Szuper videót jelentetett meg a Waymo arról, hogy milyen a világ egy önvezető autó szemszögéből. A cél az, hogy az emberek jobban bízzanak a technológiában.

Egy 2017. decemberében készült felmérés szerint a megkérdezettek 64 százaléka egyáltalán nem bízik az önvezető rendszerekben, kétharmaduk pedig kifejezetten rossz ötletnek tartaná, ha az autógyártók távirányítással lekapcsolnák a manuális irányítást, amikor az önvezető szolgáltatás aktiválódik. Ez azt jelentené, hogy a sofőr – vagyis ekkor már inkább csak utas – nem tudna sem kormányozni, sem gázt adni vagy fékezni. Akkor sem, ha baj van. 
Ezt látja egy önvezető autó

Erre persze még várni kell, hiszen a SAE (Society of Automotive Engineers) International 2014-ben meghatározott skáláján az ilyen fokú automatika már négyes vagy ötös szintet jelent, amire 2021-ig biztosan várni kell. Az egyes szint az, amikor a vezetéstámogató rendszer önállóan fékezhet, gyorsíthat vagy kitérhet, amennyiben ezzel vészhelyzetet hárít el, de alapvetően az emberé marad a felelősség és az irányítás. A lényeg itt a „vagy”-on van, mert az ilyen fejlettségű rendszer még csak egyetlen dolgot vehet át egyszerre. A második szinten az előbbi funkciók közül akár mindegyiket átveheti az automatika, ami lényegesen összetettebb feladat, de még itt is a vezető a „parancsnok”.
önvezető autó

A hármas szint azért izgalmas, mert itt megváltoznak az „erőviszonyok” a kormány mögött: az önvezető rendszer az úr, ám ha hibázik, az utasnak bármikor közbe kell tudnia lépnie. Vagyis szigorúan tilos aludni, olvasni vagy bármi olyat tenni, ami miatt ne tudna a vezető azonnal beavatkozni. Aki ezt nem veszi komolyan, az bizony könnyen pórul jár. A négyes szintű önvezető automatika elvileg minden problémát megold emberi beavatkozás nélkül, ám még igényli az emberi jelenlétet, míg a legmagasabb, ötös szint azt jelenti, hogy egyáltalán nincs szükség sofőrre. Ezek lesznek a vezető nélküli önvezető taxik, buszok vagy éppen áruszállító robotautók, amelyekben a cégek a legnagyobb üzletet látják a jövőben.
A Waymo tesztautói egy nap alatt több mérföldet tesznek meg, mint egy átlagos amerikai autótulajdonos egy egész év alatt

Az önvezető technológiák tehát gőzerővel fejlődnek, amiben nagy szerepe van az egyre több éles tesztnek, mert tanulni leginkább valós közlekedési szituációkból lehet. A Google önvezető technológiákra specializálódott cége, a Waymo tesztautói például mára ötmillió mérföldet tettek meg, most pedig naponta többet mennek, mint egy átlagos felnőtt amerikai egy egész év alatt. A tesztek során azonban mindig kiderülnek olyan hiányosságok, amelyek elbizonytalanítják az embereket. Egyik ilyen például, hogy az autonóm járművek tájékozódásáért felelős lézer alapú távvezérlés (LiDAR – Light Detection and Ranging) akkor ismeri fel csak megfelelően az objektumokat, ha azokról elegendő fény verődik vissza az érzékelőkre. Ez a sötét, különösen pedig a fekete színek esetében jelenthet problémát, ezért van az, hogy az önvezető autók mindegyike fehér vagy legalábbis világos színű.
Az ilyen hírek persze nem növelik az emberek technológiába vetett bizalmát, már csak azért sem, mert sokan nem tudják elképzelni, hogy egy önvezető autó pontosan mit is lát a környező világból, miként ismeri fel a táblákat, a lámpákat, a gyalogosokat vagy éppen az útra kirohanó gyerekeket. A LiDAR működésébe nyújt bepillantást a Waymo videója, ami azt mutatja meg, hogy mit lát egy önvezető autó hogyan ismeri fel a környező világot, és milyen döntéseket hoz ezek alapján. Forrás: