home Tech Miért jó a boxermotor?

Miért jó a boxermotor?

0 people like this.

A boxermotorok főleg a Porschékban és Subarukban váltak híressé. A különleges hengerelrendezésnek számos előnye van, nem véletlenül alkalmazzák előszeretettel!

A hétköznapi személyautók döntő többsége soros elrendezésű egységet használ. Itt a hengerek egy vonalban, vertikálisan dolgoznak, számuk általában három és hat között alakul. Mivel az autók és a motorterek mérete véges, felhagytak a soros nyolchengeresek alkalmazásával, az utastér és csomagtartó helykínálata előrébb került a prioritási sorrendben.

Ha már V-motor duruzsol a géped orrában, jampinak számítasz, legalábbis Magyarországon biztosan. A V-alakba rendezett két hengersor, egy közös főtengelyen osztozik, a kompakt méret és a finom járáskultúra miatt előszeretettel használják felsőkategóriás autókban. A belépő a V6-nál indul, már a fél tucat henger is impozáns menetteljesítményeket biztosít, a csúcsot jelentő V12 pedig irdatlan tempóra képes, függetlenül attól, hogy szívó vagy turbós.

Az első boxermotor
Az első boxermotort Karl Benz találta fel a 19. század végén

A legtöbb gyártó ezzel a két elrendezéssel operál, hiszen az utcai autók szintjén minden igényt kielégítenek. Azonban már az 1800-as évek végén megjelent egy új konstrukció, amely kedvező tulajdonságai ellenére csak kevés márka figyelmét ragadta meg.

Karl Benz 1896-ban találta fel a boxermotort, amit akkor még „kontra” motorként említett. A vízszintesen dolgozó dugattyúk külön forgattyúcsapon keresztül hajtják a főtengelyt, nem összekeverendő a 180 fokos V motorokkal ahol a két dugattyú közös csapot használ.

Boxermotor működése
A boxermotornál a dugattyúk horizontálisan dolgoznak

A boxernél a párban álló dugók pontosan ugyanakkor érik el felső holtpontjukat, mozgásuk egy ütemben történik. Elnevezését is innen kapta, a boxmeccsek elején az ökölvívók hasonlóan ütik össze kesztyűiket. A konstrukció előnye, hogy négynél több hengernél rendkívül kiegyensúlyozott a járás, kulturáltságát a híresen selymes sorhatos, és V12-es erőforrásokéhoz szokták hasonlítani.

A történelem során előszeretettel használták repülőgépekben és motorkerékpárokban. A BMW 1923 óta rendületlenül hisz a boxermotorokban, jelenleg is szerepel kínálatában ilyen egységgel szerelt kétkerekű. De mivel az Alapjárat egy autócentrikus oldal, ezért ebben a cikkben elsősorban a járműipari alkalmazásáról olvashatsz.

boxermotor menettulajdonsága
A boxer előnye az alacsony súlypont, ezáltal a stabil kanyarfekvés

Több gyártó is belekóstolt a vízszintes egységek világába, a Lancia, a Ford, a Citroen, az Alfa Romeo, a Chevrolet és a Ferrari is próbálkozott, de hosszútávú lehetőséget csak a Volkswagen, a Porsche és a Subaru látott benne.

Ford boxermotor
A 20. század elején a Ford szerelt boxert a Model A-ba és C-be

A 20. század elején a Ford kéthengeres boxerrel szerelte a Model A-t és a Model C-t. A 8 majd később 10 lóerős teljesítményt ma már kisebb fűnyírótraktorok is túllicitálják. A második világháború után érdemben megindult a Volkswagen Bogár gyártása a Karmann Ghiával, majd a T1-es Transporterrel karöltve. A farmotor védjegyükké vált, a belépőszintet 1192 köbcentis egység jelentette 34 lóerővel. Később növelték a köbcentit 1,3 literre (50 Le), a csúcsot végül az 1,6-os erőforrás képviselte 61 lóerővel, ami már egész tisztességesnek mondható.

Chevrolet Corvair 1964 boxermotorral
A Chevrolet Corvair 1964-ben már 180 lóerőt teljesített boxermotorjával

A Volkswagenhez hasonlóan a Chevrolet is léghűtéses technológiával dolgozott, a Corvair 2,7-es felülszelepelt, turbós motorja már 180 lóerőt tudott 1964-ben, ami jelentős növekedésnek számított a korábbi boxerekhez képest.

Lancia Flavia boxermotorral
A Lancia Flavia volt az első modellje a gyártónak, boxermotorral szerelve

Az olaszok is az 1960-as években merültek bele a vízszintes konstrukcióba, de ők az autó orrába szerelték inkább, és a hajtást is hagyták elöl. 1961-ben a Lancia bemutatta a vízhűtéses erőforrással szerelt Flaviát, ami az 1,5 literes alapverzióval 90 lovat, a megnövelt hengerűrtartalmú 2,0 literessel pedig 142 pacit tudott, kilenc évvel később. Az 1970-ben debütált modellt az tette különlegessé, hogy ez volt az első négyhengeres boxer, amibe a Bosch elektromos injektort szerelt. Nagyobbik járművükbe, a Gammába 2484 köbcentis, de változatlanul négyhengeres egységet raktak, ez volt az utolsó Lancia ilyen technológiával, 1984-ben nyugdíjazták a vízszintes motorjaikat.

Alfa Romeo próbálkozás a boxermotorral
Az Alfa Romeo is próbálkozott a konstrukcióval, de nem láttak benne hosszútávú lehetőséget

Az Alfa Romeok közül az Alfasud, a Sprint, a 33 és a 145/146 korai példányaiba pakoltak ilyen erőforrásokat, a kínálat utolsó szereplője a 16 szelepes, 1,7 literes négyhengeres volt, 137 lóerővel.

Porsche 356
A Porsche 356-os sok dologban megegyezett a korabeli Bogárral

Az eddig említett márkákról elmondható, hogy hétköznapi járművekben alkalmazták a különleges technikát. Azonban egyik legnagyobb erényét a versenysportokban mutatta meg, a horizontális motor potenciálját a Porsche fedezte fel az elsők között. A 356-ös sok közös tulajdonságot mutatott a Bogárral, mind kinézet, mind pedig műszaki tartalom szempontjából. A négyhengeres boxer erőteljesebb változataival szerelték, továbbá a 914-ben és a 912-ben is ezek a léghűtéses egységek teljesítettek.

Boxermotor a versenysportban
A boxermotor a versenysportokban kamatoztatta leginkább erényeit

A Porsche leghíresebb modellje a 911-es már a kezdetekből fogva ilyen motorokat használt, a hathengeres boxermotor a típus védjegyévé vált. A stuttgartiak rájöttek, hogy ezekkel nagyon alacsonyan tudják tartani az autóik súlypontját, ami erőteljes kanyarvételkor vagy kanyarváltáskor határozottan javítja az egyensúlyt és az úttartást. A korai modellek a vízhűtés alkatrészeinek és kardántengely hiányában értékes kilókat spóroltak meg, emiatt pedig versenyelőnyhöz jutottak a konkurenciával szemben.

Porsche 996 991 boxermotorral
A 996-os 911-es volt az első vízhűtéses generáció

Az egyre magasabb teljesítmény azonban egyre magasabb hőfokot eredményezett. Mivel a Porschék nem csak pályagépek voltak, hanem közúton is használták őket, fel kellett vértezniük vízhűtéssel, hogy garanciát is adhassanak rájuk. Az első ilyen autójuk az 1996-ban bemutatkozó Boxster volt, amit a későbbi Cayman és a jelenlegi 718-as is megörökölt. A 996-os kódjelű modell lezárt egy meghatározó korszakot a Porsche történelmében, ez volt az első 911-es, ami szakított a léghűtéses hagyományokkal. Az aktuális kínálatban szívó, turbós, hátsókerekes és összkerekes változatban is rendelhető, csupán árcédulától függ, ki milyet szeretne.

Porsche 917
A Porsche zártpályás versenyautói feszegették a boxermotorok határait

A zártpályás versenyekre készített Porschék tovább feszítették a boxerek határait: a 908-as nyolc, a 917-es, amit sokan a világ legjobb versenyautónak tartanak, 12 hengerrel támadta a leghíresebb pályákat. Az utóbbi eszeveszett sebességéért és elért sikeriért a 4,5 literes, két darab hathengeresből összerakott mestermű felelt. A turbóval megfújt, végső változat 1580 lóerős teljesítményre volt képes 1973-ban. A legendás Le Mans-i versenygépekről korábban már írtunk.

Subaru 1000 az első Subaru boxermotorral
A Subaru 1000 volt a márka első boxerrel szerelt autója

Van még egy márka, amit muszáj megemlíteni, ha a boxermotorokról van szó. A Subaru 1966-ban kezdett hozzá a technika alkalmazásához, az 1000 volt első ilyen modelljük. Már a kezdetektől fogva a vízhűtéses felépítés mellett tették le a voksukat, a négy és hathengeres egységeket azóta is márka középkategóriás és SUV termékeibe szerelik. Ilyenek az Imprezák, Legacy-k, Outbackek, SVX-ek, BRZ-k, Foresterek és Tribecák.

Subaru WRC
A Subaru Impreza WRX STi elért sikereit kitűnő hajtásának és boxermotorjának köszönhette

Az átütő sikert egyértelműen az EJ-kódjelű motorok hozták meg. Ezek hengerűrtartalma 1,5-től 2,5 literig alakult, a 2000 köbcentis turbós négyhengeres bizonyította kiválóságát a World Rally Championship-ben, máig az egyik legikonikusabb raliautóként tartják számon. Az utcai Impreza WRX STi-k már első generációjukban is alsóhangon 250 lóerőt tudtak, a teljesítmény minden modellciklus után egyre magasabbra szökött, a legfrissebb STi ménese 310-et számlál.

Subaru dízel boxermotor
A Subaru 2007-ben bemutatta a világ első dízelüzemű boxermotorját

2007-ben a japán gyártó a Genfi Autószalonon bemutatta a világ első boxer dízelmotorját. Újkorában műszaki csodaként tekintettek a 150 lovas és 350 Nm-es egységre, de idővel kimutatta a foga fehérjét. A közös nyomócsöves (common rail), intercoolerrel felvértezett EE20-as egy addig ismeretlen konstrukció volt, nagyon kevesen értettek hozzá. Mint később kiderült, a Subaru sem értett hozzá annyira: hiába ragaszkodtak a vízszintes technikához, nem volt tapasztalatuk a gázolajos változatnál, az pedig elengedhetetlen egy tartós motor tervezésénél. Gyengék voltak alacsony fordulaton, zajosak, a csapágyazás sem volt megfelelő. Százezer kilométer felett komoly problémákkal szembesültek a tulajok, volt, akinek 160 000 km-nél tört el a főtengely. A „műszaki csoda” jelzőt az évek alatt felváltotta a „megbízhatatlan betegágy”.

boxermotor meme
Boxermotor, kicsit más értelmezésben

A Subaru megpróbálkozott egy addig még nem alkalmazott technikát bevezetni, sikertelenül. Mivel manapság már kevés gyártó van boxerekre specializálódva, ezért nem valószínű, hogy érdemi folytatása lenne a dízelüzemű vízszintes motoroknak. A piac többi szereplője végignézte, ahogy a japánok befürödnek a konstrukcióval, így gondolom a maradék kedvük is elment hasonló motor fejlesztésétől.

Talán a Porsche lehetne az, aki egy műszakilag stabil utóddal megajándékozhatná a világot, de Stuttgartból mostanság meg olyan hírek érkeznek, hogy végleg szakítanak a dízelekkel. Meg úgy az egész világ kezdi ezt az irányt felvenni, kevesen látnak jövőt a gázolajos autókban. Szóval a jelen állás úgy fest, hogy a boxerek megmaradnak benzinesnek. De szerintem ez nem is olyan nagy baj.

Neked mi a véleményed?

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat