versenyből. Az ilyen utcai pályákon dől el, ki tud adott helyzetben a legprecízebb lenni, kik a mezőny legfelkészültebb és legkiegyensúlyozottabb versenyzői!”

Nos, neki lett igaza. Minden negatív kritika ellenére Baku az egyik legszínesebb helyszín a száguldó cirkusz naptárában! Az idei futamon történt incidens Vettel és Hamilton között sokáig emlékezetes marad. Természetesen 2018-ban is visszatér a mezőny Bakuba. Fotók: F1

  • Címkék:
  • F1