2018. április 27. | 13:20

A BMW i-modellcsaládja csupa merészség. Nem meglepő tehát, hogy az i3 REx megosztó kinézetével, hatótávnövelő robogó-motorjával, szemben nyíló hátsó ajtajaival számos városlakó kedvencévé vált.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
BMW i3 REx - 18.8 kWh
Előnyök
Gazdaságos
Formabontó
Dinamikus
Hátrányok
Drága alapár
Gyenge zajszigetelés
Nehéz kiszállás hátulról

A tesztautót a Magyar Autókereskedőház Zrt. biztosította – https://www.mahzrt.hu/

A BMW 2011-ben többek között egy koncepcióautó formájában vetítette elő jövőbeni terveit, melyben a környezettudatosság igen fontos szerepet játszott. A BMW i3 Concept már akkor kimagaslott az elektromos, városi kisautók szegmenséből merész formavilágával, újrahasznosítható matériáival. A 2013-ban gyártósorra került i3 megmaradt szinte teljesen ebben a formában, majd 2014-ben Magyarországra is megérkezett az i-almárka sportos üdvöskéjével, az i8-cal!

BMW i3 Concept 2011-ből

BMW i3 Concept 2011-ből

 

Tesztalanyom egy első generációs i3, mely 2017-ig a világ harmadik legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autója volt, abban az évben pedig meg is újult, a 60 Ah-ás akkumulátorcsomag több mint másfélszeresére, 94 Ah-ásra cserélődött. Ezt utólag is be lehet szerezni a régebbi modellekbe, hiszen a méret nem változott, azonban a 7 000 eurós felár sokakat eltántoríthat ettől.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

Mellesleg a REx változat nem az osztrák négylábú kopóra utal, hanem a Range Extended rövidítése, ami egy hatótáv-növelt változat, ahol az elektromos hajtás mellett egy benzinmotor is található. De erről picit később!

BMW i3: Szemtelenül csinos

Mint már említettem, 2011-ben nagy hüledezést keltett az i3 kinézete, amit nagyon bátran prezentáltak, végül is ha már elektromos autót készítenek akkor az legyen igenis megkülönböztethető. Szerintem illik az i-modellek arculatához a bevállalós, vagány külső, a kasztni már-már érthetetlen részletei. Az i3 esetében megtehették, hogy rövid orr-részt rajzolnak, szemben nyílnak a hátsó ajtók, eltűnt a B-oszlop, negatívum viszont, hogy a hátsó ablakokat sem kidönteni, sem leereszteni nem lehet.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

Hátra a beszállás elsőre jó murinak tűnik, azonban a kiszállás már meglehetősen körülményes, sőt csak akkor lehet kinyitni a hátsókat, ha az elsőket előtte kitártad. Ekkor figyelhetők meg a szénszálas kasztni részletei, amik kicsit gagyinak hatnak, de fogadjuk el, hogy az autó utolsó eleme is környezetbarát, hiszen 95%-ban újrahasznosítható anyagokból készült a karbon-műanyag vázszerkezetre épített i3.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

BMW i3: Hogyan szálljak ki?

Ahogyan a külcsín, a belső is teljesen szokatlan irányvonal mentén készült el: fordítva nyílnak a kilincsek, a menetkapcsoló a kormány mögött található és az újrahasznosított anyagok látványa is elsőre olcsóságot közvetít, de könnyen hozzászokik az ember. Az autóban két méretes kijelző meredezik, egy a sofőr előtt, itt lehet leolvasni a töltöttséget, sebességet, fogyasztást és azt, hogy mennyit tölt éppen vissza az autó. Középen egy nagy tablet szerűség figyel, aminek kimagaslóan szép a felbontása, itt lehet a levegőztetőt, médiát vezérelni a gyors, írásfelismerő iDrive felületén. Érdekesség, hogy a fűtés hőszivattyús rendszerrel van megoldva, mivel az belsőégésű motor hiányában nem keletkezik hő, amivel fűthetnénk.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

Az okos navigációs rendszer képes a terepviszonyokat is számításba venni az útvonaltervek tervezésénél, így spórolva némi energiát, negatívum viszont, hogy nincs Apple CarPlay és Android Auto, amiknek segítségével könnyebben üzeneteket küldhetnél, hívásokat fogadhatnál vagy épp navit indíthatnál.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

Mivel a kényelmes ülések alatt helyezkednek el az akkumulátorok, ezért viszonylag magas pozícióban kell vezetni, bár ez kevésbé volt zavaró tényező. A BMW i3-ban csupán négy biztonsági öv található, így három embert meg se próbálj bepréselni hátra, azonban a csomagtartó a maga 260 literével elegendő helyet kínál négy kisebb csomagnak.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

BMW i3: Benzinmotort egy robogóból

A BMW i3 REx alaphangon tisztán, elektromosan közlekedik, külön választható a benzinüzem 75%-os akkumulátor kapacitás elérésekor. Az amerikai EPA szabvány szerint 130 km-t tud megtenni tisztán, (2017-től ez 183 km) de persze ezt nagy mértékben befolyásolhatja az időjárás és a használat. Az akkukat a Samsung szolgáltatta, a 96 darabos szett mindegyike egyenként cserélhető, összesen 230 kg-ot tesznek ki a jármű 1300 kg-os tömegéből. A 150 km/h-s végsebesség több, mint elegendő, nem beszélve a késedelem nélküli gyorsulásról, előzésekről, amiket a hátsó kerekek között elhelyezett, 170 lóerős elektromotor a maga 250 Nm-es nyomatékával könnyedén teljesít a városi forgatagban.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

A benzinmotor egy 647 köbcentis, soros, 2 hengeres, 26 lóerős egységet takar, ami a BMW C650-es robogójából származik. Ez mindössze egy 9 literes üzemanyagtartályból táplálkozik, bár nem is igényel nagyon többet, hiszen csak egy generátort táplál, ami folyamatosan utántölti a cellákat. Mikor először bekapcsolt elszörnyülködtem a hangján, azonban fontos szerepe van, hiszen így jön ki ideális esetben a 300 km-es összesített hatótáv, mely egy közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli, városi autótól meggyőző teljesítmény.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

A BMW i3-at tölteni a jobbhátsó kerék felett található töltőnyíláson vagy az apró, első csomagtartóban elhelyezett kábeleken lehet. A 230 voltos hálózati töltés akár 15 órát is igénybe vehet, de aki előrelátó az iWallboxszal oldja ezt meg 3-6 óra alatt. Hasonló idővel lehet számolni az ELMŰ Type 2-es gyorstöltőinél, a villámtöltők pedig közel fél óra alatt tele pumpálják árammal az akkukat. Érdemes tudni, hogy az i3 a CCS szabványt használja villámtöltésre, nem a CHAdeMO-t és hogy a menüből választható ki az alkalmazott töltőáram mennyisége energiafelvételnél.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

BMW i3: Szlalomot ne erőltesd

Ahogyan a legtöbb elektromos autó, az BMW i3 REx is egypedálos járgány. A féket szinte alig kell használni, hiszen a gázpedál visszaengedésével erélyes motorfék keletkezik azonnal begyűjtve a fékenergiákat, így óvva a féktárcsákat. Simán hozzá lehet szokni, városban pedig főleg jól jön.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

Mint már említettem, 60 km/h-ig bárkit le lehet gyalázni városon belül, viszont a 19 colos, 155 milliméter széles virsligumikkal már nem szívesen indulnék szlalom versenyeken. Ahhoz képest, hogy alacsonyan van a tömegközéppontja nem valami stabil, össze-vissza dől agresszívabb kanyarvételnél, de szerencsére az elektronika hatékonyan avatkozik közbe ha túllépnél a határokon.

BMW i3 REx Teszt Alapjárat

Összegezve

A BMW i3 REx tehát egy kifejezetten csinos, praktikus, ötletes, környezettudatos járgány, azonban a zajos, robogóból átvett motorral nem javallott a csajozás, igyekezz jól feltöltve feleséget találni. Városban nem igazán van ellenfele sem gyorsulás, sem fogyasztás terén, és előnye még, hogy nincs regisztrációs adó, gépjárműadó és cégautóadó sem, azonban a buszsáv továbbra sem használható!

BMW i3 REx - 18.8 kWh

  • Benzin motor lökettérfogat: 647 cm3
  • Elektromotor: 360 V DC szinkronmotor
  • Max. teljesítmény: 170 LE 4800 ford./perc
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm 0-4800 ford./perc
  • Hossz./szél.: 3999/1775 mm
  • Tengelytáv: 2570 mm
  • Saját tömeg: 1315 kg
  • Városi fogyasztás: 6,6 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 5,1 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 0,6 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 0,8 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 13 g/km
  • Végsebesség: 150 km/h
  • 0-100: 7,9 s